«112» порушив стандарти журналістики при транслюванні коментарів Євгена Мураєва щодо Олега Сенцова

Незалежна медійна рада проаналізувала дії телеканалу «112». Так, 2 червня 2018 року в прямому ефірі ведуча випуску новин брала коментар-інтерв’ю в народного депутата України Євгена Мураєва щодо можливого звільнення Олега Сенцова з російського ув’язнення.

У рамках ефіру з уст пана Мураєва лунають тези про те, що протягом останніх років «герои стали предателями, а некоторые предатели — героями», що спецоперації СБУ, однією з яких може бути героїзація Сенцова, «позорят украинцев»; що пам’ятники справжнім героям, які мають бути прикладом для наслідування (маються на увазі герої «Великой Отечественной войны»), руйнуються. Також від народного депутата лунає таке: «С точки зрения того, что человек готовил поджоги и взрывы — для части населения он является террористом, для националистической части — он, наверное, является героем, и время расставит всё на свои места: кто прав, кто неправ, и кто как эту ситуацию воспринимает».

Незалежна медійна рада проаналізувала висловлювання пана Мураєва на предмет наявності в них мови ворожнечі у світлі критеріїв, розроблених Європейським судом із прав людини: статус спікера, природа матеріалу та його словесність, а також контекст матеріалу. Хоча як політичний діяч і медійник в одній особі, пан Мураєв мав усвідомлювати, що значущість його коментаря вища за слова простих громадян із того чи іншого питання, а висловлювання прозвучало в контексті дуже сенситивної ситуації, Незалежна медійна рада не знайшла достатніх підстав стверджувати про наявність мови ворожнечі в його словах, а отже і про відповідальність телеканалу «112» за нормою законодавства про телебачення і радіомовлення.

Водночас протягом свого монологу пан Мураєв висловив декілька тверджень, що звучали як твердження про факти (зокрема, прирівняв Олега Сенцова до терориста і ствердив, що Геннадій Афанасьєв відмовився від своїх свідчень у справі Сенцова вже після повернення на територію України, хоча насправді він зробив це ще в російському суді). А тим часом стиль спілкування ведучої з паном Мураєвим був пасивним. Вона не зробила жодних спроб нагадати про міжнародну реакцію на ув’язнення Олега Сенцова чи зупинити поширення інформації, яка могла би спричинити негативні наслідки. А зважаючи на те, що це відбувалося в новинній передачі, то противагу думці пана Мураєва мала би демонструвати сама ведуча. З огляду на це, Незалежна медійна рада вважає, що телеканал припустився порушення стандарту достовірності подання інформації, а також не зміг забезпечити збалансованості подання інформації в ефірі.

Із повним текстом висновку можна ознайомитися за посиланням.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: