28 вересня 2018 року Парламент одержав Проект Закону “Про внесення змін до Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” (щодо засудження та заборони “російського світу” (“руского міра”) в Україні) (Проект №9139, н.д. Олександр Шевченко, Віктор Шевченко, Валентин Дідич та ін.). У згаданому законі депутати пропонують засуджувати «російський світ», визнаючи його формою націонал-соціалізму.
Проект вводить законодавче поняття «російського світу (руського міра)» – «форму націонал-соціалізму (нацизму), російську неоімперську геополітичну, культурно-історичну ідею міжнародного та міждержавного співтовариства, об’єднаного причетністю до Росії і прихильністю до російської мови та культури, під гаслами єднання та захисту носіїв російської мови та культури, православної віри, спільної історичної пам’яті та спільних поглядів на суспільний розвиток». Крім того, автори наводить визначення пропаганди російського світу, яку розуміють як поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру ідей російського світу («руского міра») та конкретизують його. Зокрема, пропагандою «руского міра» депутати вважають:
- дії осіб, що мають ознаки сепаратизму (заклики до проведення мітингів, зборів, демонстрацій, протестів);
- публічні висловлювання, що які виправдовують військову агресію проти України «для захисту російського і російськомовного населення»;
- поширення «загальноросійської ідеї» об’єднання українського, білоруського та російського народів в «триєдиний російський народ»;
- нав’язування суспільству ідеї про самодостатність, унікальність російської та/або слов’янської цивілізації на противагу «західним країнам»; звеличення, аж до формування культу осіб – перших керівників Російської Федерації;
- поширення ідеології про виключний статус московського православ’я, начебто, про те, що Російська православна церква – основа Вселенського православ’я і єдина церква, яка зберегла автентичну віру, а також використання такої ідеології як підставу для об’єднання українського та російського народів.
Як наслідок, пропаганда “російського світу” може бути підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об’єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.
За вказані дії, окрім поширення ідеології про виключний статус московського православ’я, нав’язування суспільству ідеї про унікальність російської та/або слов’янської цивілізації, автори законопроекту пропонують позбавляти або обмежувати волю строком до 5 років з конфіскацією, або без такої, доповнивши частиною другою статтю 436-1 (виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів) Кримінального кодексу.
Також, проект вносить зміни у частині заборони пропаганди до низки Законів України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про інформаційні агентства», «Про телебачення і радіомовлення» тощо. Крім того, згідно з проектом, пропаганда кандидатом у Президенти чи кандидатом у депутати від партії «російського світу» є підставою для відмови у реєстрації такого кандидата.
Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64706.