Зловживання свободою слова: Незалежна медійна рада виявила порушення у ефірі телеканалу «112»

Мова ворожнечі, стигматизація учасників АТО та недостовірна інформація на суспільно чутливу тему – такі порушення виявили експерти Незалежної медійної ради у ефірах телеканалу «112». НМР вивчала контент каналу за запитом Національної ради з питань телебачення та радіомовлення.

Відтак, Незалежна медійна рада проаналізувала низку ефірів каналу “112” з вересня 2018 року до липня 2019 року. Йдеться про суспільно-політичні програми, присвячені резонансним темам: томосу про автокефалію ПЦУ, україно-російській війні, президентським та парламентським виборам – у них і були виявлені порушення.

Так, ознаки мови ворожнечі є у програмі «Епізод 112» (4 вересня 2018 року), присвяченій томосу про автокефалію української церкви. Дискусії на релігійну тематику є допустимими, однак у ефірі просувається ідея неминучості насильницького конфлікту між православними конфесіями в разі отримання автокефалії: «в случае введения автокефалии борьба обострится, будет еще, усилится натиск на церкви московского патриархата, будут отбираться храмы».

Також експерти звертають увагу на зловживання терміном «фашизм» у ефірі каналу. «112» регулярно надає слово народному депутату Вадиму Рабіновичу, який у виступах називає екс-спікера Ради Андрія Парубія «фашистом», звинувачує вже попередню владу у «пропаганді фашизму» і заявляє, що «фашисти» марширують вулицями українських міст (до прикладу, у ефірах від 27 січня та 16 лютого цього року). Незалежна медійна рада наголошує, що порівняння будь-кого з нацистами чи фашистами є розпаленням ворожнечі у суспільстві, і тому неприпустиме. Таку позицію займає і Європейський суд з прав людини. 

Окремо Незалежна медійна рада звертає увагу на тональність дискусій про мирне врегулювання українсько-російської війни. Обговорення мають бути змістовними, реалістичними і фахово модерованими та враховувати, що досягнення миру потребує волі не лише України, а й агресора. У іншому разі такі дискусії є небезпечним популізмом, адже де-факто сприяють розколу суспільства на тих, хто буцімто «за мир» чи «проти миру». Через відступ від цього принципу НМР констатує ознаки мови ворожнечі у передачі «Пульс» від 4 вересня 2018 року, присвяченій темі Мінських домовленостей та особливого статусу Донбасу.

Крім того, ознаки мови ворожнечі має програма «Вечірній прайм», випуск 18 вересня 2018 року. У її ефірі Ганна Герман дозволила собі звинувачення на адресу учасників АТО: «Дети возвращаются в страшном состоянии, если кто возвращается живой; так они начинают убивать своих матерей». Попри те, що ведуча намагалася опонувати гості, згадана передача транслювалася у повторі – тож канал також несе відповідальність за такі заяви.

Аналогічне порушення «112» допустив, транслюючи інтерв’ю екс-прем’єр-міністра Миколи Азарова. У своїх оцінках політик вказував на «неонацистський характер нової влади», і телеканал фактично поширював ці фрази.

Висвітлюючи тему томосу та релігійного життя в Україні, канал «112» також порушив професійні журналістські стандарти. У ефірі передачі «LIVE» (15 грудня 2018 року) ведучий оголосив новину про нібито захоплення собору у Вінниці: «Оперативна інформація на цю хвилину: У Вінниці 20 молодиків увірвалися до кафедрального собору після служби та вигнали звідти священників», – такі слова прозвучали в ефірі. Також ведучий заявляв про нібито тиск СБУ на священиків, однак доказів цьому не навів.

Згодом повідомлення про захоплення спростували агенція «Інтерфакс», ресурс Stopfake, а також прес-служба вінницької єпархії УПЦ. Оскільки ведучий озвучив недостовірну інформацію у прямому ефірі, йдеться про порушення стандартів точності, об’єктивності та неупередженості. Телеканал так і не спростував у своєму ефірі неправдиве повідомлення. Відзначимо, що початковим джерелом новини став російський державний ресурс Russia Today.

 У підсумку, Незалежна медійна рада вважає, що:

  1. В ефірах передач «Епізод 112» від 04.09.18, «Пульс» від 04.09.18, «LIVE» від 04.10.18, 27.01.19 «Хто кому Рабінович» від 07.10.18 та 30.12.18, «Інтерв’ю з великим політиком» від 06.02.19, «Вечірній прайм» від 18.09.18 були наявні ознаки мови ворожнечі у висловлюваннях окремих промовців.
  2. Телеканал «112» не дотримався вимог достовірності, точності та повноти інформації, поширивши неправдиві відомості в передачі «LIVE» від 15.12.18 та не спростувавши згодом таку інформацію в своєму ефірі.


Повний текст висновку читайте за посиланням.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: