З 2017 року ЦЕДЕМ формує в українців звичку пристібатися у авто

Вже шість років Центр демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” спонукає українських водіїв та пасажирів користуватися ременями безпеки. Адже їх ігнорування, за даними ВООЗ, є одним із чотирьох ключових факторів небезпеки на дорогах. А от пристебнутий ремінь на 50% збільшує шанси людини вижити у ДТП, яка інакше була б для неї смертельною.

Кампанія “За безпечні дороги” була першою, хто привернув увагу українського суспільства до цієї проблеми. На той час, у 2017 році, в Україні пристібалися лише 15% водіїв.

У травні 2017-року українські та міжнародні експерти спільно з народними депутатами, посадовцями та представниками Нацполіції обговорювали законодавчі зміни, які зроблять наші дороги безпечнішими. Вони взяли участь у круглому столі “Керування у стані алкогольного сп’яніння та ігнорування ременів безпеки як головні вбивці за кермом”. Нижче думка Дінеш Сетхі, представника від ВООЗ в Україні:

“Досвід показує, що для змін потрібні три речі. Має бути закон про обов’язкове використання ременів, має бути штраф для водія за всіх, хто не пристебнувся, і поліція повинна мати право зупиняти і перевіряти використання ременів безпеки. І обов’язково потрібні кампанії соціального маркетингу, аби пояснювати користь від ременів безпеки і розвінчувати міфи про них”.

У березні-травні 2017 року громадська організація “Vision Zero” у співпраці з Центром демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги” провели дослідження “Рівень користування ременями безпеки серед водіїв в Україні”. Виявляється, понад 85% водіїв їздять непристебнутими, а користуються пасками безпеки лише 15%. Волонтери організували спостереження у 20-ти містах України, провели 4632 хвилини на вулицях та записали інформацію про фактичну поведінку 25 924 водіїв. Результати дивіться тут

У травні 2017 року ГО “Дивовижні” у партнерстві з ЦЕДЕМ та ГО Vision Zero за підтримки Уряду Швеції випустили соціальний ролик про важливість ременів безпеки. Головний меседж – проста звичка рятує життя. Автори відео закликають зробити користування ременями такою ж звичкою, як, наприклад, чищення зубів або сніданок.

https://www.facebook.com/CEDEMUA/videos/1312325808849374/

Згодом у Верховній Раді відкрилась фотовиставка “Увага! Аварійно небезпечна Україна”, присвячена проблемі ДТП на українських дорогах і включала добірку світлин з 20-ти аварій. Виставка організована ЦЕДЕМ спільно з ГО “Vision Zero” у співпраці з інформаційним порталом dtp.kiev.ua та за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я. Тодішня координаторка кампанії Олеся Холопік переконана: факторами, що спричиняють ДТП, є перевищення швидкості, алкоголь, користування мобільними телефонами та невикористання ременів.

У листопаді 2017 року Київська ОДА спільно з ЦЕДЕМ, ГО “Vision Zero” та Торгово-промисловою палатою України організували форум “Нульова смертність на дорогах Київщини”. Під час обговорення експерти зачепили тему ігнорування ременів безпеки. Для покращення ситуації Олеся Холопік запропонувала підвищення штрафів та проведення інформаційно-просвітницьких кампаній. 

У лютому 2018 року експерти ЦЕДЕМ підготували аналітичну статтю в номері журналу “Надзвичайна ситуація+”. У статті за цим лінком ви прочитаєте про принцип дії ременів безпеки, їхню ефективність, штрафи за невикористання у країнах Європи. А також дізнаєтеся, як розвінчують найпоширеніші міфи про ремені безпеки. 

18 червня 2018 року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №8492, який ініціював ЦЕДЕМ, щодо підвищення штрафів за ігнорування ременів безпеки до 850 гривень. 18 вересня 2018 депутати ухвалили його в першому читанні. Комітет рекомендував законопроєкт до ухвалення у другому читанні, проте через низьку явку депутатів перед святами в кінці грудня він виявився відхиленим.

У вересні 2018 року ЦЕДЕМ долучився до акції сервісних центрів МВС зі збору автомобільних заглушок. Мета акції – привернути увагу водіїв до необхідності користуватися ременями безпеки. Із зібраних заглушок вийшло автомобільне крісло. У сучасних автомобілях, якщо ти не пристебнутий, система безпеки авто буде пищати. Заглушки – прилади, які водії використовують замість ременів безпеки для того, щоб заглушити неприємні звуки. 

