ЦЕДЕМ неодноразово наголошував на тому, що доступ принаймні до базових фінансових продуктів і послуг – необхідна умова для участі громадськості в економічному та соціальному житті. Для найвразливіших осіб, включно з біженцями і бездомними, це може бути питанням виживання. Без такого доступу гуманітарна допомога може не дійти до тих, хто її найбільше потребує.
Таким є узагальнений підхід Європейського органу банківського нагляду.
Організації громадянського суспільства (далі – ОГС) є не лише втіленням права на свободу об’єднань, вони працюють і в інтересах усього суспільства. В українських реаліях – підтримують постраждалих від війни, сприяють притягненню воєнних злочинців до відповідальності, допомагають Силам Оборони і виконують важливу роль у відновленні нашої країни.
Втім, хоча ОГС можуть користуватись звичними для всіх юридичних осіб банківськими послугами – наприклад, рахунками для отримання грантів та коштів від благодійників – здається, що довгий час банки не розглядали їх як окрему категорію клієнтів.
Адже якщо відкрити сайт будь-якого банку, можна побачити чимало пропозицій і продуктів для приватних клієнтів та бізнесу, таких як підприємства та ФОП, але не для ОГС. Громадський сектор довго залишався поза увагою цих фінансових установ. І це не допомагало орієнтуватися у банківських послугах та обирати фінустанову з урахуванням власних потреб. Хоча мова тут про можливість ефективно і безперешкодно працювати в спільних інтересах.
Актуалізуючи інформацію про доступні для ОГС банківські послуги, ми побіжно оглянули відкриті джерела – сайти українських банків.
За наслідками ми виявили, що деякі банки змінили свій підхід і виокремили неприбуткові організації (далі – НПО) як окрему категорію клієнтів. Це очевидно спрощує для них вибір банку і необхідних послуг. Ба більше, ОГС нарешті можуть ознайомитись і оцінити вартість банківського обслуговування із відкритих джерел.
Станом на початок жовтня 2023 року, послуги безпосередньо для НПО можна знайти зокрема у таких банків:
- Банк “Південний” пропонує спеціалізований тарифний пакет для обслуговування НПО “Громадський”, який діє для громадських об’єднань та інших неприбуткових організацій.
- Ощадбанк зауважує на вигідних тарифах, пакетах послуг під потреби клієнта, дистанційному обслуговуванні, високій якості і швидкості обслуговування. Доступні пакети послуг для НПО можна знайти за посиланням.
- Приватбанк має рішення для благодійних організацій, яке дозволяє цілодобово здійснювати операції за рахунком за спеціальними тарифами і приймати благодійні внески за допомогою QR-коду. Банк твердить, що завдяки “Відкритій виписці” можна заощадити час на опрацюванні запитів та друці звітів про рух коштів.
- Укргазбанк пропонує тарифний план “Неприбутковий” на банківське дистанційне обслуговування для благодійних, громадських та інших неприбуткових організацій.
- Укрексімбанк вказує на такі переваги користування тарифним пакетом “Неприбутковий” для НПО: вартість відкриття рахунку, підключення та розрахункове обслуговування за допомогою iFOBS (нова система дистанційного банківського обслуговування, побудована на сучасних технологіях), мінімальна вартість обслуговування. На думку банку, це оптимальний пакет банківських послуг, розроблений з урахуванням потреб організацій, які ведуть неприбуткову діяльність.
Цей перелік аж ніяк не є рейтингом, а радше корисною інформацією для для ОГС. Ба більше, він може бути не остаточним, і ми працюємо над його доповненням. Знайти іншу необхідну інформацію щодо банків, які мають продукти для неприбуткового сектору, можна самостійно через пошукові пошукові системи з урахуванням існуючих потреб.
ЦЕДЕМ в межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України” продовжує працювати над покращенням діалогу між комерційними банками і ОГС.
Зокрема, ЦЕДЕМ забезпечує майданчик для експертних дискусій і спільні тренінги з банками в партнерстві і за сприяння Офісу Ради Європи в Україні, Незалежної асоціації банків України, Асоціації українських банків та інших.
На наш погляд, критично важливо побудувати ефективну комунікацію між банками і громадським сектором. Основою має стати спільнодія і розуміння особливостей законодавчого регулювання діяльності одне одного.
Запрошуємо інші банки поділитися своїми практиками, дружніми до ОГС – будемо раді розповісти про це в наших наступних матеріалах. Адже це не лише допоможе зробити роботу ОГС ефективнішою, а й зміцнить взаємодію банківського і громадського секторів.
Матеріал створений в межах проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України”, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.