Заява ЦЕДЕМ про неприпустимість обмеження доступу до реєстру судових рішень

April 19, 2023

У парламенті зареєстровано законопроєкт № 7033-д “Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання розголошенню окремих відомостей у текстах судових рішень”. Автори декларують, що законопроєкт має запобігти розголошенню відомостей кримінального провадження та інформації про органи військового управління, військові частини, людей, яких підозрюють чи обвинувачують у окремих кримінальних правопорушеннях, адже цю інформацію може використати ворог. Проте насправді запропоновані зміни неефективні і не дозволять досягти цілей проєкту 7033-д. Натомість його ухвалення створить загрозу непропорційного обмеження доступу до суспільно важливої інформації та суперечить засадам судочинства, принципам гласності та відкритості судочинства.

Саме тому парламент має відхилити законопроєкт № 7033-д, який обмежує доступ до інформації шляхом обмеження доступу до реєстру судових рішень та інформації, що міститься у реєстрі. 

Що передбачає проєкт?

1. Розширення переліку відомостей, що не розголошуються в текстах судових рішень. Зокрема, запропоновано не зазначати таку інформацію:

  • Найменування органів військового управління, з’єднань та військових частин;
  • Адреси місць розташування та найменування вищих навчальних закладів Міноборони, СБУ, СЗРУ та Держспецзв’язку, суб’єктів Укроборонпрому, об’єктів критичної інфраструктури, об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Проте така інформація – не нова, вона відкрита та загальнодоступна вже тривалий час. Законодавство передбачає, що розпорядник має надавати інформацію з обмеженим доступом, якщо він правомірно оприлюднив її раніше. А тому такі зміни не вплинуть на доступність інформації для агресора, натомість ускладнять правозахисникам і громадськості контроль та моніторинг судових рішень.

2. Обмеження загального доступу до судових рішень, що стосуються основ національної безпеки, охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації або встановленого порядку несення військової служби. Зміни стосуватимуться не лише нових рішень, але і вже внесених до реєстру. Рішення будуть відкриті лише через один рік після закінчення воєнного стану в Україні.

По-перше, обмеження уже опублікованих загальнодоступних відомостей виглядає необгрунтовано. По-друге, подібні обмеження не можна вважати пропорційними та необхідними у демократичному суспільстві, адже інтерес громадськості, журналістів, правозахисників за поточних обставин, переважає описані авторами проєкту 7033-д мотиви закриття загального доступу до рішень. По-третє, відсутність публічної інформації про покарання зрадників, колаборантів та злочинців-співучасників російського вторгнення негативно впливатиме на рівень довіри до влади, адже суспільство має запит на справедливість. Обмеження доступу до рішень стосовно порядку несення військової служби також може підвищити напругу серед військовослужбовців.

3. Надання суддям права на власний розсуд вилучати із судового реєстру інформацію з рішень у справах, розглянутих у відкритому засіданні.

Такі норми, у разі їх прийняття, дозволять суддям на власний розсуд визначати: що може зашкодити безпеці, а що ні, адже перелік у проєкті не є вичерпним. Судді ухвалюватимуть рішення поза процесом, а тому перевірити чи оскаржити його буде неможливо.

Будь-які обмеження доступу до реєстру судових рішень чи інформації, що міститься у реєстрі, потребують виваженого підходу, аби уникнути необгрунтованого обмеження доступу до інформації. Зважаючи на загрози, які несе законопроєкт, закликаємо парламент не підтримувати проєкт Закону України № 7033-д “Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання розголошенню окремих відомостей у текстах судових рішень”.