Нещодавно у Верховній Раді України було зареєстровано три законопроекти, що передбачають внесення змін до законодавства України в частині зменшення ставок судового збору: Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судовий збір» щодо зменшення ставок судового збору (№ 5389, н.д. Лубінець Д. В.) та альтернативні йому законопроекти – Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судовий збір» щодо зменшення ставок судового збору та доповнення переліку суб’єктів, які звільняються від сплати судового збору (№ 5389-1, н.д. Вілкул О. Ю., Шпенов Д. Ю., Колєсніков Д. В. та ін.) та Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судовий збір» (щодо зменшення ставок судового збору та доповнення переліку суб’єктів, які звільняються від його сплати) (№ 5389-2, н.д. Сольвар Р. М.).
Кожен із цих законопроектів містить пропозиції щодо вдосконалення системи судових зборів, зокрема в частині позовів про захист честі, гідності та ділової репутації, позовів немайнового характеру, позовів про відшкодування моральної шкоди тощо.
Законопроектом № 5389 запропоновано впровадити прогресивну шкалу обрахування судового збору за позовні заяви про відшкодування моральної шкоди у справах щодо захисту честі та гідності фізичної особи, ділової репутації фізичної або юридичної особи. Так, розмір судового збору за вказані позови буде різнитися та обраховуватися залежно від ціни позову.
У разі, якщо ціна позову про відшкодування моральної шкоди у згаданій категорії справ становитиме від 5 до 50 розмірів МЗП, судовий збір обраховуватиметься у розмірі 1 % від ціни такого позову. При ціні позову від 50 до 100 розмірів МЗП, судовий збір становитиме – 5 % ціни позову, а з ціною позову понад 100 розмірів МЗП – 10 % ціни такого позову. У разі, якщо ціна позову про відшкодування моральної шкоди у згаданій категорії справ становитиме до 5 розмірів МЗП, тоді судовий збір за такий позов буде обраховуватися у обсязі 0,2 розміру МЗП.
Крім цього, згаданий законопроект також пропонує удвічі знизити розмір судового збору за подання до суду позовної заяви немайнового характеру у справах щодо захисту честі та гідності фізичної особи, ділової репутації фізичної або юридичної особи, встановлюючи його у обсязі 0,2 розміру МЗП.
Також документом пропонується суттєво знизити розмір судового збору при поданні адміністративних позовів немайнового характеру (до яких належить подання позову про оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації щодо отримання доступу до публічної інформації), зменшивши його розмір до 0,06 МЗП. Запропонований розмір судового збору для вказаної категорії позовів є однаковим незалежно від суб’єкта подання такого позову.
В частині подання позовів про захист честі, гідності та ділової репутації, а також адміністративних позовів немайнового характеру альтернативний законопроект № 5389-2 передбачає внесення до чинної системи судових зборів змін, що аналогічні викладеним вище пропозиціям із законопроекту № 5389.
Що ж до альтернативного законопроекту № 5389-1, то він також знижує розмір судового збору за подання до суду позовної немайнового характеру у справах щодо захисту честі та гідності фізичної особи, ділової репутації фізичної або юридичної особи з 0,4 МЗП до 0,2 МЗП. Крім цього, пропонує зменшення мінімального обсягу судового збору, що може стягуватися за подання до суду позовної заяви про відшкодування моральної шкоди у згаданій вище категорії справ, до 0,5 МЗП.
Також законопроект № 5389-1 пропонує знизити розмір судового збору при поданні фізичною особою адміністративних позовів немайнового характеру до 0,06 МЗП, залишивши його для суб’єктів владних повноважень, юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців без змін.
Нагадаємо, що наприкінці 2015 року у Верховній Раді України було зареєстровано, розроблений за участі юристів Центру демократії та верховенства права, законопроект № 3475 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту незалежності засобів масової інформації та вдосконалення порядку захисту права на честь, гідність, ділову репутацію» (н.д. Сюмар В. П., Соболєв Є. В., Заліщук С.П., Найєм М., Лещенко С. А. та ін.). Наразі цей законопроект перебуває на опрацюванні у профільного комітету.
Серед іншого, законопроект № 3475 також містить пропозицію щодо впровадження прогресивної шкали обрахування розмірів судового збору за подання позовів у справах щодо захисту права на честь, гідність та ділову репутацію.
Нижче наводимо порівняльну таблицю змін до системи судових зборів у згаданій категорії справ, запропонованих законопроектами № 5389, № 5389-2 та № 3475, кожен з яких передбачає впровадження прогресивної шкали обрахування таких зборів.
Картки законопроектів:
Законопроект № 5389: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60488
Законопроект № 5389-1: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60494
Законопроект № 5389-2: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60582
Законопроект № 3475: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57090