Нацрада, врахувавши висновок НМР, оштрафувала одеський телеканал за мову ворожнечі

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення оштрафувала одеські телеканали А1 (ТОВ «ТРК “Андсер”») та GNews (ТОВ «ТРК “Міський телеканал”») за мову ворожнечі в сюжетах про одеського бізнесмена сирійського походження Аднана Ківана. Підставою для такого рішення став експертний висновок Незалежної медійної ради, який довів, що сюжети містять ознаки замовності та порушили заборону на використання телеканалів для поширення мови ворожнечі.

Один і той самий сюжет про Аднана Ківана вийшов на каналі А1 19 вересня 2017 року, на каналі GNews – 24 вересня 2017 року. Матеріал був присвячений біографії бізнесмена. Усупереч професійним стандартам журналісти прямо звинувачували Аднана Ківана у допомозі «ворью» і навіть заробітку на контрабанді наркотиків, зброї та нелегальної нафти. Після цього він начебто встановив зв’язок з фінансистами неназваних арабських країн. Далі автори акцентували на тому, що статки Ківана належать ваххабітам – ісламістам, які мріють перебудувати світ за законами шаріату, а одеський бізнесмен нібито збирається розпочати у Одесі «інформаційний джихад».

Окремою темою сюжетів став начебто зв’язок «клану Ківанів» із терористичною організацією ІДІЛ. Зі слів журналістів глядач мав зрозуміти, що Аднан Ківан є прихильником радикального ісламу і прагне підірвати українську державність.

Як наголосила Незалежна медійна рада, сюжети були спрямовані винятково на емоції глядача, на те, щоб посіяти страх перед можливою терористичною загрозою у Одесі. Понад те, автори ототожнювали бойовиків Ісламської держави з ваххабізмом, наводячи глядачів на думку, що й Ківан належить до цієї релігійної течії, а отже – поводитиметься так само, як терористи. Тому матеріали містять мову ворожнечі. А оскільки ці тези не підтверджувалися належними фактами і базувалися на оцінних судженнях, може йтися і про замовний характер сюжету. На підставі висновку НМР регулятор провів перевірку, яка підтвердила вердикт незалежних експертів.

Зазначимо, що член Нацради Сергій Костинський також приватно запитував думку лідера Духовного управління мусульман України, який погодився з тим, що матеріал поширює мову ненависті щодо мусульман.

У підсумку Нацрада визнала, що в сюжеті наявне розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті, пропаганда неповноцінності осіб за ознаками їх релігійних переконань, ідеології, належності до іншої нації. Регулятор вирішив оштрафувати телеканали на 25% ліцензійного збору. Для телеканалу А1 сума штрафу становить 69,7 тис. грн, для GNews – 23 тис. грн.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: