Ще один проект закону щодо тютюнопаління: ризики законопроекту №4030а-1

August 10, 2016

02 серпня 2016 р. у Верховній Раді України було зареєстровано Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регулювання торгівлі тютюновими виробами та запровадження спеціалізованих місць торгівлі тютюновими виробами)», що був розроблений народним депутатом України Оленою Масоріною.

Як вказано в пояснювальній записці, головною метою законопроекту є «вдосконалення сучасної нормативно-правової бази у сфері державного регулювання торгівлі тютюновими виробами, а також обмеження впливу викладки тютюнових виробів у місцях їх продажу на дітей та осіб, що не палять».

З цією метою, проект передбачає заборонити відкриту викладку тютюнових виробів у всіх місцях торгівлі. Так, у статтю 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», вноситься нова частина такого змісту: «У місцях торгівлі (окрім спеціалізованих місць торгівлі та магазинів безмитної торгівлі) забороняється розміщення тютюнових виробів, а також макетів тютюнових виробів таким чином, щоб вони були видимі поза межами місця торгівлі або споживачам всередині місця торгівлі. за виключенням показу тютюнових виробів: на вимогу окремого споживача, який досяг 18 років, з метою придбання тютюнових виробів та/або отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про тютюнові вироби, їхню кількість, якість, асортимент, виробника для забезпечення можливості свідомого і компетентного вибору такого споживача; для контролю та/або поповнення, зміни, оновлення товарних запасів у місці торгівлі; для прибирання, ремонту та/або заміни обладнання, в якому зберігаються тютюнові вироби; або на вимогу контролюючих органів».

Автор законопроекту обґрунтовує необхідність такої норми, посилаючись на те, що у торгових точках дизайн вітрин з тютюновими виробами ретельно продумується, щоб привернути увагу покупців. Це досягається за рахунок використовуваних матеріалів, освітлення, фону і кольору. Такі вітрини часто розміщуються у кіосках, де є видимими не тільки тим людям, які курять, а і дітям, неповнолітнім та людям, які взагалі не споживають тютюн.

Водночас, законопроект пропонує надати визначення спеціалізованого місця торгівлі, як різновид місця торгівлі. Отже, спеціалізоване місце торгівлі – місце торгівлі, яке розміщене в окремій будівлі, споруді, її (їх) відокремленій частині або приміщенні (частині приміщення), доступ до якого заборонено особам, що не досягли 18 років, та щодо якого цим Законом встановлено додаткові вимоги. Відповідно до пояснювальної записки, законопроектом пропонується заборонити відкриту викладку тютюнових виробів у всіх місцях торгівлі, а для магазинів чи кіосків, значна частина товарообороту яких формується за рахунок тютюнових виробів − надати їм можливість переобладнатись у спеціалізоване місце торгівлі.

Однак, в тексті законопроекту відсутні норми за якими буде визначатись, яка частка товарообороту є значною. Не зрозуміло також і те, яким чином кіоски зможуть переобладнатись у спеціалізоване місце торгівлі, адже вони є окремими спорудами до яких навіть нема окремого входу, а отже вони не матимуть можливості переобладнатись у спеціалізоване місце торгівлі, і таким чином заборона на видиме розміщення тютюнових виробів на них не поширюватиметься.

Додатково, в контексті кіосків варто наголосити, що пояснювальна записка містить положення, в якому йдеться про те, що встановлення нового обладнання, зберігання тютюнових виробів та переоформлення вітрин, часткова зміна асортименту точок торгівлі, пошук нових можливостей і рішень щодо змін умов торгівлі для кіосків, асортимент яких в основному орієнтований на продаж слабоалкогольної і тютюнової продукції, вимагає певного часу. Отже, пропонується встановити перехідний період імплементації закону для малих торгових точок у 3 роки.

Таким чином, законопроект створює умови, коли викладка тютюнових виробів впродовж 3-х років й надалі продовжуватиме стимулювати початок куріння, провокувати у молоді бажання курити та підштовхувати до тютюнової залежності.

Варто також зауважити, що згідно пропонованого законопроекту, у таких спеціалізованих місцях торгівлі теж буде заборонятися розміщення тютюнових виробів, а також макетів тютюнових виробів таким чином, щоб вони були видимі ззовні або поза межами такого місця торгівлі. Однак супермаркети (великі магазини), які будуть мати можливість розмістити таке спеціалізоване місце торгівлі відповідно до вимог проекту закону, викладка тютюнових виробів буде дозволена за умови, якщо споживачі її будуть бачити лише зайшовши у середину місця торгівлі.

Дане положення, на думку Центру демократії та верховенства права, порушує керівні принципи щодо втілення Статті 13 Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну (Рамкова Конвенція). Зокрема пункт 13, який передбачає: «Для забезпечення такого стану, при якому в пунктах продажу тютюнових виробів не буде жодних елементів, що стимулюють продажі, Сторони повинні повністю заборонити будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів в пунктах продажів, включаючи постійні пункти (підприємства) роздрібної торгівлі та вуличних торговців. Дозволяється лише перелік виробів та цін на них у текстовому форматі та без будь-яких стимулюючих продажі елементів».

Крім того, іншим критичним зауваженням до законопроекту є те, що зміни, які стосуються заборони викладки тютюнових виробів у місцях продажу були запропоновані до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Вважаємо, що викладка тютюнових виробів у пунктах продажу є потужним маркетинговим інструментом тютюнових компаній, а повна її заборона буде гарантією виконання повної заборони реклами, спонсорства та просування тютюнових виробів. За таких умов, будь-які зміни, що стосуються викладки тютюнових виробів повинні вноситись в статтю 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», яка регулює заборону реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів.

Додатково варто наголосити, що Проект Закону № 4030а-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регулювання торгівлі тютюновими виробами та запровадження спеціалізованих місць торгівлі тютюновими виробами)», розроблений як альтернативний до Проекту Закону № 4030а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму), який розроблений у відповідності із вимогами Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну. Крім того, законопроект 4030а, є значно ширшим та передбачає заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу, визначення терміну «приміщення», збільшення кількості місць на 100% вільних від тютюнового диму, а також збільшення розміру штрафів для фізичних осіб за порушення у громадських місцях.