У 2012 році через людське насильство загинуло 620 000 людей,
800 000 покінчили життя самогубством, а 1,5 мільйона померли від цукрового діабету.
Зараз цукор небезпечніший за порох.
(с) Yuval Noah Harari, Homo Deus: A History of Tomorrow
Про шкідливий вплив солодких напоїв на здоров’я людини чули всі. Численні наукові дослідження, заклики медиків та рекомендації дієтологів говорять про шкоду підвищеного вмісту цукру у напоях, особливо газованих, зі штучними барвниками та іншими складовими. Насамперед проблема стосується дітей та молоді, які вживають такі напої замість звичайної води та людей із групи ризику (із захворюваннями на діабет, хвороб серця, шлунку і т.д.), їм протипоказані солодкі напої, адже можуть ускладнити перебіг хвороби.
Однак, показники продажів напоїв із надмірним вмістом цукру щороку утримують провідні позиції на ринку, світові бренди солодких напоїв вкладають мільярди доларів у рекламу та спонсорування різних заходів, аби популяризувати їх серед людей у різних частинах світу та залучити більше споживачів.
За таких умов багато країн, котрі опікуються здоров’ям населення та будують систему охорони здоров’я за принципом “пріоритет – запобігати хворобам”, почали законодавчо обмежувати вживання солодких газованих напоїв, харчових продуктів із надмірним вмістом цукру, трансжирів, солі тощо.
Одним із таких заходів є запровадження податку на напої із високим вмістом цукру. Він стосується солодких газованих напоїв, а іноді навіть й соків. Причому в деяких країнах податковий тягар несуть виробники, але є і випадки, коли податок за солодкі напої змушені платити самі споживачі.У цьому аналітичному огляді з’ясуємо, чому податок на солодкі газовані напої (англ. – sweetened beverage tax або soda tax) став одним із ефективних заходів, аби знизити негативні наслідки від їх вживання. Тож давайте розберемося, де у світі найдорожча кола та як Україна може долучитися до світового тренду оподаткування “солодкої смерті”.
“Новий тютюн” або чому підсолоджене життя має бути дорогим
Сьогодні досить поширеною є теза, що солодкі газовані напої за рівнем загрози можна порівняти із тютюном.
Зокрема, канадські вчені – доктори філософії Наталі Д. Рідігер (Університет Манітоби, Вінніпег) та Андреа Е. Бомбак (Центральний Мічиганський університет, Маунт-Плезант, Мічиган) у своїй публікації: “Напої, підсолоджені цукром, як новий тютюн: вивчення запропонованої податкової політики через призму канадської соціальної справедливості” зазначають, що підсолоджені напої є “новим тютюном”, тож підхід до їхнього оподаткування має спиратися на аналогічний досвід у сфері тютюнових виробів.
Автори навели і приклад ефективності таких дій: підвищення податкових ставок поряд з іншими заходами допомогли знизити загальний рівень куріння в Канаді з 68,9% у 1950 році до 18,6% у 2011-му. Тож вчені радять застосувати цей досвід і у стратегії для подолання діабету та ожиріння.
Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) у 2016 році закликала до глобальних заходів, які б зменшили споживання солодких напоїв та їхній вплив на здоров’я. Серед іншого, ВООЗ вказала: фіскальна політика також може запобігати неінфекційним захворюванням (діабет, серцево-судинні, онкологічні хвороби тощо).
Податок на солодкі напої у світі. (Джерело: Knowablemagazine.org )
Великобританія та Ірландія: дворівнева протидія солодким напоям
Про намір запровадити спеціальний податок на напої із надмірним вмістом цукру уряд Великобританії оголосив ще в 2016 році. Виробникам дали два роки, щоб змінити або збалансувати вміст цукру у своїх продуктах. Великі бренди переглянули склад своїх напоїв ще до початку впровадження податку.
Врешті, у квітні 2018 року в країні представили податок на безалкогольні напої, який складається з двох рівнів.
