Кінець “нештрафованим” 20 км/год: якими будуть нові штрафи за перевищення швидкості

May 28, 2025

26 травня 2025 року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №13314 “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо запровадження пропорційності відповідальності за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів)”. Він змінить механізм відповідальності за перевищення швидкості – це допоможе зменшити смертність і травматизм на дорогах і наблизить Україну до стандартів ЄС.

Експерти Кампанії “За безпечні дороги” проаналізували законопроєкт та визначили, які зміни він пропонує та чому його ухвалення є важливим.

Яку проблему вирішує законопроєкт. За даними Патрульної поліції, у 2024 році на українських дорогах щодня гинули в середньому 8 людей, а ще 87 – отримували травми. Найчастіше смертельні ДТП траплялися через перевищення швидкості – 55,2% усіх фатальних випадків, а це 1770 загиблих. ВООЗ також називає надмірну швидкість одним із основних факторів ризику, що впливає на безпеку руху та має прямий зв’язок з тяжкими наслідками. Експерти відзначають, що таку “епідемію” тяжких ДТП викликає низка недоліків чинного законодавства щодо системи  відповідальності за перевищення швидкості.

“Статистика вражає: понад половина смертей у ДТП спричинена саме надмірною швидкістю. У сучасній редакції Кодексу України про адміністративні правопорушення відсутня логіка пропорційності відповідальність не відповідає реальній суспільній небезпеці порушення. Наприклад, штраф за паркування в забороненому місці може бути вищим, ніж за перевищення швидкості на 40 км/год хоча друге несе набагато вищий ризик для життя і здоров’я людей. Тож цей законопроєкт — це спроба запровадити справедливу градацію відповідальності, коли за більше порушення настає серйозніше покарання”, – пояснив автор законопроєкту Володимир Крейденко, народний депутат, заступник голови парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури.

Народний депутат відзначив, що в основу законопроєкту лягли успішні практики країн Євросоюзу, зокрема Польщі, де реформа системи штрафів допомогла відчутно знизити смертність на дорогах. Враховували і аналітичні дослідження та думку суспільства.

У Кампанії “За безпечні дороги” називають три основні проблеми, які вирішуватиме новий законопроєкт:

  • “Нештрафований поріг” у +20 км/год: Сьогодні в Україні досі діє норма, яка дозволяє перевищувати встановлену швидкість на +20 км/год без жодного покарання. У населеному пункті дозволена швидкість 50 км/год, але за фактом водії їдуть до 70 — і не несуть за це жодної відповідальності. Це значно підвищує ризики для пішоходів, велосипедистів та інших вразливих учасників дорожнього руху. Так, за розрахунками ВООЗ, наїзд на пішохода на швидкості у 70 км/год майже не лишає йому шансів вижити. Додамо, що такого значного “нештрафованого порогу” немає в жодній країні ЄС – лише в Україні та державі-агресорі.
  • Непропорційність та низькі штрафи: Чинний штраф за перевищення швидкості від 20 до 50 км/год (340 грн) є надто низьким. Це не стримує злісних порушників, а у решти водіїв формує уявлення, що перевищення швидкості є дрібним та несерйозним проступком.
  • Відсутність градації: Існує лише дві категорії перевищення швидкості (понад 20 км/год та понад 50 км/год), що не відображає реальний ступінь небезпеки, який зростає з кожним наступним кілометром перевищення.

Ключові норми законопроєкту. Народні депутати пропонують змінити підхід до обмежень швидкості і відповідальності за їх порушення: 

  1. Запроваджується відповідальність за перевищення швидкості понад 10 км/год. Розмір штрафу за таке перевищення пропонується встановити на рівні 340 грн
  2. Діятиме ширша градація штрафів: замість чинних двох категорій законопроєкт пропонує запровадити 6 ступенів відповідальності, аби покарання було пропорційним до тяжкості порушення. Так, штраф за перевищення на 10-20 км/год становитиме 340 гривень. Тоді як за зайві 21-30 км/год доведеться заплатити 680 грн, а за 31-40 км/год  – вже 1360 гривень. Максимальний штраф становитиме 3400 гривень – за перевищення на понад 80 км/год.

Чому важливо ухвалити законопроєкт. Після набуття чинності №13314, на українських дорогах їздитимуть повільніше, тож поменшає і ДТП. Адже зникнуть “безкарні +20 км/год”, а збільшені штрафи спонукатимуть порушників дотримуватися правил. Зміни вплинуть і на суспільну думку – більше людей усвідомлять, наскільки небезпечно перевищувати швидкість.

“Наше завдання не покарати водіїв, а змусити їх замислитися над безпекою. Безпечна швидкість рятує життя. І зміна ставлення до цього починається з чіткого, справедливого та адекватного закону”, – наголосив Володимир Крейденко.

Як відзначають у Кампанії “За безпечні дороги”, зниження середньої швидкості транспортного потоку лише на 10 км/год скоротить кількість загиблих у ДТП майже удвічі, тож ідеться про порятунок тисяч життів за наступні роки (а ще більше людей уникнуть травм).

Експерти вказують на приклад Польщі, де відсутній “нештрафований поріг”, а сума штрафу зростає залежно від кожного перевищення швидкості та повторності порушення – аж до збільшення у 100 разів. Разом з іншими заходами такий підхід допоміг Польщі зменшити кількість смертей у ДТП на 47% за останні 10 років.

Українське суспільство також підтримує пропозиції, викладені в законопроєкті №13314 За даними соціологічного дослідження, проведеного компанією Info Sapiens на замовлення Центру демократії та верховенства права, 57% громадян підтримують скасування “нештрафованих +20 км/год”. Додамо, що за теперішніх умов понад половина українців вважає наші дороги небезпечними для водіїв та пішоходів.

Тож Кампанія “За безпечні дороги” закликає Верховну Раду розглянути та ухвалити законопроєкт №13314. Повномасштабна війна щодня нагадує нам, що людські життя – безцінні. Тому будь-які зміни, здатні зберігати їх, мають бути пріоритетом для держави.