Якщо не подав зміни до Виборчого кодексу – рахуй, життя не бачив. Хоча кодекс вже пропустив через себе місцеві вибори, сотні вебінарів, конференцій, заходів, аналітик про позитивні новели, а також недоліки, він все ще потребує вдосконалення. Центр демократії розповість про зміни, які наразі пропонуються у трьох законопроектах до виборчого (і не тільки) законодавства.
Коли 5-відсотковий прохідний бар’єр для розподілу мандатів – це забагато
У парламенті зареєстровані 2 проєкти, які пропонують знизити 5-відсотковий прохідний для партій-учасниць у виборчому процесі на парламентських (№3452) та місцевих (№ 3453) виборах.
А детальніше?
5% бар’єр на місцевих виборах. Виборчий кодекс передбачає, що партії, які беруть участь у місцевих виборах депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (громад з кількістю виборців 10 тис. і більше) повинні отримати 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, щоб взяти участь у розподілі депутатських мандатів.
У пояснювальній записці до проєкту автори зазначають, що такий бар’єр суперечить дотриманню принципу політичного плюралізму. Відповідно, він є реалістичним для великих та популярних партій, водночас нереалістичним для малих. В результаті громадяни можуть не отримати свого представництва в органах місцевого самоврядування.
Тож проєктом запропоновано внести зміни до частини 3 статті 256 Виборчого кодексу, а саме зменшити 5% прохідний бар’єр до 3%.
5% бар’єр на парламентських виборах. На парламентських виборах теж передбачено, що партіям потрібно набрати 5 і більше відсотків голосів виборців, які проголосували на підтримку регіональних виборчих списків, щоб взяти участь у розподілі депутатських мандатів. Автори законопроєкту наводять приклад останніх дострокових парламентських виборів, коли партії, що не набрали 5%, отримали підтримку більше 3% голосів, а це – 1,5 млн виборців, голоси яких не було враховані під час формування складу Парламенту. За таких умов унеможливлюється політичний плюралізм. Також у пояснювальній записці до проєкту наведені приклади встановлення 2% виборчого бар’єру в Данії, 3% в Грузії, Чорногорії та в низці інших країн, як зразок для України.
Тож у проєкті пропонується внести зміни до низки статей Виборчого кодексу, а саме:
- дозволити партіям брати участь у розподілі депутатських мандатів, якщо вони пройшли 3% бар’єр (зміна до частини 2 статті 133 та частини 3 статті 182);
- дозволити партіям, які набрали 3 і більше відсотків голосів виборців, гарантовано отримати 9 депутатських мандатів (зміни до частини 1 статті 186).
Окрім того, автори проєкту пропонують надати партії, яка подолала 3% бар’єр, право на державне фінансування її статутної діяльності (зміна до частини 1 статті 17-3 Закону України про “Політичні партії в Україні”).
Членам виборчих комісій – гідні зарплати!
Законопроєкт №4124 щодо гідної оплати праці членів виборчих комісій усіх типів виборів пропонує підвищити оплату праці членів виборчих комісій вдвічі.
Зокрема, пропонується встановити оплату:
за весь час роботи в комісії
- для члена виборчої комісії, який має основне місце роботи – не нижчу за його подвійну середню заробітну плату за основним місцем роботи та не вищу за п’ятикратний розмір мінімальної заробітної плати (не більше 30 тис грн)*
- для члена виборчої комісії, який є пенсіонером або особою, яка тимчасово не працює – не нижчу за подвійний розмір мінімальної заробітної плати, встановлений на момент її нарахування (не менше 12 тис грн)*
за роботу в день виборів, у день повторного голосування і в дні встановлення підсумків голосування
- не нижчу за подвійний погодинний розмір мінімальної заробітної плати (не нижче 72 грн 22 коп)* та погодинний розмір оплати праці членів виборчої комісії. За умови 8-годинного робочого дня за 1 день роботи особа отримає 577 грн 76 коп. На місцевих виборах-2020 ця сума дорівнювала 294 грн 28 коп.
Ініціатива підвищити членам виборчих комісій оплату праці є позитивною. Як відомо, на практиці члени комісій в день голосування та встановлення підсумків працюють декілька днів безперервно та й легкою їхню роботу назвати не можна. Водночас, таке підняття суми заробітної плати дасть неабияке навантаження на державний бюджет, тому необхідно відповідально поставитися до цього питання вже зараз і не затягувати його до майбутніх виборів.
Про те, як наразі регулюється заробітна плата членів виборчих комісій на місцевих виборах, читайте у статті Центру демократії та верховенства права.
*Відповідно до мінімальної заробітної плати станом на січень 2021 року (6 000 грн), встановленої законом “Про державний бюджет України на 2021 рік”.