Вміст цукру на 100 мл напою |
Податок за 1 літр напою |
5-8 г |
18 пенні (6,90 грн) |
>8 г |
24 пенні (9,20 грн) |
За первинними підрахунками уряду, збори від податку мали складати 520 млн фунтів стерлінгів ( 19 240 000 000 грн) за перший рік. Однак потім прогнозований показник зменшили до 275 млн фунтів (10 175 000 000 грн) стерлінгів через «агресивне» перепрофілювання промисловості.
В результаті, за перші сім місяців податок приніс до бюджету 154 млн фунтів стерлінгів (5 698 000 000 грн.). Більшість грошей (90%) надходили від продажу напоїв, для яких ставка податку була вища – тобто із вмістом цукру понад 8 грамів на 100 мл.
Слід зазначити, що запроваджуючи податок, урядовці мали і проміжну мету: заохотити виробників напоїв змінити склад своїх продуктів, знизивши вміст цукру нижче оподатковуваних меж. З цієї точки зору новація виявилася успішною – понад 50% виробників скоротили вміст цукру у своїх напоях.
Приблизно у той же час схожу систему оподаткування солодких напоїв встановила й Ірландія. Дворівнева система податків на підсоложені напої там з’явилася в травні 2018 року.
Вміст цукру на 100 мл напою |
Податок за 1 літр напою |
5-8 г |
0,20 євро (6,68 грн) |
>8 г |
0,30 євро (10,03 грн) |
Хоча ірландські виробники так само змінили рецепти напоїв, зменшивши вміст цукру, пити їх у країні менше не стали (що викликало значне занепокоєння у міністра охорони здоров’я Ірландії). Серед причин – дедалі більша популярність енергетичних напоїв, які лишаються дешевими попри податки.
Іспанський сепаратизм у податках: Каталонія
Іспанія оголосила про можливість ввести податок на солодкі напої ще в 2015 році. Однак на практиці закінчилося все тим, що уряд закликав виробників зменшити вміст цукру, солі та жиру в 3500 продуктах на 10% до 2020 року.
Водночас, в автономному регіоні Каталонія вже діє податок на солодкі напої. Він встановлений Законом 5/2017 і набув чинності 1 травня 2017 року. Як ввважають в уряді Каталонії, мета оподаткування солодких напоїв – спонукати людей відмовитися від звичного споживання, як це рекомендує ВООЗ.
Дії каталонського автономного уряду спричинили чергове протистояння з центральною владою Іспанії, а також з індустрією солодких напоїв. Вищий суд Каталонії скасував цей закон влітку 2019 року. Однак, уряд регіону не відступив та вже у грудні 2019 року ухвалив новий закон на основі попереднього, обгрунтувавши це так: оподаткування солодких напоїв спрямовано насамперед на охорону здоров’я. Приклад Каталонії надихнув інші країни піти на схожі заходи.
Португалія – взірець боротьби з ожирінням
Податок на солодкі напої у цій країні був запроваджений у лютому 2017 року разом із Державним бюджетом на 2017 рік, його широко обговорювали у медіа. Податок застосовується до безалкогольних напоїв з додаванням цукру. Цікаво, що дохід від податку йде на розвиток національної системи охорони здоров’я, а сам податок збирають на декількох рівнях. Як і в Каталонії, в Португалії ставка податку залежить від вмісту цукру в напоях.
Вміст цукру на 100 мл напою |
Податок за 1 літр напою |
<8 г |
0,08 євро (2,67 грн) |
>8 г |
0,16 євро (5,35 грн) |
Європейський офіс ВООЗ вважає досвід Португалії з оподаткування солодких напоїв позитивним прикладом того, як захищати здоров’я людей від шкідливого впливу солодких напоїв та знизити рівень ожиріння.
Франція – радикальне оподаткування
У Франції оподаткування солодких напоїв запроваджене Законом про бюджет 2012 року. Така норма стосується всіх безалкогольних напоїв з доданим цукром (наприклад, газовані напої, фруктовий сік) або підсолоджувачами (дієтичні напої). Протягом багатьох років у Франції податок був малоефективним, адже застосовували його за фіксованою ставкою: 0,0716 євро (2,30 грн.) за літр для всіх солодких напоїв, незалежно від кількості цукру. Проте в липні 2018 уряд вирішив ввести багаторівневий податок, який залежить від кількості цукру.
