7 листопада 2018 року Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики зняв з розгляду два законопроекти, що передбачали заборону так званого “російського світу” та імперської ідеології держави-агресора.
Перший Проект Закону “Про внесення змін до Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” (щодо засудження та заборони “російського світу” (“руского міра”) в Україні) (Проект №9139, н.д. Олександр Шевченко, Віктор Шевченко, Валентин Дідич та ін.), отриманий Радою ще 28 вересня 2018 року, визнає “російський світ” формою нацизму, передбачаючи відповідні наслідки за його пропаганду. Серед них – це дії осіб, що мають ознаки сепаратизму (заклики до проведення мітингів, зборів, демонстрацій, протестів); публічні висловлювання, що які виправдовують військову агресію проти України «для захисту російського і російськомовного населення»; поширення «загальноросійської ідеї» об’єднання українського, білоруського та російського народів в «триєдиний російський народ»; нав’язування суспільству ідеї про самодостатність, унікальність російської та/або слов’янської цивілізації на противагу «західним країнам»; звеличення, аж до формування культу осіб – перших керівників Російської Федерації; поширення ідеології про виключний статус московського православ’я, начебто, про те, що Російська православна церква – основа Вселенського православ’я і єдина церква, яка зберегла автентичну віру, а також використання такої ідеології як підставу для об’єднання українського та російського народів.
Другий Проект Закону “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” (щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні) (Проект №9200, н.д. Олександр Бригинець, Рефат Чубаров, Андрій Тетерук, Сергій Висоцький), зареєстрований 16 жовтня 2018 року, визнавав “імперську ідеологію держави-агресора” та її пропаганду формою розпалювання національної, релігійної, інших видів ворожнечі та ненависті. Зокрема, імперською ідеологією є така, що “спрямована на виправдання збройної агресії Російської Федерації, її втручання у внутрішню політику України та інших держав, підтримку ідеї приєднання до Російської Федерації України, інших держав або окремих їх територій, поширення, провокування, стимулювання або виправдання всіх видів ненависті на основі нетерпимості до України та Українського народу, інших держав та народів”. При цьому, пропагандою ідеології вважатимуться будь-які публічні висловлювання або дії, які проявляються у вигляді: заперечення суверенітету та територіальної цілісності України; виправдання або заперечення збройної агресії Росії проти України, незаконної окупації Криму, окремих території Донецької та Луганської областей, виправдання її втручання в політику інших держав; заклики до відродження СРСР; підтримка ідеї виключного статусу Української церкви Московського патріархату. До символіки імперської ідеології проект відносить: будь-яке зображення прапорів РФ, так званих ДНР та ЛНР, їх гімнів, поєднання цих символів, а також – символіка та найменування політичних партій, зареєстрованих в Росії. Попри це, встановлені винятки для використання символіки для висвітлення внутрішньої та зовнішньої політики РФ, так званих ”ДНР” та “ЛНР” в ЗМІ, мережі Інтернет, якщо це не призводить до пропаганди.
Обидва законопроекти передбачають кримінальну відповідальність за пропаганду “російського світу” або ж за пропаганду імперської ідеології, доповнюючи статтю 436-1 Кримінального кодексу України, причому обидва проекти передбачають санкцію у вигляді позбавлення або обмеження волі з конфіскацією чи без такої, тільки у першому випадку – строком до 5 років, у другому – від 2 до 5 років.
Наразі, обидва проекти опрацьовуються іншими Комітетами.
Картка законопроекту №9139: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64706.
Картка законопроекту №9200: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64796.