(оновлено: розміри виплат змінені з урахування змін до законодавства станом на 25 вересня)
Давно вже дискутується доцільність проведення місцевих виборів-2020 у заплановані строки. Але локомотив місцевих виборів, обходячи незавершені реформи децентралізації та адміністративно-територіального устрою, планує прибути до місця свого призначення вчасно – 25 жовтня 2020 року. Доки відбувається підготовка до проведення виборів, пандемія COVID-19 внесла серйозні корективи в цей процес: йдеться про карантин та скорочення державного фінансування на проведення виборів. Про підводні камені підготовки до місцевих виборів, їхні наслідки та долю членів територіальних та дільничних виборчих комісій – далі.
Вплив пандемії на місцеві вибори-2020
Виборчий кодекс України зазначає, що чергові вибори проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад, голів, старост села, селища, обраних на попередніх чергових місцевих виборах. Також цей строк закріплений у законодавчому акті вищої юридичної сили – Конституції України. Єдиними умовами перенесення чергових місцевих виборів можуть бути: введення воєнного/надзвичайного стану або внесення змін у Конституцію щодо визначення іншого строку повноважень зазначених вище суб’єктів.
В Україні наразі діє режим надзвичайної ситуації, який не є юридичною підставою для непроведення виборів.
Надзвичайну ситуацію може вводити Кабінет Міністрів України, Рада міністрів АРК, обласні, Київська чи Севастопольська міські державні адміністраціями для єдиної державної системи цивільного захисту у разі виникнення природної, соціальної, техногенної або ж воєнної ситуації, що порушує умови життя та діяльності людей. Запроваджується цей режим на об’єкті, місцевому, регіональному або ж державному рівні і не може обмежувати права людини, на відміну від надзвичайного стану. Законодавство не встановлює граничного строку тривалості надзвичайної ситуації.
Надзвичайний стан вводить Президент України та затверджує Верховна рада України у разі виникнення техногенної або природної загрози не нижче загальнодержавного рівня, що призвели або ж можуть призвести до людських та матеріальних втрат і якщо загрозу неможливо усунути іншими способами. Надзвичайний стан може вводитися як по всій Україні (не більше як на 30 діб), так і в окремих місцевостях (не більше як на 60 діб).
У багатьох країнах вибори відмінили, перенесли або ж перевели в електронний варіант. Наприклад, місцеві вибори у Франції з 22.03.2020 перенесли на 21.06.2020, у Великій Британії перенесли з 07.05.2020 на рік, а в Італії – з 03.05.2020 на невизначений строк. Іноземні країни, здебільшого, переносять вибори, які мають відбутися найближчим часом, тоді як українські вибори пройдуть у жовтні. Водночас, якщо стан пандемії погіршиться і в Україні посилять карантинні заходи та введуть надзвичайний стан, тоді перенесення виборів буде можливою опцією.
Окрім ризику перенесення виборів через пандемію, викликають питання і наслідки недофінансування виборів.
Скорочення фінансування місцевих виборів-2020
Коронавірус вніс значні корективи у фінансування більшості сфер суспільного життя. Виникла необхідність у створенні фонду боротьби з COVID-19 та його наслідками. Оскільки Державний бюджет України на 2020 рік не витримав спричиненого пандемією навантаження, Кабінет Міністрів України вимушено розробив до нього зміни. Вони зачепили і місцеві вибори-2020 в Україні.
У підсумку, субвенцію місцевим бюджетам на проведення виборів-2020 зменшили на 1 млрд 155 млн грн. Відтак, замість запланованих спершу 2 млрд 155 млн грн на місцеві вибори тепер закладено лише 1 млрд грн.
На що витрачаються кошти на місцевих виборах
Кошти, закладені на підготовку та проведення місцевих виборів, спрямовуються на забезпечення діяльності виборчих комісій, виготовлення виборчої документації та оплату праці членівкомісій.