Вміст цукру на 100 мл напою |
Податок за 1 літр напою |
>11 г |
0,2 євро (6,68 грн) |
Індустрія назвала такий крок “неприйнятним”. Проте, згідно із заявою парламентаря від 1-го округу Олівера Верана, податок вже почав захищати громадське здоров’я за рахунок через зниження вмісту цукру в більшості газованих напоїв. Справді, виробники значно скоротили вміст цукру у напоях: з 6,6 г на 100 мл до 2 г, що еквівалентно зниженню більш ніж на 70%.
Водночас, деякі компанії знайшли оригінальну відповідь підвищеним податкам завдяки маркетинговому ходу: зменшили розмір упаковки та кількість продукту в ній, аби зростання цін було не таким помітним. Наприклад, для Кока Коли пляшки зменшили з 2 літрів до 1,75 літра і з 1,5 л до 1,25 л.
Щодо наслідків запровадження оподаткування солодких напоїв у Франції немає одностайності. Деякі науковці підтримують версію, що неоднозначний вплив нового податку на скорочення споживання солодких напоїв та непослідовна поведінка індустрії – наслідки політичного протистояння навколо цього процесу. Втім, існує й інша думка: самих лише податкових заходів без інших кампаній (роз’яснювальних, обмежувальних тощо) виявилося замало, щоб спонукати французів пити менше солодких напоїв.
США: податковий штурм та спротив
Перша згадка про оподаткування безалкогольних напоїв у Сполучених Штатах датована 1933 роком, коли Каліфорнія запровадила семивідсотковий податок з продажу “соди” (англ. soda – безалкогольний напій).
Податок на солодкі напої в США встановлений на рівні федеральних законів, а ставка податку та особливості його справляння мають відмінності й особливості. Вони залежать переважно від політики штату у сфері охорони здоров’я та податкового законодавства. Станом на 2019 рік сім міст США з податком на напої загалом отримували 133 мільйони доларів (3 684 100 000 грн.) на рік до своїх бюджетів.
У 2020 році в США було 8 міст, де діяв податок на солодкі напої: Берклі, Олбані, Окленд, Сан-Франциско (штат Каліфорнія), Філадельфія (штат Пенсільванія), Боулдер (штат Колорадо), Сіетл (штат Вашингтон), та столиці, Вашингтоні. Цікаво, що податки більшості міст спрямовані на напої, підсолоджені цукром, а от Філадельфія та Вашингтон оподатковують також дієтичні напої, що містять штучні підсолоджувачі. У всіх містах, крім Вашингтону, податок сплачують продавці солодких напоїв. А у столиці США податок платять споживачі з кожної пляшки (податок закладено у вартість товару).
Цікаво, що у 2021 році у окрузі Колумбія розглядали законопроект про справедливість у харчуванні. Зокрема, передбачалося змінити спосіб оподаткування солодких напоїв. А саме теперішній податок з продажу солодких напоїв у розмірі 8% скасувати та ввести акциз у розмірі 1,5 цента за унцію. Тобто замість податку з продажу, який збільшує ціну на 2-літрову пляшку газованої води на 2,16 доларів, акцизний податок підвищить ціну на полиці до 3,05 доларів.
Втім, будь-яка нова спроба запровадити податок на солодкі напої у певному місті чи штаті США викликає юридичну війну. Громадські обговорення останнього законопроєкту в окрузі Колумбія тривали понад 7 годин!
А у Окрузі Кук, штат Іллінойс (до якого входить Чикаго), у листопаді 2016 року ввели податок, який складав 1 цент за унцію цукру (28, 3 грама). Однак у жовтні 2017 року Рада округу скасувала податок. Лобізм виробників переміг навіть інтереси охорони здоровʼя.
