Матеріал опубліковано на платформі “Громадський простір”
Початок весни 2022 року для Київщини був непростим: гаряча фаза війни, активні бойові дії на території Київщини, під питанням фізичне виживання жителів громади. Звісно, за таких умов малий та середній бізнес був надзвичайно вразливим перед викликами воєнного стану.
Після початку повномасштабного вторгнення члени Фонд Боярської громади (м. Боярка Київської області) спрямували значні зусилля на підтримку локального бізнесу.
«Ми зробили все можливе, щоб виявити головні потреби місцевих підприємців під час воєнного стану. Для цього провели понад десяток глибинних інтерв’ю з підприємцями різних галузей», – розповідає Лідія Савенко, голова організації.
За результатами опитування підприємців у Боярській міській територіальній громаді, наприкінці травня – на початку червня 2022 найбільшою їх проблемою була відсутність платоспроможного попиту, що збігалося з національними дослідженнями бізнесу.
Активісти визначили також перелік основних потреб представників малого й середнього бізнесу. Серед них – потреба адаптації бізнесу (послуг/товарів) до потреб ринку, що змінився в умовах воєнного стану, вихід на зовнішні ринки, отримання фінансової підтримки та зниження податків.
За підтримки Менторської програми 3.0, яка стартувала наприкінці лютого 2022 року, організація працювала над Програмою розвитку малого та середнього бізнесу на 2023-2024 роки.
«У попередніх роках я намагалася адвокатувати аналогічну програму, але спроби виявилися невдалими. Цього разу все вдалося», – розповідає Лідія Савенко.
Що вдалося зробити?
Насамперед члени робочої групи Фонду привернули увагу депутатського корпусу та спеціалістів органів місцевого самоврядування (ОМС) до проблем малих та середніх підприємців у громаді.
Разом з ініціативною групою «Бо.Підприємці» Фонд Боярської громади розробив Програму розвитку малого та середнього підприємництва у Боярській міській територіальній громаді на 2023-2024 роки, що враховувала гендерно-інклюзивний підхід. Наступним кроком стала ініціація ухвалення Програми Боярською міською радою.
Водночас була ініційована суспільна дискусія про те, яким має бути бізнес, дружній до громади. У спільнотах активістів, під час тренінгів та в межах конкурсів проєктів, які проводить Фонд Боярської громади, відбулася серія обговорень проблемних питань розвитку бізнесу.
«Ми говорили про дбайливе облаштування території, дизайн рекламних вивісок місцевого бізнесу (на наш конкурс був поданий відповідний проєкт), про недотримання законодавства при встановленні МАФів та зниження архітектурної доступності, про видалення здорових дерев при будівництві МАФів і про підвищення різного роду небезпек через порушення будівельних норм і правил», – розповідає Лідія Савенко.
Аби отримати додаткову підтримку адвокаційної кампанії Фонд Боярської громади підготував проєкт «Підприємництво в громадах. Стратегії розвитку», який подав на конкурс Програми міжнародної допомоги «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП».
«І хоча ми не отримали на цей проєкт фінансування, проте здобули досвід спільної командної роботи одночасно з двома ОМС – Боярською та Фастівською міськими радами», – кажуть представники організації.
Незабаром, у вересні 2023 року, стартуватиме проєкт Фонду Боярської громади по роботі з місцевим переробним та агробізнесом. Його організація реалізовуватиме спільно з Національною мережею розвитку локальної філантропії та п’ятьма іншими фондами громад.
Виклики у процесі адвокації та допомога менторки
За словами представників Фонду, серед основних викликів – зменшення бюджету громади й зміна пріоритетів депутатського корпусу, спричинені воєнним станом.
