Цьогоріч відзначається 15 років з дня ратифікації Україною Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ).
У березні 2006 року Україна стала однією зі 182 країн світу, яка визнала необхідність приділяти пріоритетну увагу захисту здоров’я людей від шкідливого впливу куріння та тютюнового диму. Ратифікувавши РКБТ, Україна стала учасником глобального спротиву поширенню тютюнової епідемії. А відтак, почала імплементовувати ефективні, належні і всебічні заходи, передбачені Конвенцією, аби запобігати соціальним, економічним і екологічним наслідкам, пов’язаним із вживанням тютюну й впливом тютюнового диму.
Прагнення України протидіяти поширенню вживання тютюнових виробів серед населення базуються, зокрема, і на законодавчих заходах, які всіма сторони (країни – підписанти РКБТ) визнали ефективними у формуванні політики охорони громадського здоров’я з боротьби проти тютюну.
Символічно, що 22 березня 2021 року Комітет Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування рекомендував прийняти за основу комплексний законопроект щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну №4358. Він пройшов довгий і складний шлях: реєстрація у парламенті, доопрацювання у профільному комітеті, розгляд у першому читанні із направленням проєкту на вдосконалення положень та рекомендація повторного першого читання.
Саме останнє рішення Комітету фактично стало своєрідним рубіконом, адже депутати одностайно підтримали фіналізований текст проекту Закону №4358 та проголосували за включення його до порядку денного вже найближчим часом.
Нагадуємо, що положення проекту Закону №4358 є прогресивними та якнайкраще відображають прагнення України повноцінно і всебічно імплементувати положення Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.
Зокрема, врахувавши нові зловживання збоку тютюнової індустрії, а також неконтрольоване поширення серед молоді вживання тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН – IQOS, glo), електронних сигарет, автори проєкту пропонують:
- Заборонити рекламу всіх електронних пристроїв для куріння; продаж цих виробів неповнолітнім; продаж тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет зі смаками фруктів та солодощів;
- Запровадити поступове обмеження рекламної викладки в місцях продажу (наприклад, у супермаркетах, магазинах, кіосках);
- Запровадити європейські вимоги до медичних попереджень на тютюнових виробах та електронних сигаретах;
- Заборонити курити всі без винятку тютюнові вироби (в тому числі IQOS, glo) у кафе, барах, ресторанах та інших громадських місцях.
Норми комплексного антитютюнового законопроекту також передбачають імплементацію положень Директиви 2014/40/ЄС (вони важливі для України в рамках виконання Угоди про асоціацію з Євросоюзом). Зокрема, йдеться про запровадження простежуваності тютюнових виробів (щоб запобігти контрафакту та контрабанді сигарет), узгодження термінологічного апарату, запровадження прогресивних норм заборони виробництва та імпорту тютюну для перорального застосування тощо.
Центр демократії та верховенства права, який активно залучався до напрацювання положень проекту Закону №4358 на всіх стадіях, й надалі підтримуватиме реалізацію в Україні прогресивних та комплексних заходів із запобігання поширення вживання тютюнових виробів серед населення.
ЦЕДЕМ наголошує: важливо, щоби депутати Верховної Ради України визначили пріоритети у напрямі боротьби із вживанням тютюнових виробів, аби повною мірою захистити здоров’я людей, особливо дітей та молоді. У майбутньому імплементація на практиці положень законопроєкту якнайкраще сприятиме зменшенню передчасної захворюваності та смертності від неінфекційних хвороб (причиною яких є вживання тютюнових виробів та їх неконтрольований обіг), насамперед серед найвразливіших груп населення – дітей та молоді.
Тож останнє слово у голосуванні за законопроєкт №4358 – за залою парламенту, яка повинна як пам’ятати про високу місію збереження здоров’я нації, так і дотримуватися взятих на себе Україною міжнародних зобов’язань.