Війна вигідна тютюновим компаніям для просування власної продукції: міжнародні експерти про тактики недоброчесного бізнесу

June 30, 2022

Міжнародні тютюнові компанії користуються війнами та іншими кризами, аби просувати власну продукцію, а у мирних країнах приховано любіюють власні інтереси та намагаються обійти заборони. Така недоброчесна поведінка загрожує суспільним інтересам, однак їй можна запобігти – якщо громадські активісти, науковці та розслідувачі викриватимуть дії лобістів, а держави зроблять свою політику у цій сфері прозорою та підзвітною. Про це йшлося під час онлайн-дискусії “Тютюновий лобізм в Україні та ЄС: викриття методів та запобігання втручанню в державну політику”, організованої Центром демократії та верховенства права

За словами Філа Чамберлайна, головного редактора журналу Tobacco Tactics Дослідницької групи з контролю над тютюном в University of Bath (Великобританія), виробники тютюнової продукції користуються нестабільністю у регіонах під час війн, аби просувати там свою продукцію. Люди звикають до брендів, які вони постійно бачили – і таким чином компанії завойовують ринок. Є приклади таких зловживань нестабільністю в Африці та на Близькому Сході.

Експерт, посилаючись на досвід розслідувача Пола Гопкінса, зазначив: якщо в країні відсутня влада через війну, то “ніхто не набридає тютюновим компаніям вимогами про попередження на пачках сигарет і законодавством про тютюн. Немає податків. Ви просто платите данину місцевим бойовикам”

У мирних країнах тютюнові компанії лобіюють свої інтереси, фінансуючи низку аналітичних центрів. “Аналітичні центри дають тютюновим компаніям доступ до формування політики. Адже їхні експерти часто залучені до дискусій з представниками урядів та можуть просувати свої меседжі. Також вони поширюють інформацію, вигідну тютюновій індустрії”, – наголосив Філ Чамберлайн. За його словами, такі аналітичні центри є і в Україні.

Аби оцінити масштаби такого впливу у ЄС Corporate Europe Observatory у 2021 році провели велике дослідження Targeting the European Commission: The 7 Lobbying Techniques of Big Tobacco. Організація надіслала запити до Європейської комісії із запитом надати інформацію про контакти представників Єврокомісії з тютюновими організаціями. Дослідники отримали доступ до 700 документів, кореспонденції, офіційних листів.

У багатьох документах ми побачили, як багато тютюновим компаніям допомагають консалтингові фірми – особливо у тому, щоб справлятися з обмеженням реклами тютюнових виробів, – наголосив Олів’є Одеман, координатор досліджень та кампаній Corporate Europe Observatory. – Це дослідження було необхідним, адже його результати показують потребу сильних механізмів та інструментів боротьби з тютюновим лобізмом“.

За підсумками дослідження дослідники підготували рекомендації для Єврокомісії. Ключова з них – органи ЄС мають бути прозорими і проактивними, коли йдеться про зустрічі з представниками тютюнових компаній. Тобто, вимагається не лише відповідати на запити, а й публікувати онлайн інформацію про такі заходи. А Єврокомісія повинна розробити чіткі процедури для кожної установи: як поводитися з лобістами. 

Тим часом рекомендації вже дали результат – відтепер Єврокомісія оприлюднює інформацію про вищеописані зустрічі.

У Центрі демократії та верховенства права додають, є ще один зв’язок тютюнової галузі та війни: 23% бюджету, який РФ витрачає на вбивство українців, забезпечує тютюнова індустрія, оскільки найбільшими платниками податків у РФ є Imperial Tobacco, Philip Morris, Tobacco International, вони заплатили 7,8 мільярда доларів до російського бюджету. Тим часом в Україні тютюнова галузь намагається навіть під час війни впливати на державну політику щодо податків і охорони здоров’я.

“Тютюнові компанії продовжують вести бізнес у Росії і, водночас, вони нібито підтримують українську армію безкоштовними сигаретами та заявляють, що готові платити податки в Україні, аби підтримати країну у такий складний час. І це показує, наскільки тютюнова індустрія зосереджена виключно на розбудові бізнесу, грошах і байдужості до людських життів в України”, – відзначив Гліб Колесов, юрист Центру демократії та верховенства права, керівник проєкту “Київ без тютюнового диму”. 

Як розповіла Анастасія Іванцова, аналітикиня незалежної фактчекінгової аналітичної платформи VoxCheck, вони вирішили перевірити, як основні тютюнові компанії діють у Росії.

“Ми взяли чотири компанії: British American Tobacco (BAT), Philip Morris, Japan Tobacco International та Imperial Brands, які на початку березня заявляли, що хочуть припинити роботу в Росії. Але це йшло врозріз з реальністю. Дослідники з Єльського університету поставили оцінки “А” [найвищий бал у освітній системі США] компаніям BAT та Imperial Brands, які справді пішли з РФ. Philip Morris отримав “С”, бо призупинили діяльність, але ринок не покинули. А Japan Tobacco International мають “D”, адже не призупинили роботу Росії та насправді не вийшли з ринку. Вони заявляють, що хочуть цього, але потребують більше часу”, – наголосила аналітикиня. Це означає, що компанії, котрі лишилися в Росії, напряму фінансують її агресію проти України.

За словами Дмитра Купири, виконавчого директора Центру Громадянського Представництва “Життя”, Україна має приклад реформ, які змінили ситуацію на краще. 

За останні український парламент ухвалив низку законів, завдяки яким вдалося збільшити акцизи на тютюнові вироби, а українці почали менше їх вживати. А з 11 липня запрацюють норми закону №1978, який, зокрема, заборонить будь-яку рекламу та стимулювання продажів “IQOS/glo” і електронних сигарет.

“Наш успіх у тому, що ми досягли кращого законодавства, коли говорити про оподаткування. У 2020 році ВРУ ухвалила закон, який урівноважив акцизи для звичайних і електронних сигарет. У результаті за рік надходження до бюджету зросли з 1,7 мільярда до 10,2 мільярдів!”

Тож законодавчі зміни разом із активною роботою громадянського суспільства продовжуються заради того, щоб захистися від маніпуляцій тютюнових компаній.