В Арізоні та Мічигані сенати взагалі превентивно заборонили місцевим органам влади вводити податки на солодкі напої. А виборці штату Вашингтон схвалили заборону місцевих податків на солодкі напої в листопаді 2018 року. Хоча заборона не впливає на податок в Сіетлі. Водночас, виборці штату Орегон відхилили подібну ініціативу, яка б превентивно заблокувала місцеві податки на солодкі напої.
Як бачимо, процес введення податку на солодкі напої у США вкрай складний через особливості місцевого законодавства, а також можливості індустрії через лобізм відстоювати своє право на шалені прибутки. Навіть якщо йде мова про протистояння здоровому глузду та й здоров’ю населення загалом. Однак про це трохи нижче.
Податки на солодкі напої в окремих штатах станом на 2019 рік. (Джерело: Knowablemagazine.org)
Мінлива Каліфорнія
У Каліфорнії першими чотирма містами, які запровадили новий тип спеціальних податків на солодкі напої, стали Берклі (з 2015 року), Олбані, Окленд та Сан-Франциско.
Під солодкими напоями в Олбані і Берклі розуміють будь-який напій, із вмістом не менше 2 калорій на одну рідку унцію (29,6 мл) і 25 чи більше калорій на 12 рідких унцій (355,2 мл) для Окленда й Сан-Франциско. Податок встановлений на рівні 1% в унції речовини чи кількості сиропу або порошку, необхідного для виготовлення однієї унції напою. Кожен податок має власну мету. Наприклад, в Сан-Франциско вона полягає в тому, щоб перешкодити поширенню і споживанню солодких напоїв.
У цих чотирьох юрисдикціях є винятки для окремих видів солодких напоїв. Наприклад, напої, де молоко є основним інгредієнтом чи напої медичного характеру тощо не підпадають під дію податку.
Із введенням податку у Берклі помітно знизились обсяги закупівель солодких напоїв. В ході дослідження науковці вивчили мільйони транзакцій за чековими сканерами у двох мереж супермаркетів та встановили зниження продажів оподатковуваних напоїв на 10%. Натомість за цей же період на 16% зросли продажі бутильованої води та на 4% – овочів, фруктів і чаю.
Запровадження податку у вищезгаданих містах не отримала позитивної оцінки на рівні владу штату. У 2018 році індустрія напоїв почала лобіювати закон штату Каліфорнія про заборону містам вводити нові податки на солодкі напої до 2031 року. Законодавчий орган ухвалив цей закон, бо компанії-виробники профінансували і погрожували провести місцевий референдум, через який органи місцевого самоврядування могли втратити фінансування на охорону здоров’я, освіту та транспорт.
Ба більше, вибухнув і корупційний скандал, адже щоб заблокувати оподаткування солодких напоїв та введення обов’язку для виробників зазначати на пляшках медичні попередження про шкоду напоїв, індустрія та її лобісти витратили на державному та місцевому рівнях 11,8 мільйонів доларів (326 860 000 грн.) за два роки.
Показово, що професорка кафедри харчування Нью-Йоркського університету Маріон Нестле зазначила, що індустрія солодких напоїв, захищаючи свою продукцію від критики, вдається до методів тютюнової індустрії: ставить під сумнів науку, лобіює корпоративні інтереси, працюючи за лаштунками владних кіл, та фінансує різні заходи для спротиву оподаткуванню солодких напоїв.
Філадельфійський податковий експеримент
Акцизний податок на солодкі напої у місті Філадельфія почав діяти з 1 січня 2017 року. Оподаткуванню підлягає будь-який безалкогольний напій, що містить цукрозамінник на основі калорійності; замінник зі штучного цукру; сироп, концентрат, призначений для використання при приготуванні такого напою. Ставка податку становить 1,5 цента (4,12 грн.) за унцію рідини (29,6 мл). Винятками є дитяче харчування, напої, визначені як “медичні продукти” та товари, більше 50% вмісту яких складають молоко, фрукти або овочі.
