Більшість українців підтримує жорсткіше покарання для водіїв за повторні порушення ПДР

September 19, 2024

Більшість українців підтримують запровадження штрафів за перевищення на 10 км/год (замість наявного нештрафованого порогу у +20 км/год) та запровадження жорсткіших санкцій за деякі особливо небезпечні порушення ПДР.

Про це свідчать результати соціологічного опитування, яке провів Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) в рамках Кампанії “За безпечні дороги” у серпні 2024 року.

Загалом дослідження охопило 8 ключових тем. Питання стосувалися оцінок щодо безпеки на дорогах; ставлення до зменшення нештрафованого порогу в 20 км/год та збільшення штрафів за такі порушення; ставлення до жорсткішого покарання у випадку повторних порушень деяких ПДР, як от: правил проїзду перехресть, пішохідних переходів, недотримання правил світлофорного регулювання тощо.

Згідно з результатами дослідження, більшість опитаних водіїв та пішоходів вважають українські дороги небезпечними. Так відповіли 55% і 57% респондентів відповідно. 

Щодо зменшення нештрафованого порогу та запровадження штрафів за перевищення від 10 до 20 км/годину, то 54% українців підтримують введення такої санкції. Схожі результати показало аналогічне соціологічне дослідження, що проводилося дослідницьким центром Info Sapiens на замовлення Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) в лютому 2024 року.

Щодо підтримки більшого покарання за повторні порушення деяких правил дорожнього руху, то за такі зміни виступають понад 60% опитаних

У цьому блоці респондентам пропонували відповісти на питання щодо таких порушень:

  • Порушення правил проїзду пішохідних переходів або ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах;
  • Проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника;
  • Порушення правил проїзду перехресть;
  • Порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду;
  • Некористування ременями безпеки.

Довідково. За зазначені порушення ПДР у Польщі (окрім останнього) нараховуються 15 штрафних балів з 24 допустимих. Таким чином, друге таке порушення протягом року призводить до позбавлення права керування. 

«Результати опитування, проведеного ЦЕДЕМ, яскраво свідчать, що українці переймаються безпекою на дорогах. І підтримують жорсткіші покарання за повторні порушення правил дорожнього руху. Це чітко відображає суспільний запит на зміни, які давно назріли. Санкції до водіїв, які звикли проїжджати на червоне світло чи систематично перевищувати швидкість, мають бути такими, щоб вони позбулися цих звичок. Або ж позбулися права кермувати», – прокоментувала директорка ЦЕДЕМ Олеся Холопік.

Результати дослідження свідчать про те, що у суспільства є великий запит на реформу в галузі безпеки дорожнього руху. І його не варто ігнорувати. Щодня на дорогах помирають десятки українців. Проте ці втрати можна суттєво знизити.

Проаналізувавши результати дослідження, експерти Кампанії “За безпечні дороги” пропонують вжити таких логічних заходів:

  1. впровадити штрафні бали чи аналогічне рішення за повторні особливо небезпечні порушення ПДР,  щоб протидіяти зухвалим порушникам-рецидивістам;
  2. зменшити чи скасувати наявний нештрафований ліміт на рівні +20 км/год, аби вулиці в містах стали безпечнішими;
  3. запровадити ширшу градацію штрафів за перевищення швидкості, щоб санкція було дійсно превентивною і спонукала не перевищувати швидкість та не наражати на небезпеку оточуючих.

Впровадивши такі зміни, Україна не лише зробить дороги безпечнішими, а й  наблизить своє законодавство до країн ЄС.

Нагадаємо, що саме надмірна швидкість була і залишається (станом на 2023 рік) основною причиною смертельних та травмонебезпечних ДТП в Україні. В цих аваріях щорічно гине близько 3 000 наших співгромадян.

Соціологічне дослідження проводилось дослідницьким центром Info Sapiens на замовлення Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ). Дослідження проводилося методом CATI (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера, computer-assisted telephone interviews) на основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів в період з 12 по 28 серпня 2024 року в усіх областях України за винятком АР Крим та м. Севастополь, Луганської області, а також окремих тимчасово окупованих територій, де немає зв’язку. Вибірка дослідження склала 1000 респондентів. Теоретична похибка вибірки не перевищує 3,1% з вірогідністю 0.95%. Звіт про результати дослідження доступний на сайті ЦЕДЕМ.

Кампанія “За безпечні дороги” – адвокаційна кампанія, спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах України. Ініційована у 2016 році Центром демократії та верховенства права у партнерстві з ГО Vision Zero, U-Cycle та об’єднує міжнародних, українських експертів, представників законодавчої та виконавчої влади.

Пресцентр ЦЕДЕМ
pr@cedem.org.ua