Велика кількість реклами та спонсорства тютюнових виробів в українських медіа свідчить не тільки про недосконалість механізмів відповідного контролю, але й про слабкість чинної нормативної бази загалом. Політика з протидії поширенню наративів тютюнової індустрії повинна передбачати систематичні комплексні заходи задля недопущення подвійних стандартів щодо заборони реклами, а також поширення маніпуляцій та дезінформації з боку тютюнових виробників за посередництва медіа.
Останні ґрунтовні зміни в українському антитютюновому законодавстві, які, зокрема, стосувалися діяльності тютюнової індустрії в медіа, відбулись у 2012 році, відколи заборонили рекламу сигарет. За останні п’ять років тютюнова індустрія розвинулась і в продажу з’явились електронні пристрої для куріння, на які заборона реклами не поширюється.
Зокрема, це виявляється в тому, що останні п’ять років деякі українські медіа з різних причин, зокрема й через матеріальну скруту, активно долучаються до комерційної співпраці з тютюновою індустрією в найрізноманітніших формах. Публікують на комерційних умовах інформаційні матеріали, що не відповідають професійним стандартам журналістики та є прихованою рекламою. Як наслідок, медіа нехтують професійними й етичними стандартами та іноді дезінформують щодо безпечності куріння електронних пристроїв.
Контроль за дотриманням рекламного законодавства — слабке місце державної політики щодо охорони здоров’я населення від шкоди тютюну, тому імплементація в національне законодавство міжнародних стандартів про всеохопну заборону реклами та спонсорства тютюну є важливим елементом реалізації цієї державної політики. Важливу роль у цьому процесі має відіграти ухвалення нового законодавства про охорону здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну, яке, зокрема, обмежуватиме втручання тютюнової індустрії в роботу медіа.
Вважаємо, що посилення законодавства в аспекті заборони реклами, стимулювання продажу та спонсорства електронних пристроїв для куріння, зокрема в онлайн-медіа, створить рівні умови для всіх медіа та опосередковано зменшить шкоду від куріння для здоров’я нації. Адже наразі одні медіа дотримуються високих професійних стандартів журналістики та відмовляються від заробітків за допомогою реклами тютюнових виробів, інші — нехтують професійними стандартами в обмін на високодохідні комерційні проєкти за підтримки тютюнової індустрії. Це спричиняється до відчутної фінансової несправедливості в медійному секторі та де-факто руйнує чесну конкуренцію, коли неетичні медіа отримують більше прибутку, ніж етичні, хоча заробляти має саме якісна журналістика.
Законопроєкт №4358 пропонує комплексний підхід до розв’язання проблеми взаємодії медіа та тютюнової індустрії із суворим контролем за дотриманням єдиних правил, зокрема у сфері реклами. Звісно, це не подобається тим медіа, що нехтують дотриманням професійних стандартів, відповідальністю за поширення недостовірної інформації, яка шкодить здоров’ю нації, в обмін на високодохідні комерційні проєкти з тютюновою індустрією.
Ми переконані: етичний бік питання «Чи співпрацювати медіа з тютюновою індустрією?» небезпечно залишати на розсуд кожного окремого медіа. Це питання потребує реакції держави на законодавчому рівні, оскільки зачіпає один з найґрунтовніших суспільних інтересів — охорону здоров’я населення.
Подальше ігнорування з боку законодавця фактів втручання тютюнової індустрії в роботу медіа не лише викривляє медіаринок, але і сприяє формуванню позиції, що медіа, особливо онлайн-, ніяк не відповідають за поширення недостовірної інформації, яка завдає шкоди здоров’ю нації.
Резюмуючи, закликаємо парламент ухвалити в другому читанні і в цілому законопроєкт про охорону здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну №4358 у найкоротший строк.
Незалежна медійна рада
ГО “Детектор медіа”
ГО Фундація “Суспільність”
ГО “Інститут масової інформації”
ГО “Інтерньюз-Україна”
ГО “Центр демократії та верховенства права”