В Україні наразі розгортаються нові рекламні та спонсорські кампанії з просування тютюнових виробів, автори яких користуються пробілами у законодавстві. Тому Незалежна медійна рада 28 жовтня звернулася до Голови Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Микити Потураєва із закликом підтримати ухвалення комплексного антитютюнового законопроєкту №4358, котрий вирішить цю проблему.
Тема паління та тютюнових виробів знову опинилася у центрі уваги, адже компанії-виробники дедалі активніше просувають нові електронні пристрої для куріння: “електронні сигарети”, засоби для споживання тютюнових виробів без їх згоряння. Зокрема, рекламують ці товари у медіа та проводять спонсорські кампанії.
Відповідно до норм Всесвітньої організації охорони здоров’я, держава має регулювати рекламу та спонсорство тютюну, аби стримувати поширення куріння та зменшити його шкідливий вплив на людей.
Як вказано у зверненні НМР, українське законодавство не встигає за сучасними реаліями. Останні суттєві зміни у цій сфері відбулися у 2012 році, коли законом №2899-ІV народні депутати заборонили куріння у громадських місцях та рекламу тютюну.у медіа.
Однак у ньому не йшлося про “електронні сигарети” та подібні апарати (на той час не поширені в Україні), тож формально вони не потрапляють під заборони. Цим і користується тютюнова індустрія для своїх маркетингових цілей.
Тож за підтримки громадянського суспільства та експертів у Верховній Раді з’явився проєкт Закону №4358 “Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну”. Він вже прийнятий у першому читанні та очікує ухвалення у цілому.
Законопроєкт – комплексний, коли йдеться про норми, які зменшують куріння серед молоді та вплив тютюнової індустрії. Так, автори передбачили заборону реклами та спонсорства електронних сигарет, недозволеним буде куріння електронних пристроїв у громадських місцях, під заборону потрапить продаж сигарет зі смаками (які особливо приваблюють підлітків).
Зміниться і їхній вигляд: на стіках ТВЕНів з’являться медичні попередження, а на звичайних сигаретних пачках вони займатимуть 65% пачки. Адже такі норми встановлює директива Європейського Союзу 2014/40/ЄС.
Водночас, у парламенті зареєстрували ще один законопроєкт: №4212, “Про внесення змін до статті 22 Закону України “Про рекламу” щодо реклами електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах”, який також має на меті врегулювання реклами електронних пристроїв для куріння.
Проте на відміну від проєкту №4358, він вносить зміни лише у Закон “Про рекламу”, оминаючи основний документ №2899, котрий регулює тютюнову сферу. Тож його ухвалення означатиме лише точкові зміни – і, до прикладу, не вирішать проблему тютюнового спонсорства та не збільшать відповідальність за порушення.
З огляду на це, Незалежна медійна рада звернулася до Голови комітету ВРУ із проханням підтримати законопроєкт №4358 в ІІ читанні та в цілому вже у найближчий сесійний тиждень. “Сподіваємося на плідну співпрацю задля захисту важливого суспільного інтересу”, – відзначають у Незалежній медійній раді.