Зокрема, ще до урізання бюджету на проведення місцевих виборів-2020 планувалось витратити:
- 358,6 млн грн на утримання приміщень виборчих комісій, оплату послуг зв’язку та транспорту, придбання канцелярських товарів, тощо;
- 381,6 млн грн на виготовлення виборчої документації (протоколів, бюлетенів тощо);
- Трохи більше 1,4 млрд грн на оплату праці членів виборчих комісій та залучених до роботи в цих комісіях спеціалістів.
Що важливо, з урізаним бюджетом місцевих виборів-2020 тепер не вистачає коштів саме на оплату праці членів виборчих комісій, а це прямо може вплинути на ефективність та неупередженість їхньої роботи. Значний обсяг роботи з адміністрування виборів лежить на членах виборчих комісій, а це – енерговитратний та складний процес.
Коротко про те, як оплачується праця членів виборчих комісій
Виборчий кодекс передбачає три види такої оплати:
- виплата за роботу в день виборів (повторного голосування) і дні встановлення підсумків голосування;
- оплата праці за весь час роботи;
- одноразова грошова винагорода (необов’язкова виплата).
Обов’язкову виплату за 2 дні роботи (у разі повторного голосування – за 3 дні) отримує кожен член виборчої комісії. Оплата здійснюється за кожний відпрацьований день і не може перевищувати 14 % прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, тобто 294 грн 28 коп станом на 2020 рік. Якщо дільнична виборча комісія підписує протокол про підсумки голосування у день голосування, виплата здійснюється за один день роботи. Так, за 2 дні роботи член виборчої комісії отримує 588 грн 56 коп.
Оплату праці за весь час роботи членом виборчої комісії можуть отримувати не всі члени виборчої комісії: в територіальній виборчій комісії – не більше трьох осіб, в дільничній виборчій комісії – не більше 2 осіб. Таку оплату отримують голова комісії, заступник голови, секретар або в разі їхньої відмови – інші члени виборчої комісії.
Розмір такої оплати для:
- працюючих – не може бути меншим за середню заробітну плату за основним місцем роботи (вказується в довідці з місця роботи) та більшим за розмір заробітної плати відповідного сільського, селищного, міського голови або голови відповідної ради;
- пенсіонерів або осіб, які тимчасово не працюють – не може бути меншим за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на день нарахування такої оплати (на момент проведення місцевих виборів-2020 – 5000 грн).
Одноразова грошова винагорода не є обов’язковою і може виплачуватись як одному члену виборчої комісії, так і усім (визначає індивідуально виборча комісія). Виплата здійснюється після встановлення підсумків голосування. Передумовами для такої виплати є наявність на це коштів та активна участь у роботі виборчої комісії. Розмір одноразової грошової винагороди не може перевищувати розмір місячної заробітної плати членів за посадами, які вони займають у виборчих комісіях.
Тож, як можна побачити, з прийняттям змін до бюджету під питанням залишається: звідки держава братиме частину видатків, що планувалася на оплату праці членів виборчих комісій та чи взагалі буде оплачуватись їхня робота.
Неупередженість і незалежність членів виборчих комісій на сьогодні є під сумнівом, зважаючи на те, що фактично політичні сили фінансують роботу “своїх” членів виборчих комісій. Але це незаконно і, по суті, є чорною касою, яку неможливо облікувати та відслідкувати. Володіючи великим фінансовим ресурсом, політичні сили мають змогу підкуповувати немалу кількість членів виборчих комісій “оплачуючи їхню працю”. Скорочення державного фінансування створить сприятливі умови для масового розповсюдження тіньової “оплати праці” членів виборчих комісій, що перекреслює можливість проведення чесних виборів.
Що далі?
Місцеві вибори-2020 не буде перенесено і голосування відбудеться вчасно. Єдине, що може цьому завадити – нова хвиля пандемії та введення на цій підставі надзвичайного стану.
Водночас, за проведення місцевих виборів виникає наступна проблема: які кроки будуть зроблені для фінансування оплати праці членів виборчих комісій? Наразі відповідь на це питання незрозуміла. Однозначним є лише те, що у разі відсутності державного фінансування, зростає ризик того, що значна кількість членів виборчих комісій (особливо з урахуванням економічної кризи як наслідку пандемії) працюватимуть “на замовлення” і за кошти політичних сил.