Зміни до закону “Про рекламу”: як вони вплинуть на закон “Про медіа”

June 16, 2023

30 травня Верховна Рада України ухвалила законопроєкт про внесення змін до Закону України “Про рекламу”, який імплементує норми європейського законодавства в українське національне законодавство. Законопроєкт має на меті виправити низку застарілих та недієвих норм. Зокрема, передбачити дієві механізми саморегулювання та співрегулювання рекламних послуг та закріпити комплекс оновлених правових норм у сфері реклами в аудіовізуальних медіа, які відповідали б європейським стандартам та сучасному технологічному розвитку.

Окрім змін до Закону “Про рекламу”, до законопроєкту №9206 увійшов пакет поправок, що пропонує внести зміни у Закон “Про медіа”, задля виправлення його техніко-юридичних неточностей. 

Національна рада з питань телебачення та радіомовлення

Тепер наявність розрахунків щодо користування радіочастотним спектром – одна з підстав для Нацради оголосити конкурс на отримання ліцензії на мовлення. Додається уточнення про те, що під час дії надзвичайного чи воєнного стану Національна рада може видавати дозволи на тимчасове мовлення субʼєктам у сфері лінійних аудіовізуальних медіа, що здійснюють мовлення з використанням радіочастотного спектра на територіях з особливим режимом мовлення (поза конкурсом, на 1 рік, на безоплатній основі). Національна рада визначає перелік територій з особливим режимом мовлення, а також видає або анулює дозволи.

Також у поправках конкретизуються положення щодо розробки Стратегії діяльності Національної ради та Плану реалізації Стратегії Національної ради. Разом з тим вказано, що Національна рада проводить або замовляє дослідження у сфері медіа загалом – а не виключно ті, що стосуються користувачів чи необхідні їй для підготовки Стратегії та Плану реалізації Стратегії.

Реєстрація суб’єктів у сфері медіа та іноземного лінійного медіа

У поправках уточнюється, що при реєстрації суб’єктів у сфері медіа реєстрант самостійно отримує витяг з Реєстру через електронний кабінет. Одночасно з поданням заяви про реєстрацію, заявник надає Національній раді документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору або ж здійснює сплату через електронний кабінет. До того ж, тепер чітко визначений перелік відомостей про реєстранта іноземного лінійного медіа, який має містити заява про реєстрацію: а саме ідентифікаційні та контактні дані заявника (телефон, адреса електронної пошти). 

Вказано, що Національна рада відмовляє, якщо інформація, що надав заявник для реєстрації не відповідає Статті 66 Закону “Про медіа”. У цій статті йдеться про те, що провайдери можуть поширювати контент іноземних лінійних медіа (крім тих, що походять з держав-членів ЄС) виключно після реєстрації. Зазначається, що заява про реєстрацію має бути подана не пізніше 30 днів до початку поширення та чітко вказаний порядок реєстрації іноземних лінійних медіа.

Крім того, змінюється порядок сплати ліцензійного збору. Зазнає змін підстава визначення розміру ліцензійного збору, що підлягає сплаті суб’єктом сфери медіа. Тепер вказано, що розмір ліцензійного збору визначається за методикою розрахунку ліцензійного збору та плати за внесення змін до Реєстру. 

Водночас отримати витяг з Реєстру суб’єктів у сфері медіа зможуть не лише ліцензіати, а й реєстранти. Поза тим, додане уточнення про строк повноважень членів наглядової ради суб’єктів у сфері місцевих публічних аудіовізуальних медіа. Строк повноважень членів наглядової ради, які представляють депутатські фракції, становить 3 роки, а членів від регіональних творчих спілок журналістів та громадських об’єднань 4 роки.

У Прикінцеві та Перехідні положення додається пункт 18-1, у якому зазначено, що дозволи на тимчасове мовлення, надані до введення у дію цього Закону, діють до закінчення визначеного в них строку. До того ж, уточнено, що суб’єкти, які згідно з Законом “Про медіа” підлягають реєстрації та станом на день набрання чинності цього Закону мають ліцензії, видані Національною радою, вважаються реєстрантами і впродовж року з набрання чинності Закону мають підтвердити свої дані, шляхом реєстрації, без сплати реєстраційного збору. Ліцензії таких суб’єктів втрачають чинність після реєстрації або ж після 1 року з набрання чинності цього Закону. 

Закон передано на підпис Президенту України.

З повним переліком поправок та нововведень до Закону “Про медіа”, які містить законопроєкт №9206, ви можете ознайомитися на сайті Верховної Ради України за посиланням.