Матеріал опубліковано у виданні «Хмарочос»
Новій розробці у сфері безпеки руху дали назву «Система вимірювання середньої швидкості», і вона вже працює у кількох країнах Євросоюзу та Великій Британії.
Чи знали ви, що крім вже звичних для України камер, які фіксують швидкість на дорогах, існує інша ефективна система. Вона може перевірити, як водій проїде наступні два, а то і п’ять кілометрів. У Австрії така система вже допомогла на третину зменшити кількість смертей на дорогах. Як це працює і які країни вже використовують її – читайте нижче.
Новій розробці у сфері безпеки руху дали назву «Система вимірювання середньої швидкості», і вона вже працює у кількох країнах Євросоюзу та Великій Британії.
Система складається з двох комплектів пристроїв: на в’їзді та виїзді з певної ділянки дороги. Обидва фіксують номерні знаки автівок, які проїздять повз і час, коли це сталося.
Далі за допомогою програмного забезпечення система «вираховує» час, за який автомобіль подолав цю дистанцію, ділить відстань на час – і отримує середню швидкість.
Простіше кажучи, уявіть, що ви їдете міжнародною автодорогою, і перед вами – ділянка завдовжки 4 кілометри, обладнана такою системою. Обмеження швидкості на ній стандартне – 110 км/год. Рівно 21:00:00 ви в’їхали на неї, а о 21:02:24 – виїхали.
Спеціальне обладнання «запам’ятає» ваші номери, вирахує, що ви провели на ділянці 144 cекунди, й розрахує середню швидкість автівки: 100 км/год. Відповідно, система не матиме до вас претензій, бо швидкість – у межах дозволеного.
Цікаво, що на відміну від камер для автофіксації порушення, системи контролю середньої швидкості не мають вбудованого радару, а тому не вимірюють швидкість транспортних засобів. Але не треба визначати, яка система краща: вони мають доповнювати одна одну на дорогах.
Так, звичні нам камери контролюють швидкість лише поряд з місцем, де вони встановлені (наприклад, на перехресті чи мості). Тому виїхавши з «поля зору» камер, водії можуть знову розігнатися до 100 км/год навіть у місті. А от на довгій ділянці – скажімо, кількакілометровому проспекті – допоможе система контролю середньої швидкості.
Як працює система: загальні принципи
У міжнародних рекомендаціях та національних практиках вказані правила, яких треба дотримуватися, аби контроль середньої швидкості був ефективним:
- Камери мають покривати всі смуги руху на в’їзді та виїзді з контрольованої ділянки;
- Систему слід встановлювати на ділянках, де часто трапляються ДТП;
- Систему слід встановлювати на ділянках із транзитним рухом (зазвичай це частини автомобільних магістралей);
- У водіїв не має бути можливості об’їхати камери на початку чи в кінці зони контролю (наприклад, паралельними вулицями чи узбіччям);
- Початок та кінець ділянки вимірювання обов’язково позначається відповідними дорожніми знаками, місце розташування таких камер теж зазвичай виділене.
- Зазвичай протяжність ділянок контролю складає від 2 до 5 км.
Дослідження і досвід держав Європи
Cистема контролю середньої швидкості – відносно нова для держав ЄС, тому поки у Євросоюзі провели небагато наукових досліджень її ефективності і лише кілька країн втілили систему на практиці. Але результати у всіх випадках – позитивні.
Австрія
В Австрії науковці оцінювали використання контролю середньої швидкості на ділянці автомагістралі з максимально дозволеною швидкістю 80 км/год, що проходить через тунель. У перший рік його експлуатації дослідники зафіксували зниження середньої швидкості більш ніж на 10 км/год. Підраховано, що після двох років роботи система контролю середньої швидкості зменшила кількість аварій із травмами на 33,3%, а смертельних і серйозних травм – на 48,8%. Зважаючи як на безпеку дорожнього руху, так і викиди транспорту, витрати і вигоди від контролю середньої швидкості співвідносяться як 1:5,3.
