21 лютого 2020 року в Раді зареєстрували Проєкт Закону “Про приведення у відповідність до Конституції України положень статті 161 Кримінального кодексу України щодо забезпечення рівноправності громадян” (Проєкт №3111, н.д. Дар’я Володіна, Ігор Колихаєв, Вадим Струневич та інші). Автори пропонують прибрати акцент з конкретних ознак, на підставі яких може виникати дискримінаційне ставлення (наприклад, релігії чи раси), натомість встановивши загальну заборону нерівності. Більше того, в той же день з’явився інший законопроект, який також пропонує зміни до Кримінального кодексу, а саме – Проєкт Закону “Про внесення змін до статті 338 Кримінального кодексу України” (Проєкт №3102, н.д. Олександр Корнієнко, Богдан Яременко, Сергій Іонушас та інші)” (публічна наруга над державними символами).
Так, зміни очікують на назву статті 161, що тепер звучатиме як “Порушення рівноправності громадян”. До вже наявних підґрунть для дискримінації планують додати етнічну, мовну, культурну підстави. Також депутати пропонують заборонити нерівне ставлення на підставі економічних та соціальних переконань, сімейного стану, територіального походження, місця народження, участі у громадських об’єднаннях.
Обгрунтуванням нововведень є необхідність врахування положень статей 36, 51 та 52 Конституції, що відповідно захищають можливість на рівних засадах брати участь у політичних партіях та громадських об’єднаннях, мати рівні права у шлюбі та сім’ї, а також реалізовувати права незалежно від походження.
Крім цього, автори законопроекту наголосили, що чинна редакція статті має невдалі формулювання. Зокрема з диспозиції статті слідує, що деякі порушення можуть мати лише одну форму прояву (водночас, інша така форма статтею не охоплюється):
- заборона ворожнечі та ненависті з акцентом виключно за ознаками національності, раси та релігії;
- заборона приниження честі та гідності з акцентом виключно на ознаці національності;
- заборона образи почуттів громадян з акцентом виключно на ознаці релігії;
- заборона обмеження прав або встановлення привілеїв з акцентом на ознаках раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, інвалідності, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови.
На думку авторів проєкту, така конструкція дозволяє уникати відповідальності за обмеження прав чи встановлення привілеїв на певних підставах, і тому вона потребує зміни.
Інший законопроект вносить зміни до статті, яка забороняє наругу над державними символами. Зокрема, автори пропонують доповнити її положенням щодо покарання за публічну наругу над військовослужбовцями Збройних Сил України, військовою формою одягу або знаками розрізнення військовослужбовців. Таке правопорушення каратиметься штрафом до 850 гривень або громадськими роботами на строк до двохсот сорока годин. Крім того, аналогічні дії, вчинені в особливий період, каратимуться штрафом до 850 грн, арештом на строк до шести місяців або позбавленням волі на строк до двох років.
Обидва Проєкти перебувають на розгляді Комітету з питань правоохоронної діяльності.
Картка законопроекту №3111: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68214.
Картка законопроекту №3102: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68203.