Попри заборону реклами сигарет, тютюнові компанії продовжують пропагувати шкідливу звичку завдяки яскравій викладці сигарет на вітринах. Тож єдиний спосіб вирішення проблеми – повна заборона розміщення тютюнових виробів на вітринах. Про це заявив Петро Король, юрист Центру демократії та верховенства права, під час прес-конференції «Як сигарети у вітринах впливають на дітей?».
«Тютюнова індустрія дедалі більше використовує агресивну викладку для залучення нових курців. Яскраві упаковки, підсвітка вітрин, окремі бокси – все це стає способом реклами сигарет у місцях продажу. Експерти та активісти зверталися до контролюючих органів зі скаргами. Однак у законі це питання не врегульовано достатнім чином, у зв’язку із чим виникаю проблеми в імплементації. Тому єдиним ефективним інструментом вирішення цієї проблеми є повна заборона видимого розміщення сигарет. Це допоможе убезпечити дітей та підлітків від шкідливої звички», – вважає експерт.
Він наголосив, що така заборона не призведе до закриття магазинів і кіосків через падіння продажів. Адже курці у будь-якому разі продовжать купувати сигарети. Єдина ціль відкритої викладки – залучення нових клієнтів
Також на заході презентували дослідження Київської школи економіки щодо того, як тютюнові компанії використовують рекламні інструменти для збільшення продажу сигарет у кіосках Києва.
За словами Павла Яворського, дослідника Київської школи економіки, вони вивчали, як наявність тютюну у вітринах впливає на поширення паління та споживання тютюну.
«Дослідження доводить, що наявність викладки сигарет на вітринах стимулює споживання тютюну. Людина відвідує магазин, бачить сигарети – і у неї виникає бажання їх купити. Особливо це стосується дітей та колишніх курців. І навпаки – якщо обмежити викладку, кількість охочих почати чи продовжувати курити зменшується на 23%», – відзначив він.
Павло Яворський вказав, що в розмові з дослідниками продавці підтвердили: розміщення тютюнових виробів контролюють постачальники. Адже воно відіграє важливу роль у збільшенні продажів.
Андрій Скіпальский, голова правління ГО «Життя», зауважив, що потрібні законодавчі зміни, аби врегулювати торгівлю сигаретами.
«Кількість точок, де тютюнові вироби є у вільному продажі – зашкалює. Вирішенням проблеми може стати обмеження викладки сигарет на вітринах. Або альтернатива: спеціалізовані магазини без вітрин і зовнішньої реклами, у яких продаватимуть сигарети», – запропонував експерт.
На думку Ольги Богомолець, голови комітету ВР з питань охорони здоров’я, потрібно якомога швидше ухвалити законопроект, що передбачає заборону розміщення тютюнових виробів у вітринах магазинів (№4030а), однак його поки не вносять на розгляд.
«Два роки цей закон блокується в парламенті. Частина депутатів мотивують це тим, що тютюнові компанії наповнюють бюджет, але вони не розуміють причинно-наслідкового зв’язку. Що більше у нас курців, то більше бюджетних коштів доводиться витрачати на охорону здоров’я. Адже наслідком тютюнопаління є інсульти, інфаркти та онкологічні захворювання», – вказала депутат.
Джошуа Абрамс, директор програм Євразійського регіону кампанії «За майбутнє дітей без куріння», наголосив, щотютюнові компанії розробили стратегію, націлену на приховану рекламу своїх виробів.
«У тютюнових компаніях відверто кажуть, що розміщення сигарет таким чином, щоб вони були помітними і легкодоступними, націлене на рекламу продукції. Адже такі вітрини сприяють прийнятності паління і залученню некурців та тих, хто вже кинув палити», – зазначив він
Експерт додав, що заборона видимого розміщення вже діє у ряді інших країн. А дослідження, проведені в Ірландії, підтверджують: така заборона не впливає на доходи магазинів.
Результати дослідження Київської школи економіки дивіться за посиланням.