На тлі нещодавніх заяв представників тютюнової індустрії, які внесли пропозицію британському уряду заборонити продаж сигарет щонайменше на 10 років, тютюнові компанії заявляють, що бачать канабіс частиною свого майбутнього та водночас вкотре “вживають” спроби відмовитися від продажу сигарет.
Давайте розберемося, чи дійсно представники тютюнової індустрії опікуються здоров’ям населення та хочуть стати “екологічними”?
Днями у тютюновій транснаціональній компанії British American Tobacco оголосили, що хочуть зменшити вплив своєї продукції на здоров’я людей. У зв’язку з чим BAT спробує відмовитися від продажу сигарет, зокрема покладаючи надії на канабіс.
За даними CNBS (Consumer News and Business Channel – американський новинний ресурс), в березні 2021 року компанія BAT купила 20% акцій компанії Organigram, – канадського виробника канабісу. У повідомленні про угоду також йдеться, що BAT отримає доступ до технологій виробництва, інноваційних продуктів та досвіду використання канабісу. Схожі інвестиції зробила також компанія Altria, яка є власником Philip Morris USA – виробника сигарет марки “Marlboro”, власника компанії Juul Labs, яка є одним із найбільших світових виробників електронних сигарет. Altria інвестувала у компанію Cronos Group, котра є також канадським виробником канабісу. Крім того, компанія активно проводить кампанію “Moving beyond smoking” (“Рух поза курінням”), покликану зменшити вживання тютюну неповнолітніми. Простіше кажучи, тютюнова індустрія спонсорує рух проти куріння. Звучить дивно, але чого не зробиш заради популяризації своїх бездимних тютюнових виробів, які шкодять аж ніяк не менше за сигарети?
Насправді ж, інвестуючи у перспективні з погляду розвитку та прибутку проєкти, як-то виготовлення канабісу, тютюнові гіганти активно проводять політику “замилювання очей”. Адже відволікаючи увагу від шкідливого впливу тютюнопаління, а також постійно інвестуючи у різні проєкти, корпорації формують суспільну думку так, аби люди без знання контексту мали хибне враження, ніби тютюнники справді дбають про здоров’я та добробут людей. Водночас, статистика та факти свідчать про інше.
Акції BAT та до чого тут медичний канабіс
Ціна акцій British American Tobacco за останні чотири роки знизилася вдвічі та становить £27 млрд з попередніх £55 млрд. Дослідження PWC (PricewaterhouseCoopers – спілка міжнародних компаній, які займаються наданням послуг у сфері консалтингу і аудиту) підтверджує швидкий приплив коштів акціонерів до фондів ESG (Environmental, Social, and (Corporate) Governance) – екологічне, соціальне та (корпоративне) управління. Ці інвестори прагнуть бути відповідальними і вкладати кошти, зважаючи на свої цінності (захист довкілля чи здоров’я громадян), а не лише на потенційний прибуток. І BAT хоче привабити частину таких фондів.
Зв’язавши у один ланцюжок бажання BAT отримати кошти акціонерів ESG, купівлю частки компанії – канадського виробника канабісу і заяви про заборону продажу сигарет за наступні 10 років, можна зробити простий висновок Тютюновий гігант хоче і надалі збільшувати свою частку на тютюновому ринку, зокрема і розповсюджуючи свої вироби під виглядом “екологічного продукту”.
Статистика каже, що частка прибутків від продажу сигарет та тютюнових виробів становить 90 % від усіх продажів компанії – а це понад 10 млрд фунтів стерлінгів – та залишається найбільшою у сегменті бізнесу індустрії. Простіше кажучи, BAT нарощує свої потужності у цій сфері, хоча і намагається переконати нас у протилежному всіма доступними методами.
А як там з “екологічністю” тютюнової індустрії?
У 2018 році Американське хімічне товариство оприлюднило дослідження, згідно з яким щорічно у світі виготовляють 6 трильйонів сигарет. Понад 90% з них мають пластикові фільтри, тож за підрахунками вчених, загальна кількість виготовлених пластикових фільтрів становить більше 1 млн. тонн. Коли людина курить, сигаретні фільтри вбирають у себе токсини. Потім вони опиняються на сміттєзвалищі, де розкладаються 10-15 років, виділяючи отруйне речовини у землю.
Найбільший прибуток корпораціям все ще приносять сигарети, тож політика їх розповсюдження не відповідає вимогам для згаданого вище ESG. Цикл, пов’язаний з курінням сигарет, не є екологічним, тому тютюнники і йдуть на будь-що, аби створити собі репутацію борців за довкілля та здоров’я людей. Саме для цього вони купують за гроші інвесторів акції канадського виробника канабісу Organigram та декларують “майбутнє без сигарет”.
Важливо додати, що за попередніми даними, застосування медичного канабісу має вплив на здоров’я людини, яка хворіє. Медичний канабіс помірно впливає на лікування болю та спастичності, може поліпшувати стан при нудоті чи під час хіміотерапії, покращувати апетит у хворих на ВІЛ/СНІД, допомагати при розладах сну тощо. Використання канабісу для медичних цілей здатне принести користь. Однак використання медичного канабісу як елементу маніпуляції з боку тютюнової індустрії може нести очевидну загрозу: тютюнники поширять свій вплив на сферу охорони здоров’я.
Нагадуємо, що Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну забороняє будь-яку можливість впливу тютюнової індустрії на політику у сфері громадського здоров’я. Тож, чи вдасться зупинити наступ тютюнової індустрії під прикриттям “боротьби за захист довкілля” та “нові інноваційні продукти” – питання найближчого майбутнього.