Екстрені коридори: “Секунди, що рятують життя”

December 12, 2023

Ця стаття містить огляд напрацювань Кампанії “За безпечні дороги” щодо запровадження правила екстрених коридорів в Україні. 

Вступ

Початок повномасштабної агресії проти України у лютому 2023 року призвів до величезних заторів на головних дорогах держави, особливо поблизу великих міст. У відповідь на цю кризу три громадські організації – Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг, ЦЕДЕМ та “Vision Zero” вийшли до уряду з ініціативою запровадити в Україні так зване правило екстрених коридорів.

“Екстрений коридор” означає тимчасову смугу (коридор), призначену для безперешкодного руху оперативних транспортних засобів із спеціальними сигналами, яку водії утворюють під час затору між крайньою лівою смугою руху та сусідньої до неї. Головний момент – це час: екстрена смуга утворюються не коли спецавтомобілі з’являються, а щойно виник затор. Щоб коли швидка допомога чи поліція під’їдуть, коридор для них уже був готовий.

Це правило давно та успішно працює в інших державах Європи, наприклад в Німеччині, Австрії, Бельгії, Польщі, Чехії, Угорщині та низці інших. Українські водії вже можуть бути знайомі з ним завдяки інформаційним банерам, що часто розміщені на автодорогах цих країн – та поведінці водіїв, які справді формують цю екстрену смугу під час затору.

Консультації та узгодження із зацікавленими сторонами 

За візією Кампанії, яка пізніше була обговорена й узгоджена з ключовими організаціями, в Україні екстрений коридор міг би бути запроваджений на автомобільних дорогах державного значення з розділювальною смугою, яка виділена конструктивно – тобто там, де між напрямками руху існує бар’єрне огородження або зелена зона.

Після обміну листами та перших проведених консультацій із зацікавленими сторонами, громадські організації розробили проєкт постанови Кабінету міністрів України про внесення змін до Правил Дорожнього Руху щодо створення екстрених коридорів. 

Проєкт постанови у вересні 2022 року офіційно надіслали головним організаціям, яких стосується озвучена проблема або які формують державну політику щодо дорожнього руху: 

  • Міністерство інфраструктури України, 
  • Міністерство внутрішніх справ України, 
  • Департамент патрульної поліції Національної поліції України, 
  • Державна служба України з надзвичайних ситуацій, 
  • Міністерство розвитку громад та територій України, 
  • Державне агентство автомобільних доріг України. 

Для узгодження позицій 16 грудня 2022 року у місті Києві ЦЕДЕМ організував круглий стіл: “Екстрені коридори: секунди, що рятують життя”. В круглому столі взяли участь представники Департаменту патрульної поліції, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, ДСНС, МОЗ, та організацій громадського сектору: ЦЕДЕМ, ГО “Віжн Зеро” та ГО Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг. Під час круглого столу було презентовано проєкт та обговорено пропозиції щодо його положень, якими пропонується запровадити правило екстрених коридорів.

Фото: Круглий стіл в гібридному форматі 16.12.2022 року на тему “Екстрені коридори: секунди, що рятують життя”

За результатами отриманих під час круглого столу пропозицій, та надісланих письмових пропозицій і зауважень ключових стейкхолдерів, експерти ЦЕДЕМ, ГО “Віжн Зеро” та ГО “Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг” доопрацювали проєкти документів. 

Якими можуть бути екстрені коридори в Україні?

З точними й повними формулюваннями, що покликані юридично запровадити екстрені коридори в Україні, можна ознайомитись у розроблених документах наприкінці цієї статті. Тут наводимо лише ключові терміни й положення, що пропонується запровадити у Правила дорожнього руху (ПДР) України:

Екстрений коридор – тимчасова смуга шириною не менше 3,0 м, призначена для безперешкодного руху окремих транспортних засобів із спеціальними сигналами, яка утворюється водіями транспортних засобів, що перебувають у заторі (або повільно рухаються) на автомобільних дорогах державного значення з розділювальною смугою, яка виділена конструктивно (крім ділянок таких доріг, що суміщаються з вулицями населених пунктів).

