19 серпня 2019р. в Офісі Президента відбулось обговорення законопроекту про захист викривачів корупції. Наразі сам текст проекту закону, який розробляє Офіс, ще не оприлюднено. Проте, за даними сайту Президента, вказаний законопроект регламентуватиме «способи та порядок повідомлення про корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, процедури розгляду таких повідомлень, права та гарантії захисту викривачів, їхніх близьких осіб та інших осіб, які сприяли розкриттю викривачем інформації, включно з правом викривача отримувати дані про стан розгляду наданої інформації, правом на безоплатну правову допомогу, конфіденційність, а також на матеріальну винагороду у межах 10% від суми відшкодованих державі збитків або розміру неправомірної вигоди (хабара)».
Нагадаємо, що у статті 11 Закону «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що «посадові та службові особи не підлягають юридичній відповідальності, незважаючи на порушення своїх обов’язків, за розголошення інформації про правопорушення або відомостей, що стосуються серйозної загрози здоров’ю чи безпеці громадян, довкіллю, якщо особа при цьому керувалася добрими намірами та мала обґрунтоване переконання, що інформація є достовірною, а також містить докази правопорушення або стосується істотної загрози здоров’ю чи безпеці громадян, довкіллю».
Втім, незважаючи на наявність цієї норми у законодавстві, наразі немає жодного випадку, коли б викривачі такої інформації звільнялись би від відповідальності. Перш за все це спричинено тим, що ця норма не узгоджена з нормами Кримінального кодексу України чи Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також відсутністю ефективного механізму захисту таких осіб.
Ще у 2016 році у парламенті був зареєстрований законопроект «Про захист викривачів і розкриття інформації про шкоду або загрозу суспільним інтересам» (4038а), який створений коаліцією неурядових громадських організацій «Ініціатива 11», та детально регламентує випадки звільнення від відповідальності, в тому числі дисциплінарної, за розголошення відомостей, які є обмеженими у доступі чи іншої суспільно важливої інформації.
Активісти звертають увагу, що «зміни до законодавства, які пропонував Офіс Президента, стосувалися виключно антикорупційних викриттів. Відповідно, викривачі з інших сфер не матимуть жодних механізмів захисту і гарантій безпеки. Це прямо суперечить Директиві Європейського Союзу щодо захисту викривачів інформації.
У ході розмови значна частина дієвих механізмів, пропонованих профільними українськими та міжнародними експертами, не була прийнята до уваги. А саме, непередбачена можливість звільнення викривачів від кримінальної відповідальності за розголошення інформації про корупцію у разі якщо вона була незаконно віднесена до інформації з обмеженим доступом (зокрема, не внесені зміни до Кримінального кодексу), можливий потенційний тиск на викривача через кримінальне переслідування, відсутні дієві механізми інформування викривача про перевірку фактів, які він повідомив».
В свою чергу Законопроект 4038а передбачає:
- матеріальну винагороду викривачам (10% від суми, поверненої до бюджету внаслідок розкриття інформації. Наприклад, у випадку коли було повідомлено про корупційний злочин і внаслідок його припинення до бюджету повернено кошти);
- широке коло осіб, які підпадають під захист закону;
- гарантування анонімності особам, які повідомляють про правопорушення;
- створення надійних каналів, через які вони можуть розкрити інформацію;
- гарантування захисту від репресій на робочому місці;
- звільнення від юридичної відповідальності за розкриття інформації;
- встановлення права повідомляти суспільно-необхідну інформацію ЗМІ, неурядовим організаціям, парламентським комітетам чи комісіям (у випадках термінової чи серйозної загрози суспільним інтересам, особистої небезпеки, відсутності або неефективності каналів внутрішнього розкриття інформації);
- встановлення соціальних гарантій у разі звільнення.
Детальніше про це читайте за посиланням.
Джерела: сайт Президента України та Ініціатива 11.