Резолюція Незалежної медійної ради щодо діяльності медіа під час президентських виборів

June 7, 2019

Базуючись на спільному зверненні ГО «Детектор медіа» та Інституту масової інформації від 12.05.2019, у якому висловлюється занепокоєння щодо численних порушень журналістської етики та журналістських стандартів низкою телевізійних каналів («1+1», Прямий канал, «Інтер», «Україна») та інтернет-медіа («Politeka.net», «Znaj.ua», «Страна», «Newsone») протягом президентської передвиборної кампанії,

засуджуючи поведінку загальнонаціональних телеканалів, які дозволили собі поширювати фейки, як-от звинувачення експрезидента Петра Порошенка в замовленні вбивств («Українські сенсації. 50 відтінків Порошенка», «1+1»), створювати й розповсюджувати чорний піар стосовно кандидатів у президенти Володимира Зеленського, Юлії Тимошенко (Прямий канал — зокрема, мультсеріал «Зашкварені», замовні документальні фільми), маніпулювати соціологічними рейтингами (Прямий канал, «Інтер»), дискредитувати кандидатів Юрія Бойка («Україна») та Олександра Вілкула («Інтер») незбалансованими матеріалами, без надання можливості коментування критикованим сторонам тощо,

засуджуючи діяльність квазімедійних сайтів «Politeka.net» та «Znaj.ua», що поширювали фейки та маніпуляції проти кандидата у президенти Петра Порошенка, водночас писали виключно позитивно про кандидата Володимира Зеленського,

засуджуючи діяльність сайтів «Страна.юа» (який маніпулятивно наголошував на начебто неминучих фальсифікації та нелегітимності виборів і на провині в цьому Петра Порошенка) та «Newsone» (постійно критикував кандидата Володимира Зеленського та незбалансовано формував позитивний імідж політичної сили «Опозиційна платформа — За життя» та її членів),

зважаючи на рекомендацію Комітету міністрів Ради Європи № R(99)15 «Про висвітлення в ЗМІ виборчих кампаній», яка наголошує, що під час виборчих кампаній нормативні рамки мають заохочувати й полегшувати процес плюралістичного висловлення думок засобами мовлення,

на рекомендацію Парламентської асамблеї Ради Європи № 1276, яка звертає увагу на те, що хвиля візуальної образності настільки могутня, що нині ми зіткнулися з явищем «віртуальної реальності», яке породжує ризик маніпулювання образами,

наголошуючи на тому, що мовники мають висвітлювати виборчу кампанію, базуючись на принципах об’єктивності, збалансованості та неупередженості, про що зазначено в Рекомендації КМ РЄ CM/Rec(2007)15,

поділяючи позицію Європейського суду з прав людини, який у справі «Джерсілд проти Данії» зауважив, що аудіовізуальні засоби масової інформації часто мають набагато пряміший і потужніший ефект, аніж друковані ЗМІ, зокрема з огляду на засоби передачі через зображення сенсів, які друковані ЗМІ не можуть передати,

Незалежна медійна рада

1) вважає неприпустимою ситуацію з висвітленням в українському медійному просторі президентської кампанії як таку, що не лише повністю дискредитує медіа, але й підриває одну з основ демократії — вільні й чесні вибори. Засуджує використання грубих маніпуляцій та чорного піару у вищеназваних медіа;

2) нагадує засобам масової інформації, що виборче законодавство вимагає при поширенні інформації про вибори, яка не є передвиборною агітацією, дотримуватися об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти й точності інформації;

3) нагадує, що телерадіоорганізаціям під час висвітлення виборів заборонено виокремлювати у своєму ставленні певних суб’єктів виборчого процесу чи надавати їм привілеї;

4) наголошує на необхідності запровадження сталих само- або співрегуляторних механізмів із метою оздоровлення медійної сфери та встановлення дієвих бар’єрів для осіб, які зумисно порушують журналістські стандарти та підривають довіру до медіа;

5) наголошує на необхідності посилення регуляторних механізмів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, зокрема надання можливості видання рекомендацій та роз’яснень, а також встановлення швидких і дієвих процедур реагування на порушення, запровадження дієвих штрафів;

6) повідомляє, що сама НМР та організації-засновники планують ініціювати і брати активну участь у розробці та промоції законодавчих змін, які би посилили відповідальність ЗМІ щодо висвітлення виборчих кампаній. А також поставили би жорсткіші бар’єри проти грубих порушень журналістських стандартів, етики та законодавчих норм.