Дослідження 2019 року виявило, що продажі солодких напоїв у Філадельфії скоротилися більше, ніж у Берклі. Використовуючи дані з супермаркетів, аптек й великих мереж дослідники встановили падіння продажів солодких напоїв на 51% через рік після введення податку. Натомість, продажі в Балтіморі, прилеглому місті з аналогічною демографією і без податку на напої, залишалися незмінними протягом того ж періоду. Це доводить, що податок досяг своєї цілі.
Інші дослідники також знайшли докази того, що податок на напої в Філадельфії змінює поведінку споживачів. Джон Коулі, економіст Корнельського університету разом з колегами проаналізували поведінку мешканців Філадельфії до і після введення податку та з’ясували, що скорочення споживання газованої води після запровадження податку становить 31%.
Медійна кампанія Департаменту охорони здоров’я Нью-Йорка у 2019 році.
Мексиканська податкова стіна на заваді ожирінню
Мексика – одна з найкраще досліджених країн світу, коли йдеться про вплив оподаткування солодких напоїв. Вона першою на американському континенті запровадила податок на солодкі напої в січні 2014 року.
Такою була відповідь уряду на жахливу статистику: у 2012 році надмірну вагу та ожиріння в Мексиці мали 70% дорослих та 30% дітей. Ба більше, в країні катастрофічно зростала кількість хворих на діабет. У 2013 році Мексика посіла дев’яте місце в світі за поширенням цього захворювання, а одна третина серцевих нападів і половина всіх хронічних ниркових порушень були його прямими наслідками.
Показово, що мешканці Мексики до 2014 року були одними з найбільших споживачів солодких напоїв у всьому світі.
У 2017 вчені з Мексиканського національного інституту громадського здоров’я та Університету Північної Кароліни дійшли висновку, що податок 1 песо (1,4 грн.) за літр солодкого напою привів до зниження продажів таких напоїв на 5.5% у перший рік після введення податку, і 9.7% наступного. Водночас, зросли продажі звичайної води.
Ці дані збігаються з інформацією, отриманою в ході щомісячних обстежень обробної промисловості, які показали, що продажі солодких напоїв після двох років податку в Мексиці скоротилися на 7.3%, порівняно з 2007-2013 роками.
Тож більшість дослідників погоджуються, що податки на підсолоджені напої ефективно стримують їх споживання, а отже, подальше зростання ставок податку допоможуть зменшити рівень вживання таких напоїв. У довгостроковій перспективі зменшиться і захворюваність на ожиріння та діабет.
Науковці також зазначають, що скорочення продажів було помітнішим серед домогосподарств з нижчим соціально-економічним статусом. Тож більше грошей на важливіші власні потреби матимуть не лише країни, а й самі громадяни..
Арабська зима для содової
Спираючись на мексиканський досвід введення оподаткування солодких напоїв, в звіті 2016 року про фіскальну політику для профілактики неінфекційних захворювань, ВООЗ дійшла цікавого висновку. Податок на солодкі напої, який підвищує ціни на 20%, може зменшити їх споживання приблизно на такі ж 20%. Тим самим він запобігатиме ожирінню та діабету. ВООЗ вказує, що оподаткування солодких напоїв – ефективний захід, щоб зменшити споживання цукру.
Водночас, деякі країни світу пішли далі і стягують податок на напої у значно більших розмірах, ніж рекомендує ВООЗ. Наприклад, Саудівська Аравія та Об’єднані Арабські Емірати одночасно запровадили акциз у вигляді стягнення з виробників 50% податку від вартості підсолоджених напоїв та 100% – за енергетичні напої з 1 грудня 2019 року. Зокрема, в ОАЕ оподаткування солодких напоїв анонсували із оподаткуванням електронних сигарет.
Схема сплати податку в ОАЕ (Джерело. Офіційний вебсайт ОАЕ)
Африка теж у тренді
Податок на солодкі напої в ПАР, яким почали підвищувати ціни на безалкогольні напої, вступив у силу в квітні 2018 року. Податок встановлюється на рівні 2.1 цента на грам вмісту цукру, в яких він перевищує 4 гр на 100 мл (перші 4 гр на 100 мл не вимагають збору). «Цукор», в їхньому значенні – це внутрішній і доданий цукор та інші підсолоджувачі (виняток зробили для фруктового соку). Як повідомляється, за перші 6 місяців податкові збори принесли 56.2 млн дол.
