Щороку близько 1.35 мільйона людей гинуть у результаті дорожньо-транспортних пригод по всьому світу. Занепокоєні цією трагічною статистикою, 110 країн, включно з Україною, доєдналися до Декади безпеки дорожнього руху під егідою Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). За офіційною статистикоюпатрульної поліції, в Україні в середньому щоденно на дорогах гинуть не менше 10 осіб, а ще не менше 85 – травмуються. Згідно з дослідженням ВООЗ, головними факторами ризику на дорогах є надмірна швидкість, невикористання ременів безпеки й автокрісел, мотошоломів, водіння у стані алкогольного сп’яніння та використання телефонів за кермом. Перевищення швидкості у цьому списку займає першу сходинку за рівнем небезпеки, і є основною причиною травматичних і фатальних ДТП як у світі, так і в Україні.
Як карають порушників в Україні?
Саме через перевищення встановленої швидкості дорожнього руху, в Україні відбувається велика кількість ДТП з травмованими та загиблими. На законодавчому рівні закріплений «безкарний поріг» перевищення швидкості руху на 20 км/год, перевищивши який, порушник не отримує фінансового покарання. В більшості країн Європи, такий поріг є мінімальним, починаючи від 1 км/год. Наразі покаранням для порушників в нашій країні є виключно штраф – за перевищення більш ніж на 20 км/год штраф складає 255 гривень (приблизно 7 євро), більш ніж 50 км/год – 510 гривень (17 євро). Для порівняння, скоївши ті самі порушення у Болгарії, водій отримає штраф у розмірі 51 або 358 євро відповідно. Невисокий рівень фінансових санкцій, відсутність додаткових більш суворих видів покарання є однією з причин великої кількості порушень на українських дорогах.
Як карають порушників у європейських країнах?
Системи покарань у країнах Європи мають на меті зменшити кількість постраждалих і загиблих на дорогах, тому в більшості країн розмір штрафу безпосередньо залежить від тяжкості можливих наслідків порушення. Градація штрафів, наприклад, у Німеччині, є дуже детальною і спирається на рівень небезпеки, на яку водій наражає себе й інших учасників дорожнього руху. Таким чином, покарання за перевищення швидкості на 20 км/год у місцях щільної забудови буде більш суворим, аніж покарання за те саме порушення вчинене на трасі.
Важливо, що серед 40 проаналізованих у нашому дослідженні країн Європи лише у двох (Ірландія та Мальта) розмір штрафу не залежить від кількості км/год понад швидкісне обмеження. У більшості європейських держав розмір штрафу та додаткове покарання за перевищення швидкості, наприклад, на 20 та на 30 км/год – кардинально різні. В Україні ж, перевищивши швидкість на 21 км/год і на 49 км/год порушник заплатить однаковий штраф у розмірі 255 гривень, незважаючи на різний рівень суспільної небезпеки.
Окремої уваги заслуговує й те, що більшість проаналізованих в інфографіці країн Європи мають нульову толерантність до перевищення швидкості — штрафні санкції накладаються навіть за найменші порушення. Перевищивши швидкість на 1-20 км/год на території Іспанії, порушник отримає штраф у розмірі 100 євро. Такі жорсткі санкції є виправданими, адже, за даними ВООЗ, перевищення швидкості всього на 5 км/год в межах міста достатньо, аби підвищити вірогідність ДТП вдвічі.
Європейські країни додають мотивації водіям дотримуватися швидкісного режиму не тільки штрафами, а й за допомогою тимчасового вилучення посвідчення водія або навіть позбавлення волі. Відповідно до інфографіки, у 30 європейських країнах за перевищення швидкості можна тимчасово втратити посвідчення водія, а у 9 країнах порушникам загрожує тимчасове позбавлення волі. Так, перевищивши швидкість у Литві на більше ніж 50 км/год, на додачу до штрафу, можна втратити водійське посвідчення строком від 1 до 6 місяців, а те саме порушення у Хорватіїзагрожує водієві позбавленням волі строком до 60 діб. Також, у багатьох країнах Європи, на додачу до штрафів і санкцій, існує система балів, головна мета якої – карати більш суворо тих водіїв, які порушують правила дорожнього руху систематично. Накопичивши певну кількість балів за обмежений проміжок часу, водій втрачає водійське посвідчення.
Окрім фіксованих штрафів, деякі європейські країни (зокрема Велика Британія та Фінляндія) практикують штрафи, що безпосередньо залежать від рівня доходу порушника. У Сполученому Королівстві перевищивши дозволену швидкість на 18 км/год, водій має сплатити штраф у розмірі 75% від щотижневого доходу. Штраф у Фінляндії, крім заробітної плати, також залежатиме від кількості осіб на утриманні. Таким чином, фінансове покарання навіть для багатших верств суспільства стає вагомим.
Повертаючись до України, хочемо наголосити, що система санкцій та градація штрафів швидкісного режиму в Україні потребує перегляду, адже наразі вона не є співрозмірною з рівнем суспільною небезпеки, на яку водії наражають себе й інших учасників дорожнього руху. Важливо зазначити, що задля зменшення кількості ДТП на території України з 1 червня 2020 МВС запустило систему автофіксації порушень. Відповідно до даних офіційного прес-центру Міністерства внутрішніх справ, станом на 16 липня 2020 року, з початку роботи системи кількість порушень зменшилася у 5 разів. На законодавчому рівні, подальшому зменшенню кількості порушень і, відповідно, рівню смертності та травматизму на дорогах сприятиме запровадження більш детальної градації, зменшення порогу толерантності, збільшення рівню штрафів і запровадження додаткових видів покарань (наприклад, тимчасового вилучення водійського посвідчення). Інформаційно-просвітницькі кампанії та безпечна інфраструктура також є ефективними засобами боротьби, які, беззаперечно, здатні збільшити відсоток тих, хто пригальмує, і, можливо, врятує людське життя.
Діана Наливанна та Юлія Дядюк для Хмарочос .