Водії транспортних засобів, що знаходяться у заторі або повільно рухаються у транспортному потоці проїзною частиною автомобільних доріг державного значення з розділювальною смугою, виділеною конструктивно (крім ділянок, що суміщаються з вулицями населених пунктів), зобов’язані завчасно, до появи транспортних засобів із увімкненими спеціальними сигналами, створити екстрений коридор за такими правилами: (1) на проїзній частині, що має дві смуги для руху в одному напрямку, транспортні засоби, які знаходяться в лівій крайній смузі, повинні зайняти положення якнайближче до лівого краю проїзної частини, а транспортні засоби, які знаходяться в правій крайній смузі – якнайближче до правого краю проїзної частини або краю укріпленого узбіччя;  (2) на проїзній частині, що мають три і більше смуг для руху в одному напрямку, транспортні засоби, які знаходяться в лівій крайній смузі, повинні зайняти положення якнайближче до лівого краю проїзної частини, а транспортні засоби, які знаходяться в інших смугах – якнайближче до правого краю проїзної частини або краю укріпленого узбіччя.

Екстрений коридор може використовуватися виключно транспортними засобами швидкої медичної допомоги, оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, поліції (та транспортними засобами, які супроводжуються поліцією), що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями. Рух екстреним коридором або блокування його іншими транспортними засобами заборонені.

Інформаційний супровід

Для пояснення суті та цілей нововведення ЦЕДЕМ розробив низку інформаційних матеріалів і публікацій:

Напрацювання ЦЕДЕМ щодо екстрених коридорів були висвітлені й позитивно оцінені у наукових роботах українських дослідників, зокрема, в статті “Нормативно-правове регулювання створення аварійного коридору під час дорожньо-транспортної пригоди: зарубіжний досвід”, опублікованій у виданні “Аналітично-порівняльне правознавство” 18 лютого 2023 року. 

ВізуалізаціяЩоб пояснити й довести, що на дорогах України є достатньо місця для успішного виконання водіями майбутнього правила, ЦЕДЕМ за участі сертифікованих інженерів-дорожників, аудиторів Української асоціації аудиторів безпеки автомобільних доріг та громадської організації “Vision Zero” розробив 3D-візуалізації. Вони містять реальні розміри смуг руху й “зупинкової смуги”, наявних на автодорогах України з двома смугами й трьома смугами руху, типових поблизу Києва, Одеси, Харкова, Львова та інших великих міст. 

Двосмугова дорога – візуалізація екстреного коридору в масштабі та з реальними параметрами українських доріг.

Трисмугова дорога – візуалізація екстреного коридору в масштабі та з реальними параметрами українських доріг.

Проєкти підзаконних актів 

Оскільки громадські організації не можуть бути суб’єктом ініціювання (реєстрації) проєктів постанов Кабінету Міністрів України, ЦЕДЕМ від імені Кампанії “За безпечні дороги” у 2023 році передав повний пакет документів, що включає напрацьовані та узгоджені пропозиції змін до ПДР, до Міністерства внутрішніх справ України та Департаменту патрульної поліції України з пропозицією подальшого оформлення та ініціювання змін до ПДР.  

Зокрема, ЦЕДЕМ розробив й передав центральним органам виконавчої влади:

  1. Проєкт постанови КМУ.
  2. Пояснювальну записку до проєкту Постанови КМУ.
  3. Порівняльну таблицю.
  4. Проєкт змін, що вносяться до Правил дорожнього руху.
  5. Таблицю із аналізом висловлених під час погодження зауважень.

Заключне слово 

Наостанок ще раз нагадаємо, чому виникла ця ініціатива. Медики, рятувальники та поліція, які їдуть на місце ДТП, ракетного обстрілу чи іншої події з травмованими людьми, можуть застрягнути в заторах і втратити дорогоцінні хвилини. Адже навіть коли водії намагаються роз’їхатися, надавши можливість проїзду для авто зі спецсигналами, у них часом просто немає місця для маневру, оскільки вони не рухаються, а стоять у щільному заторі. Саме на  вирішення цієї проблеми й спрямоване запровадження екстрених коридорів. Щоб надати рятувальникам, медикам й поліції додаткові секунди, що врятують не одне життя.

На переконання команди ЦЕДЕМ, зі зростанням рівня автомобілізації та тривалої невизначеності воєнної ситуації в Україні затори на автодорогах поза межами міст і далі будуть частою й відчутною проблемою для України. А отже, доречно та необхідно запровадити розроблене правило екстрених коридорів та здійснити кроки для його успішної імплементації в реальне життя.