Збірник висновків та рекомендацій Незалежної медійної ради

June 7, 2018

Регулювання контенту в українському медійному просторі зі сторони як професійного середовища, так і держави завжди було незначним. Низький рівень регулювання дозволяв олігархічним медіа робити будь-що в рамках власної редакційної політики — часто не зважаючи ані на дотримання законодавства, ані на дотримання професійних стандартів журналістики. Це призвело до відвертої «джинси» та маніпуляцій в інформаційному мовленні, появи химерних розважальних передач та ток- шоу, де неприховано демонструвалася жорстокість, обговорювалися питання зґвалтувань, з’являлися невідомі та нетитровані експерти тощо.

З огляду на це, низка громадських організацій, що довгий час працювали над удосконаленням українського медіаландшафту наприкінці 2015 року вирішили об’єднатися і створити Незалежну медійну раду як той експертний голос, який міг би привертати увагу до найбрутальніших випадків транслювання неприпустимого контенту. Оскільки єдиний подібний голос тверезості, який існував на той момент, — Комісія з журналістської етики, — не міг функціонувати, ми вирішили підхопити естафетну паличку саморегулювання.

Чи стала за два з половиною роки наша ініціатива тим, чим вона задумувалася? Найпевніше, нам не вдалося підняти саморегулювання в медіа до серйозної ролі. Для цього передусім потрібне згуртування журналістської спільноти, якого все ще бракує в Україні. В той же час, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення стала основним бенефіціаром висновків Незалежної медійної ради, що дозволило їй більш активно протидіяти появі незаконного контенту в ефірі українських телеканалів та радіопрограм. Зокрема, 7 висновків НМР за 2 роки її діяльності стали підставою для накладення регулятором санкцій на медіа за невиконання норм Закону України «Про телебачення і радіомовлення», в тому числі — вперше за трансляцію «фейкових новин». Тож ми дивимося у майбутнє з оптимізмом, сподіваємося, що два голоси — КЖЕ, що після кризи знову запрацювала, та НМР — зможуть вже в недалекому майбутньому стати дієвим інструментом впливу на якість контенту українських ЗМІ.

Завантажити збірник ви можете за посиланням.