Рух до фінансової сталості: досвід учасників Менторської програми

August 10, 2023

Якщо жити від гранту до гранту та від проєкту до проєкту й залучати команду тимчасово – не вийде створити сталу та впливову організацію. 

Саме про це думала команда громадської організації “ЙОДА”, коли долучалася до Менторської програми 3.0 у 2022 році.

Ми працювали з проблемою відсутності фінансової сталості в організації. Адже це потрібно для реалізації місії «ЙОДА» через втілення нових, якісних та сталих проєктів”, – розповідає Данило Ваврів, Голова Правління ГО “ЙОДА”.

В організації розуміють: фінансова сталість – лише одна зі складових організаційного розвитку, проте вона одна з найважливіших для того, щоб залучати до роботи професіоналів/професіоналок, створювати ефективні проєкти/продукти й працювати стало.

Тому за підтримки ментора, Виконавчого Директора БФ “Таблеточки” Вʼячеслава Бикова, організація узялася за створення фундаменту для майбутньої фінансової сталості.

“В основі – тривала й комплексна робота”

Робота у напрямку створення фінансового фундаменту організації мала дві складові: проєкт «бо медіа» та нову систему врядування ГО “ЙОДА”

У вересні 2022 року організація створила довгостроковий медіа-проєкт «бо медіа». Саме він покликаний у перспективі стати прибутковим завдяки рекламі, публікації партнерських матеріалів, а також залученню підтримки аудиторії та спільноти читачів і читачок.

Стосовно системних змін, то новий статут та зміни у системі врядування були покликані сформувати здорову систему стримувань та противаг в організації, створити зручну систему фінансового менеджменту, а також розвивати команду.

З нашим ментором ми почали працювати на етапі фіналізації концепту та запуску “бо медіа”, згодом перейшли до суто фінансової складової”, – розповідає Данило Ваврів.

За підтримки ментора організації вдалося зробити кілька стратегічно важливих кроків:

  • скласти бюджет та розробити фінансовий план розвитку «бо медіа» на 2 роки;
  • проаналізувати систему врядування та Статут ГО «ЙОДА» й скласти рекомендації щодо змін для забезпечення розвитку фінансової сталості;
  • проаналізувати фандрейзингові можливості та виокремити цільові інструменти, які дозволили б забезпечити фінансову сталість. 

Крім цього, ми розробили загальний опис проєкту “бо медіа”, його фінансової структури та логіки впливу на забезпечення фінансової сталості організації”, – додає Данило Ваврів.

За його словами, подальшим успіхам організації найбільше сприяла робота з ментором, який був щиро зацікавлений в успіху організації, вірив у її команду та мав відповідний досвід і компетентність у сфері фінансового менеджменту та обліку в неприбуткових організаціях. 

Дуже цінною для нас є підтримка Вʼячеслава Бикова після завершення Менторської програми. Ми продовжуємо спілкуватися та отримувати допомогу від ментора”, – каже Данило.

Практичні результати стратегічних змін

За словами Данила Вавріва, організація повністю перевиконала фандрейзинговий план до кінця 2022 року і подалася на 5/3 грантових конкурсів. Зрештою їм вдалося домовитися про невелике фінансування з донором на весь 2023 рік.

Саме це стало однієї з цеглин фундаменту фінансової сталості ГО “ЙОДА”. 

Навесні 2023 року представники організації обговорили потенційні зміни до системи врядування та узгодження Статуту з “Концептом спільноти практики в ГО “ЙОДА”” на Загальних зборах. 

Цей “Концепт” я розробив у межах Магістерської роботи під час навчання в УКУ на програмі Управління неприбутковими організаціями. І зараз ми фіналізуємо його та зміни до системи врядування”, – розповідає Данило.

На шляху до фінансової сталості організація зіштовхнулася з трьома ключовими викликами:

  1. обмеженість можливостей отримати фінансові ресурси для розвитку «бо медіа» на старті;
  2. складність в узгодженні Статуту та системи врядування з українським законодавством і бажаним форматом молодіжної громадської організації;
  3. умови війни, через що у реалізації планів іноді виникають труднощі.

Фінансова сталість в організації створюється не за рік чи два, а значно довше, – додає Данило Ваврів. – Тому ми продовжуємо працювати над створенням нової системи врядування в ГО “ЙОДА”, розвивати проєкт «бо медіа» та втілювати концепт спільноти практики”

Поради для ОГС, які розвивають фінансову спроможність

Фінансову сталість можемо замінити синонімом “спроможність”: якщо організація не має ресурсів, не має чим, якими силами здійснювати свою діяльність, то, відповідно, цієї діяльності не буде. Тобто жодного ефекту, на жаль, громадська організація не зможе досягти”, – переконаний В’ячеслав Биков, ментор Менторської програми 3.0, Виконавчий Директор БФ “Таблеточки”.

Данило Ваврів з власного досвіду радить не сприймати фінансовий менеджмент як суто бухгалтерський облік чи звітування перед податковою, або ж як суто фандрейзинг і виплату зарплатні:

Фінансовий менеджмент – це комплексний процес, який включає облік, різну звітність, планування, бюджетування, моніторинг та оцінку, фандрейзинг тощо. Визначеність організації з фінансовим менеджментом допоможе краще планувати та працювати, а також розвивати фінансову сталість вашої організації”.

Аби розвиватися у цьому напрямку, Данило радить читати закордонну літературу щодо менеджменту в неприбуткових організаціях (НПО), досліджувати роботу інших НПО, їх фінансові звіти, переймати чужий досвід і покращувати власну роботу.

Читайте також: 

ЩО ТАКЕ ФІНАНСОВА СТАЛІСТЬ ОГС І З ЧОГО ВОНА ПОЧИНАЄТЬСЯ?

Матеріал підготовлено в межах Менторської програми, яка впроваджується в межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку