Держава не може приховувати інформацію про депутатські службові квартири, – рішення Європейського суду з прав людини

October 10, 2023

5 жовтня ЄСПЛ ухвалив рішення у справі, де українська журналістка Катерина Аврамчук оскаржувала відмову надати їй інформацію про службові квартири народних депутатів. Центр демократії та верховенства права понад 10 років надавав повну юридичну підтримку справі. 

Результат – Європейський суд з прав людини став на бік Катерини Аврамчук, визнавши, що така інформація не може бути прихованою.

Ще у 2013 році журналістка відправила запит до Апарату Верховної Ради України, у якому просила надати повну інформацію про вартість та площу службового житла, виділеного кожному окремому депутату. 

Апарат ВР відповів на запит: надав інформацію про кількість та площу службових квартир, виділених нардепам тодішнього (шостого) скликання і середню вартість одного квадратного метра житла на той час. Однак у цьому листі не було прізвищ депутатів, котрі отримали квартири. Катерина Аврамчук спробувала через суд зобов’язати Апарат ВРУ назвати власників, але отримала відмову у першій інстанції. Апеляційний суд також лишив рішення без змін.

Центр демократії та верховенства права, який займається темою доступу до публічної інформації в Україні, надав повну юридичну підтримку  справі. 

Ще у 2012 році юристи Центру оскаржували постанову Окружного адміністративного суду міста Києва, а згодом і подавали позов до Європейського суду з прав людини.

Зрештою, ЄСПЛ вказав, що відмова надати журналістці інформацію – порушення статті 10 Європейської конвенції з прав людини

Суд не може не визнати, що причини, наведені для виправдання втручання [обмеження доступу до інформації про нардепів], були недостатніми, і що, отже, втручання не було «необхідним у демократичному суспільстві»”, – вказано в рішенні.

Тетяна Олексіюк, Віце-Президентка та представниця України в Access Info Group — Групі спеціалістів за Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів, пояснила, чому це рішення важливе для суспільства.

“Позитивний результат у цій справі важливий щонайменше з трьох причин: в першу чергу він сприяє формуванню усталеної судової практики у справах з доступу до публічної інформації. Саме рішення судів у конкретних справах є засобом для тлумачення норм права. Особливо це важливо у випадках, коли йдеться про міжнародні угоди, що послуговуються розлогими термінами і потребують інтерпретації відповідно до ситуацій. Рішення ЄСПЛ особливо корисні у випадках, коли вони стосуються України, а отже, національні суди можуть напряму використовувати їх для аргументації своїх правових позицій. 

Друга причина, чому це рішення важливе ЄСПЛ вказав на необхідність застосування трискладового тесту або, іншими словами, оцінки балансу інтересів. Таке рішення ще одне підтвердження того, що будь-яке обмеження доступу до інформації має проходити трискладовий тест або тест на суспільний інтерес. І у випадку, якщо розпорядник публічної інформації проігнорував цю вимогу, національні суди мають виправити допущену помилку. 

І наостанок рішення вчергове привертає увагу до питання прозорого та справедливого використання публічних коштів. Знову ж таки, ЄСПЛ відзначає, що імена осіб, які отримують публічні кошти, не можуть бути засекречені.”

Додамо, що Тетяна Олексіюк займалася супроводом цієї справи в Європейському суді з прав людини.

Нагадаємо, що навесні 2020 року Європейський суд з прав людини виніс на нашу користь рішення у справі “Центр демократії та верховенства права проти України”. Тоді ми оскаржували відмову Центральної виборчої комісії надати автобіографії кандидатів у народні депутати.

Центр демократії та верховенства права

pr@cedem.org.ua