2 лютого команда Центру демократії та верховенства права разом з експертами у сфері урбаністики провели онлайн-дискусію в рамках проєкту “100 ВЧИНКІВ ВІДПОВІДАЛЬНИХ ГРОМАДЯН”.
Ми поспілкувалися зі спікерами про те, що є для них урбаністика та над чим вони працюють сьогодні, аби розвивати комфортну і безпечну інфраструктуру міст України.
Богдан Лепявко, координатор з адвокації та безпеки руху U-Cycle, розповів, що багато років поспіль разом із колегами розвиває велосипедну інфраструктуру в Україні. За словами Богдана, “Велосипед – це, скоріше, інструмент та індикатор того, що в місті комфортно і безпечно. І що людям хочеться довше перебувати на вулицях міста.”
Юлія Дядюк, аналітикиня Кампанії “За безпечні дороги” Центру демократії та верховенства права, розповіла, що її робота пов’язана насамперед із поведінковими факторами ризику на українських дорогах. А саме: перевищенням швидкості, нехтуванням ременями безпеки та дитячими автокріслами, використанням телефонів за кермом тощо.
Влад Самойленко, експерт з безпеки дорожнього руху і член команди підтримки реформ Міністерства інфраструктури України, зазначив: “Ми знайшли спосіб імплементації в просторі певних рішень, які роблять наше місто більш комфортним. Як з огляду на безпеку, так і в контексті безбар’єрності.”
Спікери поговорили про актуальні тренди урбаністики, навели статистичні дані та пояснили поточний стан розвитку урбаністики України.
Юлія Дядюк зауважила, що згідно з дослідженням кампанії “За безпечні дороги” 2020 року, лише 26% водіїв пристібаються в авто. З іншого боку, у 2017 році ці показники сягали всього 15% відсотків. Тож робимо висновок, що поступово зростає кількість водіїв, які розуміють важливість паска безпеки в авто.
Також спікерка зазначила, що перевищення швидкості залишається головною причиною ДТП в Україні. Утім, віднедавна в Україні почала працювати система автоматичної фото- і відеофіксації порушень, яка фіксує перевищення швидкості. “Тому ми сподіваємося, що більшість водіїв будуть дотримуватися обмежень швидкості на дорогах”, – зазначила Юлія.
Влад Самойленко розповів про програму, яка сприяє декарбонізації транспорту. На думку спікера, взаємодія уряду, міжнародних організацій та угода з ЄС допомагають підтримувати інфраструктурні проєкти. Зокрема, пов’язані з електротранспортом, який також значно зменшить затори у містах України. Влад зазначив, що нещодавно було розроблено правову основу аудиту безпеки дорожнього руху, а увесь процес впровадження аудиту – вже на завершальній стадії.
Богдан Лепявко визначив, що сталий розвиток і адаптація до кліматичної кризи – глобальний тренд у сфері урбаністики. За словами Богдана, майже всі територіальні громади і міста України долучилися до цього тренду. А деяким територіальним одиницям вже зараз вдається втілювати концепції сталого розвитку. Спікер також поділився іноземним досвідом популяризації екологічної інфраструктури. “Коли ми змінюємо вулицю, слід враховувати поведінку всіх людей, а не просто створити смугу для велосипедів або тролейбусів. Цього могло бути достатньо 15 років тому, але не сьогодні”, – наголосив Богдан.
Спікери онлайн-дискусії виділили такі відповідальні вчинки в контексті урбаністики:
- Надавати перевагу громадському транспорту або використовувати альтернативний спосіб пересування (до прикладу, велосипед);
- Частіше гуляти пішки;
- Пристібатися в авто;
- Не використовувати телефон за кермом;
- Не перевищувати швидкість на дорогах;
- Впливати на зміни політик в інфраструктурі.
Ця публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з Міжнародного Розвитку (USAID). Центр демократії та верховенства права був відповідальний за зміст публікації, але він не обов’язково відображає погляди USAID або Уряду США.