Нацрада, врахувавши висновок Медійної Ради, оштрафувала канал NewsOne за мову ворожнечі

7 лютого на своєму засіданні Національна рада з питань телебачення та радіомовлення визнала наявність мови ворожнечі та пропаганди війни у ефірі телеканалу NewsOne. За ці порушення регулятор наклав на ЗМІ штраф – 95 тисяч гривень. Мову ворожнечі виявили у виступах ведучих та гостей програм за липень та вересень 2018 року. Зокрема, йдеться про виправдовування російської агресії, дифамацію українських військовослужбовців, а ще – звинувачення української влади та її прихильників у фашизмі і нацизмі.

Одним із аргументів для Нацради стало рішення Незалежної медійної ради, яка довела, що контент каналу порушує не лише журналістські стандарти, а й українське законодавство. Такого висновку НМР дійшла, проаналізувавши 11 передач суспільно-політичної тематики. 

Висновок Незалежної медійної ради на засіданні Національної ради з питань телебачення та радіомовлення презентував директор Центру демократії та верховенства права та член НМР Тарас Шевченко. “Рішення Національної ради з питань телебачення та радіомовлення важливе у першу чергу тому, що регулятор тепер отримав право звертатися до суду щодо анулювання ліцензії NewsOne у випадку фіксації ще одного порушення” – відзначив Тарас Шевченко, коментуючи результати рішення Нацради.

Нагадаємо, експерти Медійної Ради виявили розпалювання ворожнечі одразу у чотирьох телепрограмах каналу NewsOne. До прикладу, ведучий програми “Інтерв’ю з Оленою Лукаш” заявив, що “будь-яка людина, яка називає себе ветераном АТО, вважає, що у нього є індульгенція на вбивство”, – і це не просто стигматизація, а зображення усіх ветеранів як потенційних злочинців. У іншій програмі – “Live” – звучав розлогий монолог про те, що саме Україна не хоче миру на Донбасі і “вигадує причини” для збройного конфлікту. Сама війна при цьому називалась “братовбивчою” з натяком на те, що “київська влада” воює з “людьми Донбасу”. До речі, у тій же програмі спікера парламенту Андрія Парубія порівняли з нацистами – Європейський суд з прав людини вважає такі заяви мовою ворожнечі.

Крім того, Медійна Рада відзначила програму “Суб’єктивні підсумки”, ведучий якої фактично виправдовував дії держави-агресора. До прикладу, заявивши, що “Росія захищає свої інтереси”, а світ начебто не засуджує дії РФ. Цікаво, що в іншій передачі він же доводив, що російських солдатів на Донбасі немає.

Зазначимо, що авторами частини заяв є не журналісти, а гості телеканалу, однак відповідальність за них несе саме ЗМІ. Адже ведучі NewsOne поводили себе пасивно. Вони не перешкоджали спікерам озвучувати свої тези, як і не спростовували недостовірні заяви. А тому глядачі не мали підстав сумніватися у словах гостей.

Також Нацрада з питань телебачення і радіомовлення отримала лист від Служби безпеки України. Правоохоронний орган погодився з тим, що окремі програми підбурюють глядачів до ворожнечі та агресивних дій.

Відтак, державний регулятор застосував до телекомпанії санкцію за порушення Закону «Про телебачення і радіомовлення» – штраф у розмірі 25% суми ліцензійного збору, що для цього мовника становить 96 530 гривень.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: