Чи є публічною інформація про працівників Нацполіції, звільнених за результатом атестації?

Одним із важливих напрямів діяльності Центру демократії та верховенства права (раніше – Інституту Медіа Права) завжди було надання консультаційної підтримки з питань, що стосуються інформаційного та медійного права. Зокрема, юристи громадської організації надають роз’яснення положень законодавства з питань доступу до публічної інформації, а також допомагають у складанні якісних запитів на публічну інформацію.

 Так, Центр демократії та верховенства права нещодавно допоміг у формуванні запиту журналісту Віталію Тараненку (м. Хмельницький). 

 Історія з отриманням інформації про перелік поліцейських, звільнених за підсумками атестації у Хмельницькій області, була складною: журналіст витратив два місяці на очікування і лише з третього запиту, складеного за консультаціями CEDEM, отримав відповідь. 

У своєму першому запиті до Міністерства внутрішніх справ України, надісланому за допомогою сайту «Доступ до правди», журналіст просив надати перелік посадових осіб ГУ Національної поліції у Хмельницькій області з вказанням їхніх займаних посад, котрі не пройшли атестацію, а також вказати причину їхнього звільнення з лав поліції за підсумками атестації.

У відповідь йому повідомили, що «відповідно до статті 14 Закону України «Про захист персональних даних» поширення персональних даних передбачає дії щодо передачі відомостей про фізичну особу з баз персональних даних за згодою суб’єкта персональних даних. Враховуючи те, що згоди щодо надання дозволу на обробку персональних даних осіб, які звільнені зі служби в Національній поліції, відсутні, надати інформацію щодо їх результатів атестації не має правових підстав».

Що ж, можемо зазначити, що така відмова є чи не найпоширенішою, серед розпорядників, які не бажають розкривати будь-яку інформацію про своїх посадових осіб чи працівників. При цьому, розпорядники абсолютно не зважають чи запитується інформація про особисте життя таких осіб, чи інформація про виконання ними своїх повноважень. Адже остання є відкритою відповідно до Закону.

Так, ч. 5 ст. 6 Закону «Про доступ до публічної інформації» говорить, що «не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно».

Саме на цю статтю закону юристи Центру демократії та верховенства права порадили журналісту  звернути увагу розпорядника, що він і зазначив у своєму другому запиті. Проте знову, всупереч імперативній нормі закону МВС знайшло виправдання, як не надати інформацію.

Розпорядник відповів, що «інформація щодо результатів атестації не підпадає під дію вищевказаної статті», а також, що інформація є конфіденційною, бо «звільнені з Національної поліції на даний час не є суб’єктами владних повноважень та не являються працівниками поліції, дія цього Закону на них не розповсюджується, а тому надати інформацію щодо результатів їх атестації немає правових підстав».

Третій запит Віталій Тараненко формував уже з допомогою юристів Центру демократії та верховенства права. У запиті було вказано, що:

– посадові особи ГУ Національної поліції у Хмельницькій області, зокрема й ті, які не пройшли атестацію, отримували зарплату за рахунок бюджету (бюджетні кошти), а отже, їхні прізвища, імена та по-батькові є відкритими у доступі (ч. 5 ст. 6 Закону «Про доступ до публічної інформації» забороняє обмежувати доступ до інформації про використання бюджетних коштів);

– відкритою є й інша інформація, що стосується здійснення ними посадових обов’язків, в тому числі, й причини звільнення вищевказаних осіб з лав поліції за підсумками атестації;

– інформація про осіб, які не пройшли атестацію становить суспільний інтерес, адже питання реформування Нової поліції, довіра до працівників цього органу є надзвичайно важливим у суспільстві та неодноразово піднімалось та висвітлювалось у ЗМІ.

Саме на третій запит, складений із допомогою юристів CEDEM, відреагувала поліція та надала повний перелік працівників ГУ Національної поліції у Хмельницькій області, звільнених за результатами атестації.

Отже, можемо зазначити, що ця справа показує, як важливо правильно формувати запит, обґрунтовувати відкритість інформації, вказувати на суспільний інтерес в отриманні інформації, а головне – отримуючи відмову не відступати, коли закон гарантує право знати таку публічну інформацію.

Із текстом запиту та деталями цієї справи можете дізнатись за посиланнями:

https://dostup.pravda.com.ua/blogs/publications/bloh-istoriia-pro-khmelnytsku-politsiiu-u-trokh-zapytakh

https://dostup.pravda.com.ua/request/pierielik_zvilnienikh_za_atiesta#incoming-17188

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Докладніше про консультації

 

Задайте Ваше питання через форму:

Ваше ім'я (обов'язково)

Ваш email (обов'язково)

Ваше повідомлення


Також ви можете звернутися до нас іншими способами: