Акредитація медіа під час воєнного стану

October 31, 2024

Дмитро Воюта, юрист з медійного права

та захисту персональних даних напряму “Незалежні медіа”

Центру демократії та верховенства права

Ця консультація є оновленням до матеріалу “Акредитація журналіста: як її не втратити та чи можливо повернути, якщо її припинили?”

Зміст поняття “акредитація”

На законодавчому рівні акредитація журналістів передбачена статтею 26 Закону України “Про інформацію”

Закон України “Про медіа”, прийнятий у грудні 2022 року, виклав цю статтю у новій редакції. Проте суттєвих змін у ній немає: застаріле поняття “працівники засобів масової інформації” замінено на “працівники суб’єктів у сфері медіа”, а замість “засобів масової інформації” зазначені “суб’єкти у сфері медіа”, що відповідає підходам, закріпленим у Законі України “Про медіа”, та духу часу.

Тож зміст поняття “акредитація журналістів” змін по суті не зазнав. Як і раніше, суб’єкт владних повноважень може здійснювати акредитацію з метою створення сприятливих умов для здійснення професійної діяльності журналістами та іншими працівниками суб’єктів у сфері медіа, які професійно збирають, одержують, створюють, редагують, поширюють і займаються підготовкою інформації для медіа. Закон також передбачає, що дії, пов’язані з акредитацією, мають ґрунтуватися на принципах відкритості, рівності, справедливості з метою забезпечення права громадськості на одержання інформації через медіа.

Варто пам’ятати, що акредитація пов’язана з кількома складовими:

  1. це право, а не обов’язок суб’єкта владних повноважень;
  2. основна мета – створення сприятливих умов для роботи медіа, а не запровадження обмежень чи звуження прав журналістів;
  3. у основі запровадження акредитації є три принципи: відкритість, рівність і справедливість. Вони покликані допомогти громадськості одержати інформацію через медіа.

Акредитація vs воєнний стан

За загальним правилом, акредитація здійснюється в інтересах медіа. Проте в умовах воєнного стану, відповідно до статті 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, окремі конституційні права і свободи людини і громадянина, а також права і законні інтереси юридичних осіб можуть зазнавати обмежень та додатково регулюватися. Так завдання зі створення сприятливих умов для роботи журналістів вступає у своєрідний конфлікт із впровадженням необхідних обмежень, зумовленими викликами воєнного стану.

Нормативне закріплення таких обмежень, чи то пак додаткове регламентування акредитації, визначене наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 3 березня 2022 року № 73 (далі – наказ № 73). 

Наказом № 73 затверджено порядок акредитації представників медіа під час дії правового режиму воєнного стану, правила роботи у районі ведення бойових дій, алгоритм роботи з акредитованими представниками медіа тощо. До наказу № 73 чотири рази вносили зміни, востаннє – 3  лютого 2024 року. З урахуванням змін 3 лютого 2024 року, відзначимо кілька головних аспектів.

І. Уточнений порядок акредитації:

1. Для проходження акредитації необхідно заповнити форму та надіслати її на електронну адресу newsmodu@gmail.com. До форми додаються:

  • скан-копія паспорту (1-3 сторінки) або ID-картки;
  • скан-копія посвідчення представника медіа (не обов’язково для фіксерів). Блогери надають скан-копію рішення Нацради про реєстрацію;
  • подання суб’єкта у сфері медіа з клопотанням надати акредитацію;
  • фотокартка особи високої роздільної здатності.

2. Строк акредитації до 12 місяців (раніше, строк складав 6 місяців)..

3. Проведення акредитації організовує Управління зв’язків з громадськістю Збройних Сил України. Управління проводить необхідні перевірки, веде облік виданих прескарт, приймає рішення щодо надання (скасування, призупинення) акредитації, повідомляє про результати акредитації. У разі успішного проходження акредитації саме Управління виготовляє та надсилає на електронну адресу представнику медіа електронну прескарту.

4. Оскаржити рішення щодо відмови (скасування, призупинення) акредитації можна, надіславши офіційного листа від керівника (редактора) медіа на адресу Генерального штабу Збройних Сил України.

5. Перевірити акредитацію можливо за телефоном 0 894 201 864. Також із питань акредитації можливо звернутися на адресу newsmodu@gmail.com.

Важливо, що відтепер, враховуючи новели Закону України “Про медіа”, акредитацію можуть пройти і блогери, які добровільно зареєструвалася як суб’єкт у сфері онлайн-медіа в порядку, передбаченому Законом України “Про медіа”.

