На порядку денному Верховної Ради 9 лютого 2017 року розгляд у другому читанні внесеного 29 липня 2016 року народними депутатами Вікторією Сюмар та Дмитром Тимчуком Проекту Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення друкованих засобів масової інформації Міністерством оборони України та військово-цивільними адміністраціями на час проведення антитерористичної операції) №5008. Цей документ передбачає, що Міністерство оборони та військово-цивільні адміністрації матимуть можливість створювати нові друковані ЗМІ, що фінансуватимуться з бюджету, до закінчення АТО.
На відміну від проекту, який було надано до першого читання, цим документом передбачено, що після закінчення антитерористичної операції, період якої визначено Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», друкований засіб масової інформації, заснований Міністерством оборони України та військово-цивільними адміністраціями на час проведення антитерористичної операції, протягом трьох місяців підлягає реформуванню відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації». Хоча спочатку законопроект говорить лише про можливість створення таких видань як особливих друкованих ЗМІ для цілей АТО у майбутньому, про реформування видань, засновником яких Міністерством оборони вже є станом на сьогодні, законопроект не згадує. З огляду на це, можна зробити висновок, що вони мають реформуватися на загальних засадах, навіть, якщо цей законопроект буде ухвалено.
Також законопроект торкається змісту інформації, яку матимуть право публікувати зазначені видання, а саме: «Інформація, розміщена в такому друкованому засобі масової інформації, повинна відповідати дійсності, бути перевіреною та неупередженою. Реклама програм політичних партій, виборчих блоків, діяльності їх керівників та членів, що має агітаційний характер, забороняється». Хоча внесення таких обмежень і є позитивним кроком, проте не виключено, що, за прикладом газети «Народна армія» Міноборони публікуватиме і іншу невідповідну до цілей видання інформацію, наприклад, кросворди та анекдоти (сторінка 24).
Доопрацьований законопроект усунув із первинного законопроекту певні прогалини, але залишив деякі ризики, як:
- Неточність формулювань стосовно реформування видань Міноборони, які існують вже зараз, що може розглядатись цими виданнями як можливість уникнути реформування, незалежно від того, чи сприяють ці видання веденню ефективної інформаційної політики, що є їх метою за законопроектом.
- Невизначеність чітких вимог до інформації, що може публікуватися у цих виданнях.
- Чи зможуть такі видання повноцінно забезпечити неупередженість опублікованої інформації?
Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5008&skl=9