Тютюновий лобізм у парламенті: де межа?

October 18, 2016

Вже рівно 18 місяців в податковому комітеті ВРУ блокується антитюновий законопроект № 2820 щодо зміни графічних попереджень на пачці сигарет про шкоду куріння та заборони додавати ароматизовані добавки у цю отруту. Чи здатні депутати подолати тютюнове лобі та зробити крок до наближення українського законодавства до ЄС у сфері громадського здоров’я, а саме захисту від тютюну, цієї сесії, чи будуть і надалі ковтати міфи про “неготовність” індустрії до змін?

Минулого тижня на позачерговому засіданні Комітет ВРУ з питань євроінтеграції підтримав цей законопроект з рекомендацією Кабінету Міністрів України оновити план імплементації директив у Главі 22 “Громадське здоров’я” Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС. В свою чергу, Комітет ВРУ з питань охорони здоров’я ще рік назад, 7 жовтня 2015 року схвалив законопроект та рекомендував до першого читання. А тиждень тому Комітет з питань охорони здоров’я вкотре відбив наміри Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики – явно на замовлення тютюнової індустрії – заблокувати прийняття законопроекту № 2820 через його повернення в податковий комітет. Голова податкового комітету Ніна Южаніна взагалі намагалася завернути всі антититютюнові законопроекти у виключну компетенцію свого комітету.

Затягування процесів правдами-неправдами

Це вже не перша спроба Ніни Южаніної затягнути зазначений проект закону до свого комітету. Ще 10 червня вона одноосібно прийняла розпорядження про створення робочої групи при Комітеті з питань податкової та митної політики з метою об’єднати в один документ два законопроекти – № 2820 та № 2430-1. На практиці, такий крок є абсолютно неприпустимим і порушує Закон України “Про Регламент Верховної Ради”.

По-перше, податковий комітет не є головним для законопроекту № 2820, тож він не має права готувати його ані до першого, ані до другого читання. По-друге, згідно з Регламентом, всі пропозиції та поправки вносяться до законопроектів під час підготовки до другого читання, тобто після голосування законопроектів у першому читанні. Незаконність такого рішення голови податкового комітету підтверджує навіть регламентний комітет, який говорить, що Закон України “Про комітети Верховної Ради України” не передбачає право голови комітету видавати самостійні розпорядження, накази тощо.

Проте саме Регламентний комітет ще рік тому прив’язав законопроект № 2820 до законопроекту № 2430-1, визнавши обидва законопроекти альтернативними й такими, що мають розглядатися одночасно в порядку черговості їх внесення. На цьому можна було б і зупинитись: законопроект № 2820 без законопроекту № 2430-1 в зал не винесуть. Отже, надалі все мало б бути просто: податковий комітет “малює” позитивне рішення по № 2430-1, і два законопроекти виносяться в зал, де вони голосуються у першому читанні. А далі визначається головний комітет, якому буде доручено підготувати до другого читання прийнятий за основу законопроект.

Однак, чи то через відсутність голосів в залі, чи то через відсутність домовленості з головою податкового комітету про позитивний висновок, законопроект № 2430-1 продовжує залишатись без рішення головного комітету. 20 травня 2016 року такий висновок тютюновій індустрії взагалі стає не потрібний. Саме в цей день Директива 2014/40/ЄС з контролю над тютюном набула чинності в Європейському Союзі та скасувала Директиву 2001/37/ЄС. Враховуючи, що законопроект № 2430-1 розроблений на основі цієї Директиви, стає очевидним, що депутати не будуть голосувати за норми, які вже скасовані в ЄС, а будуть підтримувати № 2820.

Отож, виключно з метою блокування винесення законопроекту № 2820 на перше читання, голова податкового комітету свідомо не вносить 2430-1 на розгляд комітету та не дає висновок по законопроекту. Пані Южаніна не чує навіть своїх колег по комітету. Так, сім народних депутатів, членів податкового комітету 7 липня 2016 р. звернулись до голови в вимогою розглянути законопроекти № 2820 та № 2430-1 на наступному засіданні комітету. Пройшло більше трьох місяців, а законопроект на розгляд комітету так і не виносився.

Страшний сон тютюнових корпорацій

Чого ж так сильно бояться тютюнові корпорації та чому чинять такий шалений спротив? Найстрашніше для них – зменшення поширеності куріння в Україні, а саме це є основною метою законопроекту № 2820. Він відображає визнані практики з контролю над тютюном, засновані на наукових фактах, які свідчать про зменшення поширеності куріння.

Запропоновані заходи в законопроекті № 2820 є частиною Директиви Європейського Союзу 2014/40/ЄС і передбачають: великі медичні попередження про шкоду куріння європейського зразка з обох сторін пачки та їхню щорічну ротацію; звітність тютюнової індустрії про склад своєї продукції; заборону сигарет з ароматизаторами; врегулювання обігу трав’яних курильних сумішей та електронних сигарет; заборону друку рівня смол та нікотину на упаковці та інші важливі норми з контролю над тютюном.

В свою чергу законопроект № 2430-1, передбачає лише мінімальні зміни, що регулюють норми нікотину та смоли у сигаретах та запроваджує визначення тютюну для перорального застосування. До того ж, він імплементує норми Директиви 2001/37/ЄС, яка втратила чинність.

Законопроект № 2820 підтримав Кабінет Міністрів України. Додатково схвальну оцінку в листах надали Міністерство охорони здоров’я України, Європейське регіональне бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), Світовий банк в Україні, Smoke Free Partnership, Європейська мережа з попередження куріння (ENSP), Коаліція “За вільну від тютюнового диму Україну”, ініціатива “Реанімаційний пакет реформ” (РПР).

Таким чином, всі можливі заходи по винесенню законопроекту № 2820 на перше читання були зроблені. Залишається тільки здогадуватись, які ще методи підуть у хід, аби заблокувати важливі законопроекти з контролю над тютюном та сподіватись, що протизаконні дії народних депутатів не залишаться без оцінки Спікера ВРУ, інших народних обранців та представників державних органів із запобігання корупції.

Матеріал опублікований у виданні ЦензорРеформ.