“Прискорюйся в житті, але не на дорозі” – інформаційна кампанія, яку у 2024 році проводив Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) у межах кампанії “За безпечні дороги” у партнерстві з агенцією pedan buro. У її фокусі був заклик до держави знизити нештрафований поріг перевищення швидкості з 20 км/год до 10 км/год, а до людей – пам’ятати, що на дорогах поспіх недопустимий, тоді як дотримання обмежень зберігає життя.
В основі кампанії лежить ідея: сучасне суспільство звикло жити на швидкості. Ми намагаємося робити більше за коротший час: прискорюємо прослуховування аудіо, закликаємо швидко закривати збори, формуємо нові навички у пришвидшеному темпі. Проте коли ви за кермом, поспіх може обернутися не продуктивнішим днем, а ДТП з серйозними наслідками.
Аби привернути увагу суспільства до проблеми, ЦЕДЕМ залучив до кампанії лідерів думок. Зокрема, ініціативу підтримали журналістка Емма Антонюк, народний депутат України Роман Грищук, блогерка Софія Безверха, блогер-мовознавець Андрій Шимановський та інші. Вони розповіли про проблему та закликали українців поширювати меседжі, а депутатів – підтримувати зниження нештрафованого рівня за порушення швидкісного режиму з 20 км/год до 10 км/год.
Лідери думок підтримали кампанію у різних форматах: створили та опублікували власні дописи у різних соціальних мережах (Instagram, Facebook, YouTube, X, TikTok), репостили дописи ЦЕДЕМ та Кампанії “За безпечні дороги”, а також закликали своїх підписників поширювати меседжі кампанії для більшого розголосу ініціативи.
“Уявімо: я викликала таксі. Водій їде 50 км/год, тобто з максимально допустимою швидкістю для міста. Я нервую, бо запізнююся на зйомку, і ось заради п’яти „зірочок“ на спідометрі вже „70“. Це перевищення, так, але допустиме. І я встигаю, і йому без штрафів. Різниця у 20 км і роках життя, якими ми буквально ризикуємо. Ви зараз скажете: „Еммо, ти драматизуєш“. А я вам відповім не емоціями, а фактами. За даними ВООЗ, майже у 100% випадків і той, хто був за кермом, і випадковий пішохід не мають шансів вижити в аварії на швидкості 70 км/год і вище”, – розповіла у своєму інстаграмі Емма Антонюк.
Змінити законодавство закликає і директорка “Дикого театру”, журналістка Ярослава Кравченко:
“Зменшення нештрафованого порогу з 20 км/год до 10 км/год сприятиме зменшенню кількості ДТП із важкими наслідками. Важливо, щоб і під час війни держава й далі реформувала законодавство. І ми з вами маємо боротися за це як суспільство. А поки прискорюймо закриття зборів, аудіо від друзів, вивчення мов. Але не поспішаймо на дорозі. Це може коштувати життя”.
Така інформаційна кампанія знайшла відгук у суспільстві. Дописи лідерів думок у соціальних мережах загалом переглянули понад 670 тисяч разів. Чотири рази про ініціативу говорили у етерах українських телеканалів – ці сюжети переглянули приблизно 5,9 мільйона разів. Публікації виходили також у загальнонаціональних та регіональних виданнях.
Відзначимо, що більшість коментаторів у соцмережах погодилися з наявністю проблеми в Україні та підтримують ініціативу щодо зниження “нештрафованого порогу” до 10 км/год. Ба більше, підписники запитували, що їм робити, аби допомогти кампанії, що доводить готовність людей долучатися до змін.
“Дослідження засвідчують, що різниця між 50 та 70 км/год – це різниця між життям і смертю. Дитина, яка йде до школи, жінка на велосипеді чи чоловік на мопеді мають мінімальний шанс вижити, якщо наїзд стався на швидкості 70 і більше. Саме тому у світовій практиці стандартне обмеження у містах дорівнює 50, і в Правилах дорожнього руху України це також 50. Важливо нарешті ліквідувати цю смертельну суперечність між Правилами й Кодексом України про адміністративні правопорушення”, – підсумовує Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.
Тож команда Центру демократії та верховенства права разом із партнерами продовжуватиме працювати над змінами, які зроблять українські дороги безпечними.