Заява про неприпустимість акцизної преференції на сигарети для нагрівання в законопроєкті №11090

November 1, 2024

Від імені громадськості, не повʼязаної з комерційними інтересами тютюнової індустрії, ми підтримуємо гармонізоване підвищення акцизних ставок на тютюнові вироби та перехід на оподаткування у євро, оскільки таке рішення дозволяє виконати євроінтеграційні зобовʼязання, посилити захист дітей та молоді від вживання тютюну та наповнити воєнний бюджет України.

Центр демократії та верховенства права та громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» наголошують на неприпустимості ухвалення в цілому законопроєкту №11090 у разі наявності в його положеннях акцизної преференції на сигарети для нагрівання (ТВЕН), яка в редакції першого читання передбачена на рівні 20% у порівнянні з сигаретами. 

Ми закликаємо депутатів профільного Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики ліквідувати податкову преференцію на ТВЕН у законопроєкті №11090 та зберегти чинну ефективну політику гармонізованого підвищення акцизів.

Нагадаємо, що у 2021 році Верховна Рада України гармонізувала акцизи на ТВЕН, сигарети та сигарили до одного рівня, завдяки чому акцизні надходження від ТВЕН у Держбюджет зросли у 6 разів всього за один рік (з 1,7 млрд грн у 2020 році до 10,2 млрд грн у 2021 році) та сягнули 14,4 млрд грн у 2023 році.

За розрахунками фахівців ГО «Життя», створення акцизної преференції 20% для ТВЕН призведе до недоотримання в Держбюджет України до 3 млрд грн у 2025 році та 427,9 млн євро (або 18,6 млрд грн) за 2025 – 2028 роки. З кожним наступним роком бюджет не доотримуватиме щонайменше 7 млрд грн.

Всупереч інтересам України ці кошти з кишень громадян йтимуть на користь тютюнових компаній, серед яких 2 є міжнародними спонсорами війни, які тільки за перший рік великої війни сплатили у бюджет рф понад 8 мільярдів доларів,

ВООЗ наголошує, що тютюнові вироби для нагрівання є тютюновими виробами та визначає: «З огляду на відносну однорідність тютюнових вставок, що використовуються в ТВЕН, ці продукти слід оподатковувати за тією ж ставкою, що й звичайні сигарети».

Національні дослідження демонструють, що  просування тютюнових виробів для нагрівання призводить до залучення нових споживачів до епідемії вживання тютюну, перш за все молоді.

Ми пропонуємо розглянути можливість досягнення вимог євроінтеграційної Директиви 2011/64/EU: 90 євро за 1000 штук до 2026 року замість 2028 року, пропонованого у моделі законопроєкту №11090.

В такому разі Держбюджет України за 2025-2028 роки отримає більше на 742 млн євро (32 млрд грн) у порівнянні з моделлю законопроєкту № 11090, яка передбачає досягнення мінімального акцизного зобовʼязання на сигарети та сигарили у 2028 році та створює акцизну преференцію 20% для тютюнових виробів для нагрівання.

Фахівці Віденського інституту міжнародних економічних досліджень провели моделювання норм законопроєкту №11090 ухваленого у першому читанні, яке продемонструвало, що запропонована модель з акцизними преференціями та затягнутим терміном досягнення ставки 90 євро за 1000 штук призведе до відновлення зростання епідемії вживання тютюнових виробів після 2026 року.

Звертаємо увагу, що Європейська комісія переглядає Директиву щодо тютюнових акцизів та розглядає встановлення мінімальної акцизної ставки на рівні 180 євро за 1000 штук. Зауважимо, що наразі середній акциз в країнах ЄС вже сягає 177 євро за 1000 штук.

Ефективна політика підвищення акцизів на тютюнові вироби, яку підтримує більшість громадян, дозволить наповнити Держбюджет за рахунок шкідливого, непотрібного товару та збереже тисячі життів від передчасної смерті, що є надважливим для відновлення демографічного потенціалу України.