Нещодавно у Верховній Раді України було зареєстровано два законопроекти, спрямовані на обмеження гастрольної діяльності, пов’язаної з державою-агресором: Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо обмеження проведення гастрольних заходів на території держави-агресора та на території України, в тому числі й на тимчасово окупованій території України) (№ 6660; 29.06.2017; н.д. Іллєнко А.Ю., Левченко Ю.В., Головко М.Й., Осуховський О.І.) та Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про гастрольні заходи в Україні” (щодо особливостей організації та проведення гастрольних заходів в Україні за участі громадян країни-агресора) (№ 6682; 11.07.2017; н.д. Медуниця О.В., Артюшенко І.А., Рудик С.Я., Подоляк І.І., Опанасенко О.В., Амельченко В.В.).
- проведення гастролерами-громадянами України відповідних заходів на території держави-агресора, тимчасово окупованій території (в тому числі – окремих районів Донецької та Луганської областей);
- проведення громадянами чи резидентами держави-агресора гастрольних заходів на території України, крім випадків, коли вони надають письмову заяву про засудження окупації за примірною формою Кабінету Міністрів; неодноразово публічно засуджували окупацію, про що є відповідні публікації у ЗМІ; або такі громадяни іммігрували до України на постійне місце проживання, визнані особами, що потребують додаткового захисту, або яким надано тимчасовий захист в Україні, відповідно до закону прибули в Україну для працевлаштування та отримали посвідку на тимчасове проживання
- проведення гастрольних заходів гастролерами, які є іноземними громадянами, особами без громадянства або резидентами іноземної держави на тимчасово окупованій території (в тому числі – окремих районів Донецької та Луганської областей).
- заклики до захоплення влади, насильницької зміни конституційного ладу і цілісності держави, розпалювання національної, класової, соціальної, релігійної та іншої ворожнечі, до пропаганди війни, тероризму, екстремізму, сепаратизму, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;
- популяризація або пропаганда державу-агресора та її органи влади, представників органів влади держави-агресора та їхніх дій, що створюють позитивний образ держави-агресора, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України;
- пропаганда порнографії, культу насильства й жорстокості, виробництва та вживання наркотиків і психотропних речовин;
- участь у заході особи, внесеної до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненого на веб-сайті Міністерства культури.
Проектом пропонується ввести окрему процедуру щодо допуску гастролерів-громадян країни-агресора на територію України. Так, у разі, якщо учасником заходу є громадянин країни-агресора, організатор не пізніше ніж за 30 днів до дня проведення гастрольного заходу подає до Служби безпеки України запит на отримання інформації про наявність або відсутність законних підстав для недопущення громадянина країни-агресора до участі у заході. У такому запиті вказуються власні ім’я та прізвище учасника, зазначені у його документі для в’їзду на територію України, а також дані про використання псевдонімів, належність до творчих колективів, іншу інформацію, яка характеризує його творчу діяльність.
Служба безпеки України протягом 10 днів з моменту одержання запиту розглядає та надає організатору гастрольного заходу відповідь про наявність або відсутність законних підстав для недопущення громадянина країни-агресора до участі у зазначеному гастрольному заході. Після отримання відповіді від Служби безпеки України про відсутність законних підстав для недопущення громадянина країни-агресора до участі у зазначеному гастрольному заході організатор укладає договір із відповідним гастролером. При укладанні договору організатор має врахувати, що законні підстави для недопущення громадянина країни-агресора до участі у зазначеному гастрольному заході можуть з’явитися після надання Службою безпеки України відповіді на відповідний запит.
За порушення відповідних вимог на організатора накладається штраф у розмірі 50-100 мінімальних заробітних плат.
Картка законопроекту № 6660: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62160.
Картка законопроекту № 6682: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62230.