27 лютого відбувся круглий стіл на тему “Запровадження механізму відсоткового відрахування в Україні: стан речей та перспективи в умовах воєнного стану”, в якому взяли участь ряд провідних експертів та представників громадського сектору, зокрема представники ІСАР Єднання, УНЦПД, БФ “Таблеточки”, БФ “Повернись живим”, БФ “Крила надії”, БО “Національна мережа розвитку локальної філантропії”, Аналітичного центру “Solid Info”.
Починаючи з 2019-го року, Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) разом з представниками громадських організацій, міжнародними партнерами та народними депутатами працюють над впровадженням механізму відсоткового відрахування в Україні. У межах цієї адвокаційної кампанії було розроблено законопроєкти, що мають на меті підтримати фінансову стійкість неприбуткових організацій через запровадження механізму відсоткового відрахування в Україні. Також розроблено підзаконні акти, що мають бути прийняті на виконання зазначених законів.
Механізм відсоткового відрахування – це інструмент, завдяки якому громадяни, які сплачують податок з доходу фізичних осіб (ПДФО), можуть спрямувати невелику частку цього податку на користь певних неприбуткових організацій. Більше про особливості роботи механізму за посиланням.
Необхідність сталої підтримки громадських та благодійних організацій під час війни, й після її завершення, привернула увагу експертів до актуальності впровадження механізму відсоткового відрахування в Україні. Круглий стіл, ініційований ЦЕДЕМ в межах проекту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, став платформою для експертної дискусії щодо подальших кроків адвокації впровадження механізму відсоткового відрахування в Україні.
Модераторкою заходу стала Анна Ісічко, заступниця директорки ЦЕДЕМ. У своєму вступному слові Анна представила останні напрацювання ЦЕДЕМ у процесі адвокації механізму відсоткового відрахування, зокрема положення зареєстрованого у Верховній раді законопроєкту № 7500. Вона також наголосила на важливості впровадження механізму відсоткового відрахування, оскільки, за останніми даними провідних аналітичних центрів, в Україні відзначається згортання спроможності людей здійснювати благодійні внески на користь громадських організацій. Механізм відсоткового відрахування, у свою чергу, міг би забезпечити фінансову стабільність організацій та допоміг би організаціям надавати якісніші послуги населенню, збільшуючи рівень довіри до неприбуткового сектору.
Презентація доповіді Анни Ісічко доступна за посиланням.
Лінк на презентацію законопроектів 7500 та 7501.
Володимир Шейгус, виконавчий директор ІСАР Єднання, відзначив:
“З 2021 року довіра до неприбуткових організацій зросла на 20%. Це свідчить про те, що громадські та благодійні організації надають такі послуги населенню, якими люди користуються та яким довіряють. Механізм відсоткового відрахування необхідний для подальшого функціонування організацій громадянського суспільства, але, на превеликий жаль, в Україні досі не запрацював”.
Максим Лациба, керівник програми розвитку громадянського суспільства УНЦПД, зазначив, що основним викликом неприбуткових організацій є їхня фінансова стабільність, зокрема пошук адміністративного фінансування для забезпечення життєздатності організацій.
“Механізм відсоткового відрахування – це одне із системних джерел фінансування. Словаччина, Польща нині мають цей механізм, і через 2% відрахувань спрямовують мільйони євро на діяльність неприбуткових організацій. Однак у цьому контексті важливі не лише обсяги фінансування, а і їхнє спрямування. Майже всі донати зараз спрямовуються організаціями на програмну діяльність, тобто доходять до кінцевих бенефіціарів. Однак для стабільного функціонування самих благодійних чи громадських організацій потрібне адміністративне фінансування. Механізм відсоткового відрахування може забезпечити і те, і інше”, – зазначив Максим Лациба.
“Багато благодійних та громадських організацій в Україні виснажені та втрачають свої спроможності, часто не мають ресурси на адміністративні витрати, тому скорочують проєкти, закривають гуманітарні штаби. Це дуже актуальна проблема”, – додала Наталія Ліпська, керівниця благодійного фонду “Крила надії”.
Учасники круглого столу взяли до уваги і занепокоєння, які традиційно висловлюють органи державної влади щодо можливих проблем та викликів, які можуть виникнути внаслідок впровадження механізму відсоткового відрахування. Оскільки механізм передбачає незначні (в межах 2%) відрахування з уже сплаченого громадянами податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), виникає питання часткових втрат надходжень до державного бюджету. Водночас, це ключовий момент в розумінні користі механізму в підходах країн, в яких вже багато років цей механізм працює: ці кошти, перенаправлені державою на перевірені і зареєстровані в відповідному реєстрі організації, обертаються високим соціально-економічним ефектом від реалізованих суспільно-корисних проектів. Крім того, коли для реалізації своїх активностей організації закуповують товари і послуги, це відбувається саме на ринку України, відтак, кошти працюють з додатковим економічним ефектом.
“Держава – бюрократична і малоефективна, не завжди здатна швидко реагувати на виклики сьогодення. Організації громадянського суспільства є більш гнучкими, вони вирішують нагальні проблеми швидко та ефективно”, – зазначив Олег Карпенко, заступник директора благодійного фонду “Повернись живим”.
В’ячеслав Биков, виконавчий директор благодійного фонду «Таблеточки» висловив думку, що запровадження механізму відсоткового відрахування не є втратою для бюджету, а способом ефективного використання коштів на місцях. Він підкреслив, що цей механізм – це спосіб активної участі громадян у прийнятті рішень та підтримці місцевого розвитку:
“Це партисипативний механізм, що дозволяє громадянам розподіляти кошти туди, де вони вважають їх використання необхідним. Механізм відсоткового відрахування дасть можливість з’ясувати чого хоче громада та що потрібно на певній місцевості”.
В’ячеслав також відзначив, що запровадження такого механізму збільшує потенціал неприбуткових організацій в Україні вдвічі, що є надзвичайно важливим у контексті підтримки населення під час війни та післявоєнної відбудови.
Учасники круглого столу обговорили перспективу впровадження механізму в умовах воєнного стану та дійшли висновку, що важливо доопрацювати законопроекти з метою закладення норми щодо відтермінуванням набуття чинностіі його положень на період декількох років після припинення воєнного стану, і продумати стратегію подальшої підтримки законопроекту 7500. Важливим обмеженням на шляху негайного впровадження цього механізму є очевидний пріорітет розподілу бюджетних ресурсів на оборону країни. Відтак, будь-які запропоновані громадянським суспільством рішення мають узгоджуватися з цією найпершою метою – посилення обороноздатності та направлення всіх наявних ресурсів на відсіч ворогу. В цілому, сама концепція поширення дії механізму відсоткового відрахування на громадські об’єднання і благодійні організації, які скеровують свої зусилля саме на це, є логічною і обгрунтованою на фоні колосальних обсягів допомоги, яку вони надають.
Цей матеріал підготовлено в межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства”, який реалізується IСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.