У жовтні 2018-го року ЦЕДЕМ разом з ГО “Vision Zero” знову провели всеукраїнське дослідження щодо користування пасками безпеки. Як результат, 23% водіїв почали користуватися ременями безпеки. Дослідження проводили у 24 містах України, воно охопило понад 32 тисячі водіїв.  Отже, порівняно з 2017 роком з’явилася позитивна динаміка. Про висновки дослідження читайте тут.

У грудні 2018-го року ЦЕДЕМ запустив мультимедійну кампанію “Пом’яті, але живі” у партнерстві з сервісом оренди суконь “Oh my look”. Одна з десяти причин, чому люди не хочуть пристібатися – небажання пом’яти одяг й зіпсувати зовнішній вигляд. У новорічній фотосесії взяли участь співачки Оля Полякова, Надя Дорофєєва, Даша Астаф’єва, TAYANNA і Michelle Andrade, телеведучі Володимир Дантес, Олександр Педан та Тімур Мірошниченко. Вони розповіли свої історії про використання ременів безпеки, без яких життя навряд було б таким самим. Фотографії зірок з кампанії потрапили до глянцевих журналів. Завдяки домовленості із КМДА, із лютого по квітень 2019 року фото з’явилися на 50 сітілайтах на вулицях Києва та у Київському метрополітені. Упродовж п’яти місяців вони нагадували українцям: немає жодних виправдань ігноруванню ременів безпеки.

У січні 2019 року ЦЕДЕМ разом з агентством Provid / DDB ініціював ще одну кампанію соціальної реклами. У Києві та низці обласних центрів України з’явились білборди із зображенням людини у труні, яка опинилася там, бо не скористалася ременем безпеки. Основний меседж – “Пристебнись, інакше буде пізно!”

Пам’ятаєте законопроєкт №8492, який прийняли в першому читанні, але через низьку явку депутатів відхилили в другому? 6 березня 2019-го року ЦЕДЕМ разом з депутатами ВР ініціював реєстрацію законопроєкту про підвищення штрафів за ігнорування ременів безпеки у десять разів, до 510 грн. Експерти ЦЕДЕМ вважалиь, що водії будуть відповідальніше ставитися до пасків безпеки, якщо з’являться жорсткіші заходи. Наприклад, у Франції штраф складає 135 євро, а пристібаються там аж 99% водіїв.

У лютому 2019-го відбулося експертне обговорення “Ремені безпеки та правила перевезення дітей: необхідність змін до Правил дорожнього руху”. Його організували Центр демократії та верховенства права в партнерстві з ГО “Vision Zero”, Українським інститутом майбутнього, Мережею Глобального договору ООН в Україні в рамках Кампанії “За безпечні дороги”. Чому водії таксі їздять непристебнутими? Чому не пристібаються інструктори водіння, якщо вони є прикладом для учня і теж піддають своє життя небезпеці? Адже лише в 6 з 31 європейських країн інструктори можуть не пристібатися ременями. Чому дитячі крісла використовують лише для 12% дітей віком до 6 років, та майже ніколи – для старших дітей? Експерти шукали відповіді на ці питання. 

У травні стартувала інформаційна кампанія “Ремінь або розтин”. На одному фото – чоловік із синцями від ременя безпеки, на іншому – сліди від розтину. Реклама з’явилася на 180 білбордах у Києві, на центральних автодорогах України та у 19 містах і обласних центрах. Побачити фото можна тут.

26 листопада 2019-го року громадські організації та ініціативи, які працюють у сфері безпеки руху, презентували Маніфест за безпечні дороги. ЦЕДЕМ став одним із його ініціаторів. 26 організацій-учасниць закликали владу та суспільство змінити ситуацію з високим рівнем смертності та травматизму на дорогах. Одне з першочергових завдань – збільшити рівень використання ременів безпеки. Текст маніфесту читайте тут.

Восени 2019-го року ЦЕДЕМ разом з ГО “Vision Zero” провели всеукраїнське дослідження щодо користування пасками безпеки. Воно стало вже третім із 2017 року і пройшло за усталеною методологією (яка відповідає рекомендаціям ВООЗ). Висновок: пристібалися 24,4%, що на 1% більше за минулорічний результат. 

