Законопроєкт про заборону військово-патріотичної тематики у торгових марках: які обмеження пропонують депутати

April 7, 2023

У Верховній Раді України зареєстрований законопроєкт №9128, який передбачає заборону на використання “патріотичної тематики” у  назвах торговельних марок, а частково – і в рекламі.

Автори законопроєкту звертають увагу на те, що останнім часом військово-патріотичну тематику експлуатують заради комерційних цілей. Серед прикладів такого недоречного використання – торгова марка “Героїчна Буча Комбуча зі смаком цитрусу” (напій), насіння редиски “Азовсталь” та інші.

Тож мета законопроєкту – припинити експлуатацію подій, під час яких загинули люди, у комерційних цілях. А також запобігти використанню інших чутливих тем.

Депутати пропонують заборонити реєстрацію торгових марок (відповідно, вони не отримають правову охорону), якщо у них використані:

  • назви подій, які пов’язані із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
  • назви населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їхніх частин), які є загальновизнаними символами стійкості та героїзму українського народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
  • згадки про бойові дії та військові операції, за умови можливості їх ідентифікації на місцевості, пов’язані із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
  • найменування виробників, назви типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
  • назв родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших військових формувань (підрозділів); 
  • привітання, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.

Також законопроєкт забороняє розповсюджувати рекламу всіх товарів з використанням вищезгаданих позначень.

Проте обмеження не стосуватимуться реклами кіно-, відео- та видавничої продукції, що присвячена висвітленню подій, які пов’язані із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії.

Законопроєкт запропонували на підставі звернення понад 300 активістів, яке ініціювала спічрайтерка Дар’я Глущенко.