Україна: надмірно солодке життя
Останніми роками споживання безалкогольних напоїв в Україні помітно зростає. Статистика демонструє, що за травень-серпень 2019 року загальна кількість вжитих безалкогольних напоїв становила 982 мільйони літрів, що становить 40% від продажів усіх напоїв у натуральному об’ємі за весь 2018 року.
Показники споживання солодких напоїв в Україні свідчать: діти для втамування спраги надають перевагу солодким газованим напоям й пакетованим сокам, а не воді. Таким чином, 82% дітей в Україні споживають солодкі газовані напої, а 4% дітей віком 7–17 років вживають соки, воду і газовані безалкогольні напої один раз на добу або частіше. Тенденція, коли вживання таких напоїв постійно зростає, потужно б’є по здоров’ю населення.
Як ми вже зазначали, солодкі напої – одне з найпоширеніших джерел калорій і добавок цукру, а їхнє споживання може викликати ожиріння, діабет, ризик серцево-судинних захворювань, карієсу та навіть раку. В Україні за даними Міністерства охорони здоров’я на діабет хворіють майже 1,3 млн людей і, на жаль, це число з кожним роком збільшується.
Встановлення податку на напої разом із запровадженням відповідних норм кількості цукру у напоях дозволило б зменшити наведену статистику. Враховуючи світовий досвід, особливо Мексики, Великобританії та Португалії, в українських реаліях запровадження оподаткування можна провести без багатьох помилок, яких припустилися інші держави (як-от, Франція, Ірландія).
Нові виклики у сфері охорони здоров’я 2020-2021 рр. демонструють потребу не тільки продовжувати реформування медичної галузі, але й взагалі переглянути її доктрину. Адже дедалі більше країн світу починають зважати на рекомендації ВООЗ, котрі стосуються як проведення заходів із запобігання неінфекційних захворювань, так і подолання таких захворювань. Зокрема і змінюючи поведінку людей, котрі мають шкідливі звички, здатні спричиняти ті чи інші хвороби.
Про те, що Україна готова до зменшення споживання солодких напоїв серед населення свідчить й те, що в 2020 році країна здійснила революційний крок вперед, оподаткувавши тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням на рівні звичайних сигарет, а також запровадивши суворі правила регулювання для електронних сигарет і рідин, що використовуються в них. Незважаючи на значний спротив індустрії, ставки нових акцизів почали діяти вже з 1 січня 2021 року. За прогнозами експертів, це поліпшить ситуацію із вживанням нових тютюнових виробів, які через відсутність належного державного контролю за обігом до 2020 року стрімко ставали популярнішими серед громадян. Окрім цього,такі заходи суттєво наповнюють Держбюджет України.
Цінові та нецінові заходи для боротьби із курінням та вживанням тютюнових виробів, алкогольних напоїв, зменшення впливу нездорового харчування насамперед ефективно запобігають неінфекційним захворюванням та зменшують навантаження на сферу охорони здоров’я. А не тільки наповнюють бюджет,, про що досить часто говорять виробники, які захищають свої бізнес-інтереси.
Звісно, без належної роз’яснювальної роботи з боку держави суспільство не завжди схвально сприйматиме ініціативи влади із запровадження нових обмежень на споживання шкідливих для здоров’я продуктів (солодкої газованої води, тютюнових виробів, алкоголю тощо). Однак, довготривалі наслідки від зміни політики у сфері обігу потенційно небезпечних продуктів споживання виправдовують будь-які на перший погляд радикальні , методи боротьби з неінфекційними захворюваннями.
Тож, постаючи перед вибором, за що слід перейматися більше: за вартість улюбленого солодкого напою або наслідки, спричинені його частим і надмірним вживанням, кожній людині, як і державі в цілому, варто напевне віддати перевагу другому.