17 грудня 2019-року у Києві ЦЕДЕМ спільно з Uber представили ініціативи для того, щоб спонукати більше людей пристібатися. ЦЕДЕМ розробив для водіїв і пасажирів Uber контент на основі ключових міфів про використання ременів, який потім надсилали електронною поштою водіям. Крім того, контент про безпеку в Uber був відредагований та представлений у форматі картки за прикладом карток безпеки авіакомпаній. Їх мали поширювати серед сотень партнерів-водіїв в Києві і зберігати на задньому сидінні, щоб користувачі могли більше дізнатися про платформу під час поїздок. 

У листопаді Uber та ЦЕДЕМ розпочали серію семінарів для водіїв-партнерів про безпеку дорожнього руху в навчальному центрі компанії в Києві. Деякі водії отримали в подарунок накладки на ремені безпеки для заднього сидіння, які нагадували б пасажирам пристібатися на початку кожної поїздки. З 23 по 27 грудня Uber надавав знижки до 30% всім користувачам Uber, які знайшли одну з цих накладок на ременях безпеки і розмістили фотографію в Instagram разом з хештегом #UberBelts.

17 листопада відбулася онлайн-презентація результатів дослідження STEPS щодо поширеності факторів ризику неінфекційних захворювань в Україні. Дослідження провели World Health Organisation in Ukraine, World Bank Ukraine, Міністерство охорони здоров’я України, Центр громадського здоров’я України та Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка. 

У сесії “Обрані варіанти політики та найкращі міжнародні практики щодо зменшення факторів неінфекційних захворювань” взяла участь Oлеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ. Вона розповіла про проблему безпеки на дорогах, включно з проблемою з ременями безпеки, і представила конкретні рішення, які пропонує ЦЕДЕМ.

У грудні 2020-го було проведено дослідження “Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України у 2020 році”. Рівень пристібання становив 26,04%. Результати можна переглянути тут.

Відбулися і законодавчі зміни. 16 лютого 2021 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні комплексний законопроєкт №2695 у сфері безпеки дорожнього руху, який посилив відповідальність за порушення ПДР. Зокрема, депутати підвищили штрафи за невикористання ременів безпеки з 51 гривні до 510 гривень. Саме за це ЦЕДЕМ в рамках Кампанії “За безпечні дороги” боровся з 2017 року.. Додамо, що експерти Кампанії комунікували з депутатами-авторами законопроєкту №2695 та надавали їм свої рекомендації. Що змінилося – читайте в матеріалі ЦЕДЕМ.

17 березня 2021 року стартувала нова спільна ініціатива Національної поліції та Консультативної місії ЄС (КМЄС) в Україні з підвищення рівня безпеки дорожнього руху “Пристібайся – не жахайся”. ЦЕДЕМ виступив інформаційним партнером кампанії. Вона розпочалася з Києва й передмість і поступово охопила інші міста в регіонах, включно з Одесою, Маріуполем, Львовом і Харковом. Факти про ремені безпеки, інтерактивні тести й цікавинки для дітей, а також новини кампанії дивіться на її сайті.

У травні 2021 року, до Всесвітнього тижня безпеки дорожнього руху ООН, відомі українці та українки, Центр демократії та верховенства права і The Ukrainians Media запустили спільну інформаційну кампанію ”Пристібай, кого любиш”. Ініціатива наголошує: усім пасажирам та водіям авто важливо користуватися пасками безпеки. А ще – розповідає про особистий досвід відомих і небайдужих українців. Тарас Тополя, лідер гурту “Антитіла” переконаний: 

“Іконки на приборній панелі не рятують, коли у тебе замість ременя безпеки – «заглушка». Молитва набагато ефективніша, якщо ти захищений паском, і у разі потреби уся система спрацює саме так, як задумали розробники авто. Навчайте себе, своїх дітей і близьких пристібатися”.

Тож із середини липня 2021 року стартував новий масштабний етап інформаційної кампанії “Пристібай, кого любиш” за участі інфлюенсерів та інфлюенсерок. У Києві на 30 сітілайтах з’явилася зовнішня соціальна реклама. Вона розповідає: важливо використовувати ремені безпеки на всіх сидіннях автомобіля, як пасажирам, так і водіям. У 2022 та 2023 роках, попри повномасштабну війну, Кампанія “За безпечні дороги” продовжує працювати у цьому напрямі. Адже ремені лишаються тим, що рятує життя!