В Україні триває реформа державних і комунальних друкованих ЗМІ, покликана посилити незалежність медіа від публічних органів. Втілити її Україна зобов’язалася перед Радою Європи на міжнародному рівні. З трьох років, відведених на реформу, залишилося рівно три місяці, проте процес перетворення завершило 241 видання із 752 (станом на початок вересня), тобто лише третина.
Хід реформи стримує низка проблем, вирішити які можна внесенням змін до Закону про реформування державних і комунальних друкованих ЗМІ. З цією метою експерти медійних організацій у співпраці із Держкомтелерадіо та Комітетом свободи слова та інформаційної політики розробили законопроект №8441, який дозволить розблокувати хід реформи та підвищити її ефективність, але ухвалювати цей законопроект потрібно якомога швидше.
Разом з тим, зволікаючи із розглядом законопроекту №8441, парламент продемонстрував високу мотивацію ухвалити негативні зміни до Закону про реформування. Під прикриттям благородної мети “забезпечити офіційну публікацію законів України та інших нормативно-правових актів”, народні депутати Олег Ляшко та Володимир Литвин внесли на розгляд парламенту законопроект №6518, який дозволяє не реформувати газети “Голос України” та “Урядовий кур’єр”.
Цей документ суперечить суті реформи, залишаючи за Верховною Радою та Кабінетом Міністрів України контроль над двома друкованими ЗМІ та державними підприємствами-редакціями. Більше того, він зберігає ситуацію за якої функцію офіційного опублікування виконують одночасно чотири видання для актів парламенту і два – для актів уряду. При цьому, незважаючи на фінансування “Голосу України” та “Урядового кур’єра” за кошти платників податків та виконання ними функції з доведення до відома населення законів та інших нормативно-правових актів, доступ до їхніх архівів платний.
Втім саме роздержавлення сприяє забезпеченню належного офіційного опублікування нормативно-правових актів. Відповідно до перехідних положень Закону про реформування, з 2019 року на офіційні друковані видання будуть поширені жорсткі вимоги щодо змісту (100% офіційної інформації і жодної реклами), а також щодо організації їхнього випуску (без використання праці журналістів). До друкованих ЗМІ, якими є ці газети, у разі ухвалення законопроекту №6518, такі вимоги застосовуватись не будуть.
Україні дійсно потрібне комплексне регулювання офіційного опублікування нормативно-правових актів, втім не через збереження за парламентом та урядом двох газет, а через створення єдиної відкритої бази законів та інших нормативно-правових актів, що відповідає вимогам часу і найкращим іноземним практикам.
З огляду на це, Центр демократії та верховенства права закликає Верховну Раду:
- Відхилити законопроект №6518, який залишить на Верховною Радою, всупереч меті реформування преси, контроль над пресою;
- Ухвалити законопроект №8441, який допоможе успішно завершити реформування сотням видань.