Верховна Рада України 1 березня 2018 року відхилила проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» щодо удосконалення механізму реформування друкованих засобів масової інформації» ( проект №6560, н.д. Вікторія Сюмар, Ольга Червакова, Олександр Сочка та ін.). Документ мав на меті розблокувати реформування редакцій, які зіткнулися з протидією місцевої влади. За прийняття законопроекту в першому читанні проголосували лише 199 депутатів. Не знайшла підтримки і пропозиція направити проект на повторне перше читання.
«Відповідно до законодавства, видання можуть стати юридично незалежними лише після виходу державних та муніципальних органів зі складу засновників ЗМІ. Водночас, чинний закон не надає трудовим колективам, які хочуть реформуватися, механізмів впливу на бездіяльних засновників. Законопроект №6560 міг би вирішити цю проблему, так само як і низку інших, з якими стикнулися непоодинокі видання. Безперечно, для багатьох видань реформування може рухатися і без цих змін. Проте проект був надзвичайно важливим для тих газет, засновники яких блокують процедури перетворення і, відповідно, ставлять їх під загрозу зникнення.” – відзначила Катерина Кулина, юрист Центру демократії та верховенства права.
Проект Закону було розроблено за участю експертів ЦЕДЕМ, ОБСЄ, УАМБ та Платформи прав людини у співпраці з Держкомтелерадіо та доопрацьовано робочою групою при Комітеті свободи слова, що складалася з представників цих організацій.
Законопроектом, зокрема, передбачались механізми вирішення правових колізій та прогалин у базовому законі про роздержавлення і створення додаткових шляхів реформування. Серед них – можливість звернення з позовом про примусову реорганізацію чи виділ редакції на підставі факту неприйняття засновником рішення про реформування. Також, чітко визначалась підсудність спорів про реформування (в порядку господарського судочинства). Крім того, пропонувалось запровадити виділ як один зі шляхів роздержавлення, що створювало можливість реформування тих редакцій, які є структурними підрозділами державних чи комунальних органів.
Важливо зазначити, що неухвалення цього закону не зупиняє процес роздержавлення. Усі державні та комунальні друковані видання мають бути реформовані до кінця 2018 року.
Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=61982