Головним медійним питанням минулого тижня стало зняття депутатської недоторканності. Не лише з 6 народних депутатів, подання щодо яких вніс Геренальний прокурор України, але й недоторканності як інституту. Резонансність питання призвела до акцій біля будинку Верховної Ради України і навіть до блокування виходів з приміщення. Ймовірно, що тема залишатиметься актуальною й надалі. Разом з цим, законопроект щодо змін до Конституції України щодо депутатської недоторканності всупереч заяві Петра Порошенка не може розглядатися у Верховній Раді України, оскільки застарів. Рік тому депутати ухвалили зміни щодо суддівської недоторканності, і тепер законопроект Президента України необхідно переписувати, оскільки Конституція України забороняє Верховній Раді України протягом скликання двічі змінювати одні й ті ж норми Конституції України.
Зважаючи на те, що значну частину пленарного часу було використано на розгляд питань щодо зняття депутатської недоторканності, більшість законопроектів, рекомендованих експертами РПР, так і не були розглянуті.
Ключовими реформами тижня мали стати пенсійна та медична. Зрештою Верховна Рада ухвалила у першому читанні урядовий проект Закону України N6614 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій”. Експерти РПР підтримують урядовий проект за основу як реформу першого, солідарного рівня пенсійної системи, з обов’язковою умовою продовження роботи по впровадженню всіх елементів накопичувальної системи. Також експерти РПР схвально оцінюють пропозиції, що проголосовані з ініціативи народних депутатів під стенограму, які стосуються проведення аудиту ПФУ, створення реєстру отримувачів соціальної допомоги та відмову від збільшення ставки ЄСВ по шкідливим професіям.
Народні обранці не розглянули урядовий законопроект N6327, який мав дати старт медреформі, хоча профільний комітет опрацював майже 900 правок і рекомендував законопроект до прийняття в цілому. Таким чином, нову спробу депутати зможуть зробити восени. Як зазначають експерти РПР, на етапі другого читання найбільший ризик для медичної реформи полягає у постійних намаганнях окремих депутатів відмовитися від запровадження ключових інструментів реформи, що нівелює її в цілому. Важливими частинами реформи, які треба не втратити, є введення оплати за медичну послугу та договірні стосунки з медичними закладами, запровадження незалежного від постачальників послуг замовника медичних послуг – Національної служби здоров’я України, співоплата пацієнтами за частину послуг на вторинній та третинній ланці та впровадження міжнародних клінічних настанов лікування та діагностики.
Позитивом тижня є також прийняття в першому читанні проекту Закону України N6574 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури реабілітації жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 – 1991 років”, який дозволить реабілітувати осіб, які стали жертвами репресивної політики радянського комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років та були покарані за діяння, які не вважаються злочинами в правовій державі.
Багато громадян також очікували від депутатів продовження сесії та продовження ухвалення законопроектів, адже на календарі лише середина липня. Однак депутати все ж вирішили не робити більше пленарних засідань і Голова Верховної Ради України Андрій Парубій закрив 6 сесію. Наступна 7 сесія розпочнеться 5 вересня 2017 року.
Матеріал опубліковано у виданні “Українська правда. Блоги“.