21 червня 2018 року до порядку денного Верховної Ради України був включений Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері» (Проект №6688, н.д. Іван Вінник, Дмитро Тимчук, Тетяна Чорновол). У цей же день Президент України своїм Указом №176/2018 ввів у дію Рішення РНБО «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».
Це рішення доповнило переліки фізичних (збільшено на 11 позицій) та юридичних осіб (збільшено на 30 позицій), до яких застосовуються обмежувальні заходи. Більше того, однією з санкцій, передбачених цим указом, стало блокування Інтернет-провайдерами доступу до ресурсів, а також до їх субдоменів, які визначені як інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановлених Законом. Такі заходи, як випливає з даного Указу та Указу №126/2018, були застосовані до російських систем електронних інтернет-переказів, кримських окупаційних засобів масової інформації, сайтів міністерств так званої «ЛНР» та її інформаційних ресурсів, а також і до субдомену «lugansk.site». Крім того, були заблоковані ресурси «Російського інформаційного агентства (РИА) «Новости», ресурси та доступ до субдоменів телеканалів НТВ, НТВ-ПЛЮС, ОРТ, РТР-Планета, Рен ТВ, Перший канал, ТНТ і т.д. Загалом, оновлені переліки містять 786 найменувань юридичних осіб та 1759 імен.
У той же час, застосування такої санкції як блокування сайтів залишається недостатньо урегульованим на законодавчому рівні. Проект №6688, який багато в чому повторював положення відкликаного Проекту №6676, пропонує внесення змін до кримінального та кримінального процесуального законодавства, а також визначає окремі аспекти діяльності суб’єктів господарювання у сфері телекомунікацій стосовно блокування ресурсів. Відповідно до тексту запропонованих змін, основними державними органами, які відіграватимуть роль у блокуванні сайтів, стануть Служба безпеки України (СБУ), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації(НКРЗІ), а також Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України (ДСЗІ).
Автори пропонують включити до переліку видів санкцій «блокування доступу до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах)». Крім того, в Законі України «Про телекомунікації» міститиметься визначення інформаційного ресурсу, сервісу, блокування доступу до ресурсу, веб-сайту, інтернет-сторінки, доменного імені, мережевої адреси. Підставою для застосування блокування буде поширення через визначений інтернет-ресурс інформації, з використанням якої вчиняються тяжкі або особливо тяжкі злочини. Рішення про блокування застосовуватиметься слідчим суддею (під час досудового розслідування) за клопотанням слідчого, погодженого з прокурором або за клопотанням прокурора, а також судом (під час судового провадження) лише за клопотанням прокурора. Більше того, невстановлення осіб підозрюваного, обвинуваченого, а також відсутність контактних даних власника (розпорядника або адміністратора) на відповідному сайті, а також неприбуття цих осіб у судове засідання, не перешкоджає розгляду клопотання. При цьому, строк тимчасового блокування визначатиме суд, оскільки максимальних часових обмежень проект не вказує. У виняткових невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей та запобіганням вчиненню тяжкого або особливо тяжкого злочину, тимчасове блокування (обмеження) доступу до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) може бути розпочате до постановлення ухвали слідчого судді, суду за постановою прокурора або постановою слідчого, погодженою прокурором і застосовується на строк не більше 48 годин.
Крім того, проект, вносячи зміни до Закону України «Про телекомунікації», передбачає обов’язок операторів не лише блокувати (обмежувати) доступ до визначеного сайту, а й припиняти пропуск всіх видів трафіку до/від телекомунікаційних мереж суб’єктів господарювання, до яких застосовано відповідні санкції згідно із ЗУ «Про санкції». При цьому, суб’єкти господарювання, в тому числі оператори та провайдери, повинні будуть за власні кошти закуповувати та встановлювати технічні засоби, необхідні для блокування доступу до інформаційних ресурсів (сервісів). За порушення вимог оновленого Закону передбачений штраф у розмірі 1 відсотка, а випадку повторного порушення – 5 відсотків від доходу, отриманого суб’єктом господарювання від надання телекомунікаційних послуг за попередній календарний рік. Також, за порушення законодавства про телекомунікації посадовими особами підприємств і організацій, фізичними особами-підприємцями передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від 300 до 600 НДМГ, у випадку повторного порушення – від 600 до 900 НДМГ.
Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62236 .
Текст Указу №176/2018 доступний за посиланням: http://www.president.gov.ua/documents/1762018-24362 .