Що таке штрафні бали за дорожні порушення і чому їхній час прийшов

September 14, 2022

Матеріал опубліковано у виданні  «Zaxid.net»

Широко відомий «принцип Парето» означає, що для багатьох суспільних сфер та явищ 80% всіх наслідків спричинені 20% причин. Це стосується й дорожнього руху: 80% аварійних ситуацій створюють 20% водіїв. Якщо успішно вплинути на обізнаність, ставлення та поведінку цих 20%, то ситуація на дорозі стане непропорційно кращою, а кількість аварій – меншою.

Як на них вплинути? Насправді, рецепти відомім – завдяки багатству практичного досвіду та академічних досліджень у країнах Європи, які досягнули високої культури водіння й зниження показників дорожньої смертності. Це комбінація з якості та зрозумілості самих правил, обізнаності, системи санкцій за порушення та якості роботи поліції.

Роль наявності санкцій та поліції (накладання санкцій) – стримувати водіїв від порушень правил. Якщо звичайний набір санкцій не працює для особливо наполегливих порушників, для них повинні існувати особливі санкції. Наприклад, у футболі існують жовті й червоні картки якраз для тих, на кого не діє книжка з виписаними правилами, штрафні удари й усні зауваження арбітра.

Разом з колегами ми вивчили сучасну теорію й практику санкцій у сфері дорожнього руху. Один з наших висновків: грошові покарання за порушення в Україні розвинені добре, а от інші види стягнень – ні. Особливо ті, що стосуються системних й зухвалих порушників. На дорогах України спеціальних санкцій проти цієї небезпечної групи водіїв практично не існує, відтак не існує й ефекту «спеціального стримування». Український «дорожній футбол» функціонує без жовтих і червоних карток. Винятком є 130-та стаття КУпАП («сп’яніння»), на якій була зосереджена увага поліції та інших державних органів минулих шість років. Попри це, переконливих результатів ми не побачили.

Аналогом жовтих і червоних карток у дорожньому русі є штрафні бали. Їх застосовують в країнах ЄС й поза межами Унії, але не в Україні. Це найбільш дієвий інструмент для стримування «проблемної меншості» водіїв від наступних порушень.

Штрафні бали – це віртуальні електронні одиниці, які нараховують за кожне порушення. Водій, котрий перевищив поріг (наприклад, набрав 10 балів), автоматично отримує болючі наслідки. Зазвичай це «видалення з поля», тобто тимчасова або постійна втрата права керування автотранспортом, необхідність пройти додаткове навчання, перескласти іспити, а у крайніх випадках навіть психіатрична експертиза (славнозвісний німецький «Ідіотентест»).

Роль балів – вплив на тих осіб, кого не лякають штрафи. Таке покарання доповнить інші, а не замінить їх. Якщо гравець грубо чи постійно порушує правила на футбольному полі – суддя покаже картку, але все одно призначить пенальті чи штрафний удар (це так і називають: «подвійне покарання»). Так само має бути і на дорозі. Водій-порушник і бали отримає, і грошовий штраф заплатить.

У досліджених нами країнах за різні види порушень накладається різна кількість балів, в залежності від того, наскільки порушення пов’язане з ймовірністю скоєння ДТП й тяжкістю наслідків цього ймовірного ДТП. Кількість балів, так само як і сума штрафу, повинна бути чітко прописана в законодавстві, без будь-яких діапазонів та варіацій, щоб не бути предметом оцінки поліцейського й «переговорів» з водієм. Після спливання встановленого законом терміну від дня порушення, накладені за це порушення бали анулюються, й «баланс» водія стає кращим. Таким чином, максимально дисципліновані водії, які час від часу ненавмисно й не загрозливо порушують ПДР, можуть все життя балансувати на рівні, скажімо 0-3 балів, а водії-рецидивісти мають всі шанси швидко досягнути рівня 5-10 балів, що спонукатиме їх буди набагато обережнішими й свідомішими у наступні місяці. Бо наступний акт агресії може призвести до видалення.

Штрафні бали особливо доречні для України в найближчі роки, оскільки економіка та добробут населення будуть довго відновлюватися після наслідків війни. Запровадження штрафних балів дозволить не збільшувати фінансовий пресинг на збіднілих громадян, й водночас досягнути позитивного результату – меншу частоту зухвалих порушень, менше аварійних ситуацій, а отже – менше аварій та травм та менше людських та економічних втрат для суспільства.

Штрафні бали можуть бути політично привабливими, на відміну від ідеї чергового підвищення штрафів. Добре сконструйована система балів, підкріплена якісною комунікацією, має всі шанси отримати схвалення більшості громадян. Адже більшість учасників руху зацікавлена в безпеці себе та інших, відчуття цінності фізичної та психологічної безпеки зараз як ніколи висока.

Інший висновок нашого дослідження – самих лише санкцій недостатньо для успіху. Зміни політики в частині санкцій повинні бути супроводжені масованим інформуванням, якщо хочете, навіть пропагандою. Можливі й доречні не тільки малопомітні відеоролики чи рекламні площі, а масовані інформаційні кампанії – ток-шоу, телемарафони, відеозвернення міністрів чи президента, та й навіть поштові марки. Бо ж парадокс на дорозі полягає в тому, що системні порушники врешті-решт найбільше шкодять самі собі – руйнують свої машини, свої фінанси й свої життя. Причина захована не в злому умислі, а зазвичай в незнанні законів фізики, теорії ймовірності та в завищеній самооцінці. Засобом від невігластва є просвіта. Й зміна державної політики санкцій – чудовий момент, щоб донести потрібні меседжі до цільової аудиторії, реалізувавши масивні просвітницькі кампанії, зосереджені на ключові фактори ризику – швидкість, ремені, відволікання за кермом.

Запровадження штрафних балів як ніколи на часі. Війна та післявоєнна відбудова – доречний момент, щоб це зробити. У деяких відео воїнів я чув цей меседж: якщо ви в тилу чи поза межами України, то найкраще, що ви можете зробити, після підтримки армії – це реформи. Покращувати державну й місцеву політику, наближати Україну до стандартів і успішних практик ЄС. Державна політика у сфері безпеки руху в Україні не була успішною, й наше завдання – змінити це на краще. Звісно ж, треба це зробити якісно і з першого разу. Це має бути гарно сконструйована система, що відповідає практикам й настановам ЄС, й громадські організації та міжнародні партнери будуть раді спільно попрацювати над цим разом з державними органами й народними депутатами. Процес її запровадження повинен бути супроводжений цифровими рішеннями («Дія») та якісними стратегічними комунікаціями, які в Україні вміють чудово робити й урядові, й неурядові організації.

Поєднавши зусилля, ми можемо зробити наш «дорожній футбол» менш травматичним, більш справедливим та європейським. Прийшов час запровадити те, що існує в світі вже багато десятиліть –штрафні бали за порушення.

Віктор Загреба, Громадський активіст, директор з розвитку консалтингової компанії «Oresund: транспортні рішення»