Рада розглядає проект, що посилює відповідальність за виправдання окупації території України в ефірі

7 вересня 2018 року народні депутати зареєстрували Проект Закону «Про внесення змін до Закону України “Про телебачення і радіомовлення” щодо посилення інформаційної безпеки та протидії державі-агресору в інформаційній сфері» (проект №9068, н.д. Вікторія Сюмар, Олег Ляшко, Олег Березюк та ін.).

Законопроект, зокрема, встановлює заборону трансляції висловів, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, якщо така трансляція переслідує мету розпалювання ворожнечі та ненависті. Аналогічно, не допускається використання телерадіоорганізацій з такою ж метою  для розповсюдження термінології, що суперечить ЗУ «Про особливості  державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», який визначає особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на цих територіях.  Більше того, згідно з проектом, застосовуючи згадані положення, а також розглядаючи випадки розпалювання ворожнечі та ненависті, відповідні органи повинні брати до уваги стандарти, напрацьовані практикою Європейського суду з прав людини, а саме: враховувати статус особи, що вчинила відповідні дії, природу та формулювання висловлювань, розповсюджених особою, контекст їх розповсюдження, а також їх потенціал призвести до шкідливих наслідків.

Іншим важливим аспектом законопроекту є відповідальність телерадіоорганізацій та можливі санкції. Зокрема, це стосується повноважень Національної ради з питань ТБ і радіомовлення щодо стягнення та розмірів штрафів. Чинний Закон України «Про телебачення і радіомовлення» встановлює правило, що Нацрада приймає рішення про накладення штрафу на телерадіоорганізацію чи провайдера програмних послуг після оголошення попередження, якщо останні не усунули порушення впродовж встановленого строку. При цьому,  у низці випадків (заклики до повалення конституційного ладу, розпалювання ворожнечі тощо) передбачено, що Нацрада може прийняти рішення про накладення штрафу у розмірі 25 відсотків ліцензійного збору  без оголошення попередження (ч. 8 ст. 72). Проект вносить деякі корективи в цю частину, прямо встановлюючи, що Нацрада приймає рішення про застосування штрафу. Крім того, автори пропонують доповнити перелік порушень,  до яких застосовуватиметься згадана санкція, додаючи: вислови, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України та розповсюдження термінології, що суперечить законодавству, яке визначає суверенітет держави на території Луганської та Донецької областей, якщо вони переслідують мету розпалювання ворожнечі та ненависті. Якщо ж такі вислови поширювались без попереднього запису і містилися в репліках, виступах особи, яка не є працівником телерадіоорганізації, останні звільняються від відповідальності, окрім випадків, коли  працівники не вжили жодних заходів, щоб припинити таке порушення у прямому ефірі.   Також, згідно з проектом, телерадіоорганізації будуть сплачувати штраф у розмірі 25 відсотків ліцензійного збору за трансляцію телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, натомість чинний закон передбачає лише 10 відсотків у випадку неусунення порушень після оголошення попередження.

Крім того, проект систематизує усі види порушень, за які Нацрада може накладати штраф без оголошення попередження, а саме – переносить та доповнює абзаци 2-4 частини 11 статті 72, включає відповідальність телерадіоорганізацій та провайдерів за неподання чи несвоєчасне подання інформації, а також подання неправдивих відомостей стосовно заяв про видачу (продовження) ліцензії (ст. 24, 40), обов’язків телерадіоорганізацій  (ст. 59), недотримання встановлених квот використання державної мови (ч. 1-3, 5 ст. 9, ст. 10).  Якщо ж телерадіоорганізація чи провайдер програмної послуги протягом місяця не усунуть порушення після стягнення штрафу, а також у разі повторного стягнення штрафу за порушення такого самого положення цього Закону Нацрада звертатиметься до суду з позовом про анулювання ліцензії. 

Нагадаємо, що в Парламенті також знаходяться законопроекти, що криміналізують публічне заперечення російської агресії та забороняють трансляцію аудіовізуального продукту держави-агресора.

Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64570 .

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: