Цього тижня ми спостерігали ганебну спробу парламентської більшості з порушенням Регламенту ВРУ призначити провладного аудитора НАБУ Найджела Брауна. Але голосів для включення цього питання в порядок денний не вистачило. Минулого року профільний антикорупційний комітет парламенту провів відкритий конкурс, яким рекомендував Парламенту призначити аудитором заступника генерального інспектора Мін’юсту США Роберта Сторча, проте його не було призначено. Очевидно, йдеться не про персону аудитора, а про намагання влади отримати важіль тиску на новий антикорупційний орган, який демонструє спроможність висувати звинувачення проти високопосадовців (наприклад, голова ДФС), наближених до команди Президента.
Додаткове відволікання парламентарів на історію з Парасюком, блокаду Донбасу, аудитора НАБУ негативно відобразилося на просуванні реформаторських ініціатив. На третьому сесійному тижні єдиним, хоча справді важливим, здобутком реформ, стало ухвалення законопроекту N5520, який встановлює послідовность дій в процесі призначення перших місцевих виборів у об’єднаних територіальних громадах, утворених в результаті об’єднання місцевих громад розташованих у різних районах, та зміни меж таких районів. Ухвалення цього закону є ще одним важливим кроком в проведенні реформи децентралізації в Україні.
Парламент так і не приступив до розгляду законопроекту N6011 “Про антикорупційні суди”, створення яких чинним Законом “Про судоустрій і статус суддів”. Прийняття закону та запуск процесу створення антикорупційних судів дозволить завершити формування цілісної системи нових інституцій запобігання і протидії корупції в Україні. Нагадаю, прийняття закону про антикорупційні суди до кінця червня 2017 року – це один з структурних маяків МВФ, тобто міжнародне зобов’язання України.
Так само інші реформаторські законопроекти, підтримані РПР, не були розглянуті депутатами. Більше того, цього тижня значно більше часу було витрачено не на просування реформ, а на боротьбу зі спробами ревізії тих незначних реформаторських досягнень, які вдалося досягнути за період після Революції Гідності.
Не зважаючи на застереження експертів РПР, парламент ухвалив законопроект N5610, який передбачає внесення антиконституційних змін до Кримінального процесуального кодексу України. Цей проект нібито “дає можливість посадити Януковича”, але на практиці повертає норми радянського кримінально-процесуального кодексу та суперечить Європейській конвенції з прав людини. Депутати не підтримали більшість поправок експертів РПР, які усували найбільш загрозливі положення цього законопроекту.
Цього тижня також експерти групи “РПР-Медіа” висловили застереження стосовно спроби Радикальної партії Олега Ляшка замінити члена Наглядової ради ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України” (ПАТ “НСТУ”), що грубо суперечить вимогам Закону “Про суспільне телебачення і радіомовлення України”.
Матеріал опубліковано у виданні “Українська правда. Блоги“.