ІІ. Уточнено перелік інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії Збройних Сил України, інших складових сил оборони, негативно вплинути на хід виконання завдань. Попередні 24 пункти з видами інформації, поширення якої підлягає обмеженню, частково переглянуті та сформульовані у нових 18 пунктах. Зокрема, під обмеження поширення підпадають:

  • персональні дані військовослужбовців, які виконують бойові (спеціальні) завдання;
  • відомості щодо військовослужбовців розвідувальних, ракетних, артилерійських підрозділів, підрозділів радіоелектронної боротьби, підрозділів безпілотних літальних апаратів, льотного та інженерно-технічного складу літаків та вертольотів, а також Сил спеціальних операцій ЗС України;
  • відомості про проведені, ті, що проводяться, та ті, що плануються, інформаційні та психологічні операції (акції, заходи впливу);
  • фото та відеоматеріали всередині танків, самохідних артилерійських установок, зенітно-ракетних комплексів, бойових броньованих машин та літаків тактичної авіації, особливо іноземного виробництва.

Частина інформації, поширення якої раніше було обмеженим, тепер може поширюватися, якщо вона уже поширювалась у відкритому доступі Генеральним штабом ЗС України та (або) іншими органами управління сил оборони України. Наприклад, результати проведення операцій підрозділами Сил спеціальних операцій та розвідувальних підрозділів ЗСУ, інформація про втрати бойової (спеціальної) техніки (танки, самохідні артилерійські установки, літаки, вертольоти, зенітно-ракетні комплекси, кораблі (катери), особливо іноземного виробництва) та особового складу, результати ракетних, авіаційних ударів противника по військових об’єктах (цілях), об’єктах критичної інфраструктури.

З повним оновленим переліком інформації можливо ознайомитися у додатку 2 до наказу № 73.

ІІІ. Переглянуто “зонування”, тобто поділ територій, де, з певними особливостями, можуть працювати акредитовані представники медіа.

Суттєві зміни були внесені до додатку 1 до наказу № 73 – алгоритму роботи з акредитованими представниками медіа під час правового режиму воєнного стану. Зокрема, визначено критерії та особливості роботи акредитованих представників медіа у різних зонах: зеленій, жовтій та червоній. Якщо раніше командувачі оперативно-стратегічних угруповань військ встановлювали такі зони за власними критеріями та оцінками, то тепер додаток до наказу № 73 передбачає, що під час визначення зон для перебування представників медіа вони зобов’язані керуватися закріпленими критеріями.

Визначено також ряд послаблень до роботи медійників у визначених зонах:

  • раніше робота акредитованих представників медіа у червоній зоні була заборонена. Відтепер, робота у червоній зоні дозволена як виняток і виключно в супроводі посадових осіб. Під час роботи в червоній зоні медійники також зобов’язуються надати зібрані фото- та відеоматеріали на перевірку щодо наявності інформації з обмеженим доступом і погодити їх поширення та оприлюднення з відповідальною посадовою особою;
  • раніше робота акредитованих представників медіа у жовтій зоні дозволялася лише у супроводі офіцера зі зв’язків з громадськістю чи іншої уповноваженої особи. Відтепер же робота акредитованих представників медіа в громадських місцях у жовтій зоні, до яких є вільний доступ цивільного населення, дозволена без супроводу офіцера зі зв’язків з громадськістю або іншої уповноваженої особи у межах маршруту, погодженого командувачем (командиром) угруповання військ на підставі заяви акредитованого представника медіа. Така заява акредитованого представника медіа розглядається протягом трьох календарних днів з моменту її подання;
  • для уникнення зловживань та перешкоджання діяльності акредитованих представників медіа, виключено пункт, який дозволяв негайно припинити роботу представника медіа на військовому об’єкті у разі виникнення ситуації, яка може загрожувати його життю та здоров’ю. Натомість передбачено, що Збройні Сили України, інші складові сил оборони, командири військових частин чи їхні уповноважені представники для роботи з медіа не несуть відповідальності за безпеку, життя та здоров’я, забезпечення повернення, а також питання страхування життя, здоров’я та майна представників медіа. Тобто питання страхування життя, здоров’я та майна представника медіа належить виключно до компетенції редакції медіа, завдання якої він виконує.

Чинна редакція наказу № 73 та усі актуальні положення, що регламентують організацію взаємодії між Збройними Силами України, іншими складовими сил оборони та представниками медіа на час дії правового режиму воєнного стану доступна за посиланням.

*****

ЦЕДЕМ надає безкоштовні юридичні консультації з найрізноманітніших медійних питань. Під час війни ми продовжуємо допомагати журналістам та медіа. Для цього потрібно сформулювати запитання, описати ситуацію чи обставини і надіслати на нашу електронну пошту: info@cedem.org.ua.

Крім цього, на нашій Facebook-сторінці та вебсайті ми публікуємо низку корисних матеріалів із загальних юридичних питань у сфері медіа та права. Наприклад, посібник “Путівник юридичних порад для журналістів: як працювати під час війни”.