«Програма була на межі провалу, – розповідає Лідія Савенко. – Нам вдалося заручитися підтримкою ключових осіб, які приймають рішення, і переконати їх, що програма буде корисною навіть без фінансування у перший рік її дії. Адже орган місцевого самоврядування має достатньо різного роду ресурсів, щоб уже зараз починати допомагати підприємцям: не можемо знайти кошти на навчання для підприємців – натомість можемо поширювати навчальні можливості для підприємців, що пропонують інші всеукраїнські програми й проєкти; не можемо виділити кошти для фінансової підтримки малих підприємців – натомість можемо висвітлювати грантові можливості для бізнесу. Адже для цього в ОМС є відповідні спеціалісти й достатні інформаційні ресурси».
За словами представників Фонду Боярської громади, під час Менторської програми 3.0 у досягненні результату їм найбільше допомогла підтримка менторки Наталі Селюкової. Менторка сприяла тому, щоб у Програмі, яку розробляв Фонд, були максимально враховані потреби різних цільових груп.
«Ми не вперше готували програми. Але вперше у програмі, яку ми готували, був врахований гендерно-інклюзивний підхід. Також досвідчена менторка допомогла нам обійти всі складнощі та заперечення при адвокації програми й вийти на вагомий результат. Ми й досі звертаємося до Наталі за порадами, які дуже цінуємо», – кажуть представники організації-менті.
За словами Лідії Савенко, саме під час Менторської програми вона дізналася, що таке адвокація: «Хоча інтуїтивно та з різною мірою успіху ми цим займалися і раніше. Тепер адвокаційні кампанії ми плануємо свідомо та реалізуємо більш успішно».
Ухвалення місцевої Програми – лише перший крок. Що далі?
Фонд Боярської громади планує допомагати ОМС реалізовувати ухвалену програму: «Ми шукаємо грантові можливості. Якщо наша команда або місцева влада має проєктні ідеї – ми їх спільно обговорюємо, перетворюємо на проєкти та разом заповнюємо конкурсні заявки».
Як фонд громади організація найбільше хоче стабільно проводити конкурси проєктів для місцевих підприємців. Зокрема, у планах – конкурс із запровадження доступності та безбар’єрності для місцевих підприємців, підтримка релокованих підприємців та соціальні підприємницькі проєкти, що враховують гендерно-інклюзивний підхід.
«Усе це – проєктні ідеї із затвердженої Програми. Наразі ми шукаємо ресурси для їх реалізації», – кажуть представники Фонду.
Кілька порад організаціям, які адвокатують місцеві програми підтримки підприємництва
Лідія Савенко, голова Фонду Боярської громади, дає кілька порад організаціям, які прагнуть сприяти підтримці місцевого бізнесу.
- Шукайте партнерів серед підприємців: «Не кожен підприємець буде витрачати час, відповідаючи на ваші питання. Знайдіть підприємців зі свідомою громадською позицією, які переймаються майбутнім громади, мислять стратегічно поза межами власного бізнесу. Їх буде не так багато, але кожна така людина – це вірний компетентний соратник на шляху запровадження позитивних змін».
- Детально аналізуйте проблему та використовуйте досвід команди: «Незалежно від того, над якою проблемою ви працюєте, необхідно її розглянути з різних точок зору. Для цього потрібна команда, яка має різний досвід. Якщо ідею озвучувати серед різних аудиторій, це допоможе покращити її, зробити ближчою до реалій життя».
- Звертайте увагу на кращі практики: «Шукайте тих, хто вже розв’язував схожу проблему – вони дадуть найкращі практичні поради й допоможуть уникнути прикрих помилок».
- Залучайте експертів до підготовки проєктів: «Усі успішні проєкти – це добре продумані проєкти. Я завжди шукаю експертів з вирішення тієї чи іншої проблеми у своєму оточенні, а якщо не знаходжу, то звертаюся до малознайомих людей – і жодного разу мені не відмовили від консультації та мудрої поради».
Читайте також: Гендерно-інклюзивний підхід: три поради для вашої організації
Матеріал підготовлено в межах Менторської програми, яка впроваджується в межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.