Нідерланди
У Нідерландах також отримали позитивні результати секційного контролю. Науковці виявили, що контроль середньої швидкості зменшив кількість порушників швидкості до менш ніж 1% на контрольованій ділянці автомагістралі. Дослідження Інституту безпеки дорожнього руху з Нідерландів показує, що впровадження контролю середньої швидкості руху дозволяє зменшити на 30% кількість аварій на обраній ділянці та на 56% – кількість ДТП із постраждалими та загиблими.
Литва
Дослідження із моделюванням, яке провели литовські вчені, довело фінансову рентабельність встановлення та утримання систем контролю середньої швидкості руху.
Велика Британія
Дослідження, проведене у Великій Британії показало, що в середньому (з урахуванням природних коливань і загальних тенденцій) кількість смертельних і серйозних зіткнень зменшується на 36% після встановлення камер середньої швидкості. Встановлено, що середнє зниження зіткнень із тілесними ушкодженнями всіх ступенів тяжкості становить 16%.
Згідно з дослідженнями, за 6 років функціонування камер контролю середньої швидкості на ділянках, де вони встановлені, вдалося зменшити відсоток смертельних випадків на 35%. Також на 74% знизилася кількість ДТП з потерпілими та на 43% – кількість тяжких та середніх травм.
Як система контролю середньої швидкості працює у різних країнах
Велика Британія
Станом на 2016 рік у Великій Британії було щонайменше 50 ділянок доріг (загальна довжина – понад 410 кілометрів), де проводили контроль середньої швидкості руху. Протяжність кожної з ділянок контролю складала від менш ніж кілометра до 159 км.
Окрім стаціонарних ділянок доріг, британці також встановлюють камери вимірювання середньої швидкості руху тимчасово – наприклад, на ділянках, де проводять дорожні роботи.
Камери обов’язково фарбують у яскраво-жовтий колір, а біля них встановлюють відповідні дорожні знаки.
Дослідження, проведене в країні, показало, що в середньому (з урахуванням природних коливань і загальних тенденцій) кількість смертельних і серйозних зіткнень зменшується на 36% після встановлення камер середньої швидкості. Встановлено, що середнє зниження зіткнень із тілесними ушкодженнями всіх ступенів тяжкості становить 16%.
Крім того, опитування, проведене серед 2000 власників автомобілів, показало, що 79% респондентів вважають камери вимірювання середньої швидкості більш ефективними для запобігання перевищення дозволеної швидкості порівняно зі звичайним точковим контролем.
Якщо система зафіксує порушення, водії отримують санкції, як і у випадку стаціонарних камер, а саме:
Мінімальний штраф за перевищення швидкості становить 100 фунтів (приблизно 115 євро) та 3 штрафних бали.
Португалія
Станом на 2023 рік в Португалії контроль середньої швидкості діє на 53 ділянках. Зокрема, за цей рік додали 12 нових ділянок. Для позначення таких камер у країні запровадили спеціальний дорожній знак H42.
У разі фіксації порушення водіям виносяться санкції, ідентичні системам точкового контролю швидкості, а саме:
Згідно з дослідженнями, за 6 років роботи камер контролю середньої швидкості, на ділянках, де вони встановлені, вдалося зменшити відсоток смертельних випадків на 35%. Також на 74% знизилася кількість ДТП з потерпілими та на 43% – кількість тяжких та середніх травм.
Ірландія
В Ірландії в якості експерименту встановили систему контролю середньої швидкості руху (в обох напрямках) на ділянці завдовжки близько 20 кілометрів, де максимальна дозволена швидкість руху становить 120 км/год. Дослідження показало, що менш ніж 70% водіїв дотримувалися обмеження швидкості до встановлення системи, а після цього – показник зріс до майже 90%.
Польща
У Польщі вимірювання середньої швидкості запровадили у січні 2021 року, і зараз його проводять на 33 ділянках (завдовжки від 900 метрів до 12 кілометрів). За 2022 рік системи зафіксували близько 160 тисяч випадків перевищення швидкості. До кінця 2023 року поляки планують запровадити вимірювання середньої швидкості ще на 40 ділянках.
Початок та кінець ділянки, де здійснюється вимірювання середньої швидкості, позначені відповідними дорожніми знаками.
За зафіксовані порушення водії отримують санкції, як і у випадку систем точкового контролю швидкості, а саме:
***
Кампанія «За безпечні дороги» – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована у 2016 році Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО Vision Zero, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.